Sinds 1 april 2010 zijn bedrijven — door de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 100 — verplicht om de krijtlijnen van een alcohol- en drugsbeleid op het werk op te nemen in hun arbeidsreglement. De cao roept ze daarbij op om dat beleid voldoende uit te werken in concrete regels en procedures.
Hoe kan je als werknemersafgevaardigde zo’n preventiebeleid in je bedrijf mee helpen uitbouwen?
De vernieuwde leidraad voor de uitwerking van een preventief alcohol- en drugsbeleid in de onderneming is alvast een handige tool.
Reeds in 2009 schreven de sociale partners binnen de Nationale Arbeidsraad een informatiebrochure als leidraad voor de verschillende actoren (CPBW, syndicale delegatie, interne en externe diensten voor preventie en bescherming op het werk, HR-dienst, werkgever, …).
Die brochure werd nu herwerkt. Het wettelijk kader staat nog steeds overeind, maar de bijhorende informatie werd geactualiseerd.
Download
De herziene leidraad “Een preventief alcohol- en drugsbeleid in de onderneming. In overleg werken aan preventie” vind je op de website van de NAR.