Administratie interimcontracten
Op deze pagina:
Jaarlijks worden er in België ruim 10 miljoen uitzendovereenkomsten gesloten. In deze sector, waar alles zeer snel moet verlopen, kan het wel eens voorkomen dat zo’n arbeidsovereenkomst – hoewel opgesteld – niet tijdig door alle partijen wordt getekend, d.w.z. vóór aanvang van de opdracht.
Om dit probleem te verhelpen – dat al meer dan eens nadelig bleek voor de uitzendkracht – werd de wet over de uitzendarbeid aangepast. Zo werd de bepaling die voorzag dat de uitzendovereenkomst binnen de 48 uur (‘48 urenregel’) na het begin van de opdracht ondertekend diende te worden, geschrapt vanaf 1 oktober 2016. Vanaf dan is een handtekening verplicht alvorens de opdracht te starten.
In dit kader werden de mogelijkheden inzake het elektronisch ondertekenen van de interimcontracten verder uitgebreid.
Er zijn vanaf 1 oktober 2016 drie manieren om een geldige uitzendovereenkomst af te sluiten
- de klassieke schriftelijke overeenkomst;
- de elektronische overeenkomst (het ‘e-contract’) te ondertekenen via de e-ID (de elektronische identiteitskaart – dit is de zgn. gekwalificeerde handtekening, een mogelijkheid die overigens al bestond);
- het e-contract ondertekend via smartphone, tablet, PC …
De derde mogelijkheid maakte het mogelijk om de 48 urenregel af te schaffen. Via een nieuw opgericht e-platform, waartoe zowel de interimbureaus als de uitzendkrachten toegang hebben, kunnen de elektronische arbeidsovereenkomsten nu vlotter digitaal worden ondertekend. De uitzendkrachten zullen de door het uitzendkantoor opgestelde en elektronisch verstuurde arbeidsovereenkomsten immers gemakkelijker kunnen ontvangen en met hun smartphone, tablet of PC kunnen ondertekenen (als ze akkoord gaan met de bepalingen welteverstaan). Ook hun andere documenten (C4, enz.) zullen ze op dit overzichtelijk platform kunnen raadplegen.
Nog vragen?
Neem dan gerust contact op met je ACLVB-secretariaat.
Download
Download de folder Administratie interimcontracten vergemakkelijkt