Handel | Premie kinderopvang

08/04/2024 - 09u

Premie kinderopvang

In het laatste sectorakkoord werd - voor de duur van het akkoord - overeengekomen dat het Sociaal Fonds tussenkomt in de kosten voor de kinderopvang.

Wie heeft recht op deze premie?

  • Je moet een anciënniteit hebben van 12 opeenvolgende maanden in ondernemingen van de paritaire comités 202, 311 en/of 312 en dit op 31/12 van het opvangjaar.
  • Je moet ouder zijn van een kind dat minder dan 12 jaar was op het moment van de opvang.
  • Als je beiden werkt in de paritaire comités 202, 311 en/ of 312, heb je allebei recht op de tussenkomst.

Hoe groot is de premie?

Het Sociaal Fonds komt tussen voor € 3 per opvangdag in een opvanginstelling die een fiscaal attest mag afleveren. De tussenkomst bedraagt per werknemer maximaal € 600 per kind per jaar. Opgelet! De tussenkomst moet in je belastingaangifte vermeld worden. Het Sociaal fonds bezorgt je hiervoor een fiscaal fiche.

Waar moet je je aanvraag indienen?

Je kan je aanvraag indienen bij je personeelsdienst. Pas wanneer het dossier volledig is, kan je onderneming het aan het Fonds overmaken. De aanvraag dient de volgende documenten te bevatten:

  • Bij de eerste aanvraag, een uittreksel van de geboorteakte van je kind of elk ander document dat je afstammingsband met het betrokken kindje bewijst.
  • Het rijksregisternummer van je kind.
  • Het fiscaal attest voor de opvang die de opvangdagen vermeldt waarvoor je een tussenkomst aanvraagt. Hetzelfde attest mag voor beide ouders dienen.
  • Indien je in verschillende bedrijven van de paritaire comités 202, 311 en/of 312 hebt gewerkt, de bewijzen van tewerkstelling in de verschillende bedrijven.

Wanneer moet de aanvraag worden ingediend?

De aanvragen kunnen tussen 01/05/2024 en 31/08/2024 voor opvang 2023 worden ingediend bij je werkgever. Na deze datum kan je je ook richten tot het Sociaal Fonds.

Wanneer gebeurt de betaling?

Het Sociaal Fonds zal de betalingen uitvoeren naarmate de dossiers door de ondernemingen worden ingediend en dit tussen 1 juli en 31 december.

Dossiers die rechtsreeks bij het Sociaal fonds ingediend zijn, worden later uitbetaald.

Wat als je de sector reeds verlaten hebt?

De werknemers die niet meer actief zijn in de sector maar wel aan de toekenningsvoorwaarden voldoen, moeten zich rechtsreeks tot het Sociaal Fonds richten.

Download

Pamflet

Nog vragen?

Neem dan gerust contact op met je ACLVB-secretariaat of je personeelsdienst.

Meer info Sociale Fondsen:

PC 202 : https://www.sfonds202.be.
PC 311 : https://www.sfonds311.be.
PC 312 : https://www.sfonds312.be.

Like onze Facebook-pagina en volg het laatste nieuws over de Handel via https://www.facebook.com/aclvbhandel/notifications/.

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart