24/10/2022 - 16u
Vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers in de burgerluchtvaart hebben hun krachten gebundeld en zich ertoe verbonden om tegen september 2022 een veilige omgeving te creƫren voor werknemers en passagiers in luchthavens en vliegtuigen.
Storende passagiers en hun negatief gedrag tegenover luchtvaartpersoneel is een wijdverspreid probleem, dat aanzienlijke gevolgen had voor de sector tijdens de COVID-19-pandemie en het zomerseizoen van 2022.
Door de gemeenschappelijke verklaring van de Europese sociale partners zijn er nu maatregelen genomen waarbij:
- Passagiers eraan herinnerd worden dat zij verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en dat zij fit genoeg moeten zijn om te vliegen.
- Er wordt samengewerkt tussen nationale autoriteiten en regelgevende instanties over deze kwesties.
- Er wordt samengewerkt tussen plaatselijke politie en veiligheidsdiensten om snel op incidenten te kunnen reageren.
- Informatie verstrekt wordt aan passagiers om hen te herinneren aan de gevolgen en de illegaliteit van verbale en fysieke aanvallen op luchtvaartpersoneel.
- Ervoor gezorgd wordt dat de financiƫle gevolgen streng genoeg zijn om onhandelbaar gedrag te voorkomen;
- Er In de ernstigste gevallen voorkomen wordt dat recidivisten misbruik maken door hen een verbod op luchthavens of luchtvaartmaatschappijen op te leggen;
- Het personeel opgeleid wordt om storende passagiers onschadelijk te maken, de dienstverlening te herstellen en agressief gedrag te beheersen;
- Ervoor gezorgd wordt dat het personeel de nodige steun krijgt om mentale en fysieke gezondheidsproblemen ten gevolge van incidenten met passagiers die de orde verstoren, aan te pakken.