Gisteren werd de UNI Contact Centre Campagne 2016 “afgetrapt”. In gemeenschappelijk vakbondsfront gingen onze afgevaardigden van IPG, N-ALLO naar het Kabinet van minister Peeters, federaal minister van tewerkstelling, om er de ongerustheid van de werknemers stem te geven.
De UNI-campagne richt zich vooral op het lot van de jongere werknemer. Voor werknemers in contact centers in België vertaalt de problematiek zich echter niet eens meer zozeer op de opkomende flexibiliteit (de flexibiliteit is al 100%) maar op de manier dat werknemers door de werkgevers wordt afgeperst door te goochelen met allerlei statuten: interim (meer dan 60% van het werk in de sector wordt op die basis gedaan, deeltijds werk (je mag heel blij zijn als je een voltijds contract krijgt) en zeer onregelmatige planningen; ….
De werkgevers verschuilen zich achter de dooddoener dat de klant dit vraagt!
De ongerustheid van de werknemers in de sector zit hem in wat de zogenaamde Wet-Peeters bijkomend mogelijk zou kunnen maken voor de werkgevers. Tijdens het onderhoud met de minister verzekerde deze laatste dat “zijn wet” juist sleutels aanreikt om op sectoraal vlak rond de tafel te gaan zitten. Dat is in de praktijk echter slechts mogelijk in een beperkt aantal gevallen: daar waar officieel vakbondsoverleg mogelijk is. Op vlak van de sector geven de werkgevers niet thuis en is er geen enkel overleg met de werkgevers. De Liberale Vakbond heeft minister Peeters op deze inconsistentie gewezen en er op aangedrongen dat hij niet alleen wetten introduceert, maar ook zijn verantwoordelijkheid zou nemen opdat het bijhorend overleg daadwerkelijk plaats kan vinden.
In tal van bedrijven van de sector vinden nog lokale acties plaats. Werkt u in een contact center en wenst u meer te weten over de ACLVB Contact Centre werking, aarzel dan niet om contact op te nemen met jan.moens@aclvb.be