PC 310 : Antwoord Febelfin - Coronamaatregelen

01/04/2020 - 11u

 

Antwoord Febelfin - Coronamaatregelen

Wij hebben uw mail van 27 maart over de coronacrisis goed ontvangen.

In deze ongekende gezondheidscrisis is het een belangrijke verantwoordelijkheid van de banken en de sociale partners de veiligheid van de medewerkers te verzekeren, de activiteiten van de sector voort te zetten, maar ook samen met de regering te werken aan belangrijke socio-economische maatregelen die alle burgers en de gehele economie kunnen ondersteunen.

Wij werken op dit moment aan de uitvoering van ondersteuningsmaatregelen vanuit de banken naar Belgische ondernemingen en burgers die door de coronacrisis in betalingsproblemen komen. Dit zal voor de banken een impact hebben maar samen met onze medewerkers slaan we ons doorheen deze zeer moeilijke periode.

Zoals u kunt vaststellen, doen onze leden samen met hun medewerkers daarvoor hun uiterste best. De banken respecteren daarbij de richtlijnen en instructies die de overheid heeft opgesteld om de gezondheid van hun medewerkers te beschermen door een beroep te doen op telewerk waar dat mogelijk is, de principes zoals o.a. ‘social distancing’ en hygiënevoorschriften na te leven en overlegmechanismen te respecteren op een pragmatische manier om concrete situaties op te lossen. Dit alles zonder de continuïteit van de banksector in de toekomst en de operationele werking op het terrein in gevaar te brengen.

Alle banken organiseren zich op de verschillende punten (ook voor de punten aangehaald in jullie brief). We kunnen u verzekeren dat elk van hen absolute prioriteit geeft aan gezondheid en aan het menselijke aspect in brede zin.

Febelfin heeft dagelijks contact met haar leden en ondersteunt hen op deze verschillende gebieden rekening houdend met wat er leeft.

In het licht hiervan is Febelfin een luisterend oor en laat zij niet na om haar leden te informeren over jullie bezorgdheden en aanbevelingen.

U vroeg ons of uw afgevaardigden ook e-mails mogen verzenden naar niet-leden. Wij hebben van onze leden begrepen dat de werknemersafgevaardigden al in vele ondernemingen over verschillende faciliteiten beschikken om medewerkers elektronisch te bereiken (bv. intranetpagina’s). Er kan evenwel niet ingegaan worden op de vraag om ook e-mails te versturen aan de personeelsleden , o.m. gelet op de beperkende bepalingen die voortvloeien uit de GDPR-richtlijnen.

Nog vragen?

Neem dan gerust contact op met je ACLVB-secretariaat.

Download

 

 

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart