Jurist Uitbetalingsinstelling

Publicatiedatum : 20/2/2025
 

De Liberale Vakbond is één van de drie representatieve vakbondsorganisaties in België met meer dan 300.000 leden, 600-tal medewerkers en meer dan 5.000 afgevaardigden.

De visie van de ACLVB is gebaseerd op het sociaalliberalisme. Onze maatschappelijke keuzes berusten op vier humanistische waarden : vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid en solidariteit. De Liberale Vakbond is een vakbond waar elke mens centraal staat. De focus ligt op het individu en zijn persoonlijke vrijheid zonder de verantwoordelijkheid uit de weg te gaan.

Wij geloven in een liberalisme dat reële kansen op emancipatie, ontwikkeling en welzijn mogelijk maakt voor iedereen.

Doel

Juridisch advies verlenen inzake de werkloosheidsreglementering en daarmee verband houdende materies, door zich kennis en expertise eigen te maken en die ter beschikking te stellen.

Uitvoering geven aan de opdrachten van de Uitbetalingsinstelling en optimaliseren van haar werking door informatie te geven, door informaticatoepassingen uit te werken, te verbeteren en op te volgen, en door opleiding en ondersteuning te geven.
 

Taakomschrijving

  • Zich eigen maken van kennis en expertise m.b.t. de werkloosheidsverzekering en aanverwante materies, zulks qua reglementering, praktische toepassing en uitvoering door de uitbetalingsinstelling, teneinde snel, permanent en systematisch relevante en kwaliteitsvolle informatie aan te bieden. Dat houdt o.m. in:
    • opvolgen, analyseren, en interpreteren van wetgeving, rechtspraak, vakliteratuur, onderrichtingen van de RVA en andere ISZ;
    • opvolgen en analyseren van informaticatoepassingen met impact op de werkloosheidsverzekering;
    • voorbereiden van en actief deelnemen aan vergaderingen.
  • Ter beschikking stellen en uitdragen van opgedane kennis en expertise. Dat houdt o.m. in:
    • fungeren als juridisch expert m.b.t. de werkloosheidsreglementering en daarmee verband houdende materies, door juridisch advies en inlichtingen te geven; 
    • opstellen van teksten voor flyers, folders, brochures, ledenblad, website, intranet en andere publicaties;
    • opstellen van mailing- en modelbrieven;
    • samenstellen van cursussen, handleidingen en presentaties m.b.t. inzonderheid de werkloosheidsreglementering; 
    • opleidingen en toelichtingen geven m.b.t. de reglementering, de werkmethodes en de toepassingen, aan medewerkers en nieuwe collega's;
    • ondersteunen van inzonderheid de zoneverantwoordelijken werkloosheid, de monitoren  en de medewerkers van de dienst werkloosheid;
    • actief deelnemen aan vergaderingen met de zoneverantwoordelijken werkloosheid;
    • rapporteren van lopende interne en externe projecten en relevante informatie; 
    • bijstaan van het diensthoofd.
  • Opvolgen en uitwerken van nieuwe informaticatoepassingen en van wijzigingen aan de bestaande informaticatoepassingen m.b.t. de werkloosheidsverzekering, om die te actualiseren en te verbeteren. Dat impliceert:
    • omzetten van de reglementering in praktische toepassingen;
    • analyseren van fouten en verbeteringen voorstellen om die te voorkomen;
    • deelnemen aan interne vergaderingen;
    • opstellen van richtlijnen m.b.t. het gebruik van de programma's;
    • controleren van nieuwe en bestaande ontwikkelingen.

Competentieprofiel

Technische competenties

  • Grondige tot zeer grondige kennis Nederlands en Frans
  • Kunnen werken in een PC omgeving → kennis Exel/Word/intranet …
  • Grondige kennis Werkloosheidsreglementering, Arbeidsrecht- en Sociaal Zekerheidsrecht
     

Kerncompetenties

  • Flexibiliteit
  • Klantgerichtheid
  • Samenwerken

Functiespecifieke gedragscompetenties

  • Analysevermogen
  • Beoordelingsvermogen
  • Communicatie: schriftelijk en mondeling
  • Leervermogen
  • Overtuigingskracht

Aanbod

  • Een uitdagende, gevarieerde en sociale job.
  • Voldoende begeleiding bij je opstart met de nodige opleidingen.
  • De standplaats is Gent: Koning Albertlaan 95, 9000 Gent.
  • Een contract van onbepaalde duur.
  • Een mooi loon met héél wat extra voordelen (maaltijdcheques, hospitalisatie- en groepsverzekering, fietslease, ecocheques, …).
  • Vakantiedagen vrij op te nemen.
  • Mogelijkheid tot 1 dag telewerk per week na inloopperiode van 6 maand.
  • Een stimulerende werkomgeving met aandacht voor work-life balance (37u/w) met leuke collega’s en doorgroeimogelijkheden.

Hoe solliciteren ?

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart