Vandaag berichten verschillende media over de Vlaamse regeringsonderhandelingen waarin een mogelijke verhoging van de prijs van de dienstencheques wordt besproken. Hierbij mag de kern van de discussie niet uit het oog verloren worden: hoe moeten deze eventuele extra middelen ingezet worden? Voor ACLVB is het duidelijk: deze middelen moeten ook ten goede komen aan de huishoudhulpen.
Momenteel bestaat 70% van de inkomsten van dienstenchequebedrijven uit overheidssubsidies (in Vlaanderen jaarlijks 1,6 miljard €), de rest komt van de klanten. De prijs voor de klant is al een decennium lang 9 euro. Prijsverhogingen in Brussel en Wallonië tonen aan dat klanten niet weglopen wanneer de prijs verhoogd wordt.
Betere voorwaarden
De dienstencheque-ondernemingen vragen al langer extra middelen en rekenen nu al extra kosten aan hun klanten aan. We merken echter op dat huishoudhulpen weinig profiteren van deze extra inkomsten bij commerciële dienstenchequebedrijven. Deze bedrijven, met een steeds groeiend marktaandeel, zien hun winsten jaarlijks toenemen, terwijl huishoudhulpen tot de laagste betaalde beroepen behoren (bron: Stabel). In de afgelopen 4 jaar was er slechts een loonsverhoging van 0,05 €/u. Daarnaast hebben veel werknemers hun eindejaarspremie zelfs zien verdwijnen door de eenzijdige opzegging van de sectorale CAO door de werkgevers.
Inzetten op welzijn
De sociale inspectie stelt vast dat een grote meerderheid van de dienstenchequebedrijven (90%) de welzijnswetgeving niet nauwkeurig naleeft. Tegelijkertijd kampen huishoudhulpen steeds meer met gezondheidsproblemen: elke dag is 1 op de 5 huishoudhulpen arbeidsongeschikt (bron : Securex). De medische klachten nemen toe naarmate men langer in de sector werkt.
Onze visie: Financiering herzien & kwalitatieve voorwaarden
Als het goed gaat met een bedrijf, moet het ook goed gaan met de werknemers. Dit is al jaren onze visie. Daarom roept ACLVB, samen met de andere vakbonden, op om de financiering van de sector te herzien en kwalitatieve voorwaarden op te leggen. Werkgevers moeten verplicht worden om te investeren in preventie en welzijn op het werk. Bovendien moet een substantieel deel van de extra inkomsten omgezet worden in betere loon- en arbeidsvoorwaarden.
Huishoudhulpen zijn waardevol!
Huishoudhulpen worden gewaardeerd door hun klanten en verdienen meer respect! De meeste klanten zijn dan ook bereid meer te betalen, op voorwaarde dan “hun” huishoudhulp daar beter van wordt.