Met het verschijn van toepassingen voor het bestellen van boodschappen of het bezorgen van pakjes is de mobiliteitssector de laatste jaren gemoderniseerd.
Het is echter ondenkbaar dat in Europa deze technologische ontwikkeling wordt geaccepteerd zonder dat de geldende regels worden nageleefd.
Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Rudi Vervoort, heeft na lange onderhandelingen en onder enorme druk eindelijk de laatste hand gelegd aan een regelgevingskader dat bepaalt hoeveel taxi's er in Brussel mogen rijden. De tekst bepaalt de specifieke verhoudingen tussen app-rijders en taxi's (met name op het gebied van tarieven en verkeersregels), maar verenigt de spelers voortaan onder de naam "taxi's": conventionele taxi's worden volgens de nieuwe Brusselse terminologie "stationstaxi's", en LVC's (Uber, Heetch, Bolt...) "straattaxi's" genoemd. De dienst "ceremoniële taxi" wordt ook gecreëerd met een specifiek tarief.
#Uberfiles, agressieve lobby praktijken door Uber
Vanuit de VS hebben lobbyisten op een agressieve manier geprobeerd de taxi-app van Uber legaal op de markt te krijgen.
In Brussel lijkt het erop dat Uber zijn toevlucht heeft genomen tot dubieuze praktijken om controles te ontlopen en onderzoeken zoveel mogelijk te dwarsbomen.
Privédetectives zouden zijn aangesteld om informatie te verzamelen over haar Brusselse concurrenten: ze zouden zijn binnengedrongen in het door de overheid opgezette "mystery shopper"-systeem en ze zouden een huiszoeking hebben gesaboteerd.
Op 7 september liepen de gemoederen hoog op toen reguliere taxichauffeurs in Brussel een internationale demonstratie hielden tegen het Uber-platform. Het doel is om een oproep te doen aan de politici om te reageren op onthullingen in de pers deze zomer waaruit bleek hoe Uber erin geslaagd was nationale wetten naar zijn hand te zetten bij de implementatie van het platform.
Ook Belgische politici zijn het doelwit geweest van de lobbypraktijken van Uber. De relatie is in de loop der jaren zeer hecht geworden, zoals blijkt uit de communicatie tussen beide partijen.
Komt er een onderzoekscommissie in het Brussels Parlement naar aanleiding van de onthullingen over UberFiles na een datalek tussen 2013-2017 toen Uber in Europa arriveerde?
Het ACLVB steunt de sector en wil net als de Europese taxiverenigingen opheldering over dit verhaal en dat verdere onderzoeken worden ingesteld.
De sector moet worden gemoderniseerd, maar de geldende regels moeten worden nageleefd... Zal het taxiplan aan deze vraag voldoen? Er moeten controles en sancties worden toegepast om ervoor te zorgen dat de arbeidsvoorwaarden worden nageleefd.
De Uber-toepassing in België
Het bedrijf Uber heeft op woensdag 05 oktober aangekondigd dat het binnenkort zijn applicatie voor traditionele taxi's zal openstellen, zoals Bolt dat in Brussel al enige tijd doet.
Op 22 oktober treedt het taxiplan in werking en is een Brusselse vergunning nodig om in het Brusselse gewest ritten te mogen uitvoeren.
Uber heeft zijn toepassing om chauffeurs te vinden moeten uitbreiden omdat de in Vlaanderen en Wallonië gevestigde bedrijven niet zouden volstaan om zijn activiteiten voort te zetten.
Hetzelfde besluit werd genomen in Duitsland, Spanje en zelfs New York.
Dit bewijst dat Uber dezelfde activiteit uitoefende als taxibedrijven en dus de geldende regels zou moeten respecteren en dus geen sociale dumping uit te oefenen door de marktprijzen te onderbieden.
Pas op dat u hier niet in verstrikt raakt, want de applicatie geeft een prijsklasse aan, maar het is de prijs die de taximeter aangeeft die u aan de taxichauffeur moet betalen.