Op vrijdag 23 februari 2024 vond de eerste Europese high-level conferentie over wegtransport plaats, georganiseerd door Belgiƫ.
De ACLVB werd omringd door talrijke deskundigen en Europese organisaties uit de sector. De besprekingen spitsten zich toe op wegcontroles, waaronder die van 24 januari 2024. DSRC-controles zijn een nieuwe technologie waarmee op afstand toegang kan worden verkregen tot informatie van intelligente tachografen (reistijden, snelheid, geldige bestuurderskaart, enz.) Dit model tachograaf zal vanaf 1 januari 2025 verplicht zijn op nationaal niveau en vanaf 1 augustus 2025 op internationaal niveau.
In 2022 en 2023 werden zes "Truck & Bus"-actieweken georganiseerd, waarbij 2 500 voertuigen werden gecontroleerd en 1 400 overtredingen werden vastgesteld. De belangrijkste onregelmatigheden betroffen rij- en rusttijden en overtredingen van de tachograaf.
De conferentie onderstreepte het belang van een solide samenwerking tussen de EU-lidstaten om ervoor te zorgen dat de uitwisseling van gegevens bijdraagt tot de verkeersveiligheid, de bescherming van bestuurders en eerlijke concurrentie.
Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit, benadrukte de noodzaak om een minimumloon in de transportsector in te voeren en veilige werkomstandigheden te garanderen. Hij wees erop dat "een vrachtwagen een werkinstrument is, geen plek om wekenlang te wonen of te rusten", gezien het feit dat 95% van de chauffeurs hun rusttijd in hun vrachtwagen doorbrengen.