De ‘stille’ procedure van gerechtelijke reorganisatie die de groep Cassis-Paprika in januari had opgestart, is snel openbaar geworden. De 3 Belgische entiteiten van de groep - Cassis, Paprika en Cassis-Paprika Retail (gemengd) - hadden uitstel gekregen sinds midden februari 2024.
Eind maart (25/03) werd de holding, nv Misohama, failliet verklaard. Daarnaast werd een openbare Procedure van Gerechtelijke Reorganisatie (PGR) gestart voor de andere buitenlandse entiteiten in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg, terwijl een pre-pack procedure werd gestart voor de entiteiten MG Finances en Cassis.
Tijdens een Buitengewone Ondernemingsraad op vrijdag 17 mei heeft de directie aangekondigd dat 9 van de 11 winkels van het merk Cassis zullen sluiten.
Het personeel heeft net te horen gekregen dat ze niet meer hoeven te komen werken tot de datum van het faillissement, in principe op 27 mei, dus het is nu slechts een kwestie van pure formaliteit.
De Ondernemingsrechtbank heeft het faillissement uitgesproken van de Cassis-entiteit, die in 1992 werd opgericht en niet langer levensvatbaar is, evenals het faillissement van MG Finances. 67 jobs, merendeels door vrouwen uitgeoefend, gaan voor de bijl.
De volgende Cassis-winkels blijven permanent gesloten:
- Doornik
- La Louvière
- Waver
- Kuurne
- Sint-Niklaas
- Wijnegem
- Belle-Ile (Luik)
- Anspach (Brussel)
- Basilix (Brussel)
De historische aandeelhouders, oprichter Jacques Hayez (met 35%) en Mitiska (met 55%), zullen 2 van de 11 Cassis-winkels overnemen, met name de winkels te Rocourt en Mons Grand Prés. 14 werknemers van deze 2 winkels zullen worden overgenomen. Deze overnemers zijn ook bereid om kapitaal in te brengen (6,5 miljoen). Dit laat toe dat zo'n dertig medewerkers van MG Finances kunnen worden ondergebracht bij de entiteit van gemengde winkels CP Retail.
Het herstelplan dat werd ingediend in het kader van de PGR, werd goedgekeurd door de Ondernemingsrechtbank, waarbij de Paprika-winkels en de winkels van het gemengde merk Cassis-Paprika Retail gespaard zijn kunnen blijven.
Die zullen hun activiteit onder één merk verderzetten. Dit moet de structuur van het bedrijf vereenvoudigen en de kosten drukken. Het bedrijf zou in staat moeten zijn om zijn merk te herpositioneren en zich voornamelijk te heroriënteren naar de modemarkt voor grote maten (van 40 tot 58). Het herstelplan omvat ook het afstappen van de monostijl en een verjonging van de collectie om die meer trendy te maken bij de klanten.
Hoewel dit herstelplan toelaat om 9/10 van de banen binnen de hele groep te redden, zit meer dan 15% van de Belgische personeelsleden nu zonder werk.
Het bedrijf leed al jaren verlies. Sinds de overlegorganen werden opgericht na de sociale verkiezingen van 2016, is onze ACLVB-vakbondsafvaardiging nochtans aan de alarmbel blijven trekken. Er werden businessplannen en noodplannen voorgesteld en onze ACLVB-afgevaardigden hebben erop aangedrongen om die in de winkels en online te implementeren!
Hoewel het resultaat van de PGR en het herstelplan ervoor gezorgd hebben dat de stekker niet uit alle winkels van de groep werd getrokken, blijft de ACLVB bezorgd. We zullen de rentabiliteits- en solvabiliteitsmaatregelen die zullen worden genomen, nauwlettend in de gaten houden en we vragen een schema voor een regelmatige follow up van het herstelplan.