PC 331 | Volgende stap harmonisering trap 2b

13/03/2019 - 16u

Op 11 maart werd een cao getekend waardoor werknemers in kinderopvang trap 2b officieel overgaan naar de volgende fase in het harmoniseringsproces tussen de lonen in trap 2b en trap 2a en 3. Deze overstap naar de nieuwe fase (fase 3) heeft enkele gevolgen voor jullie loon- en arbeidsvoorwaarden:

  • Zo hebben jullie in de eerste plaats eindelijk recht op een eindejaarspremie! Een eerste stap op weg naar een volwaardige 13de maand.
  • Ten tweede wordt ook het recht op een haard- en standplaatstoelage geopend.
  • Als laatste en belangrijkste punt: het systeem van anciënniteit wordt met deze fase volwaardig ingevoerd. Dit wil zeggen dat je vanaf nu ook een hoger loon krijgt naargelang je jaren anciënniteit, wat voordien nog niet het geval was.

OPGELET! Indien je vroeger bij een andere werkgever werkte in dezelfde sector, en dus relevante anciënniteit hebt die nu nog niet meegerekend wordt, heb je 6 maanden de tijd (dus tot september 2019) om die te bewijzen bij je huidige werkgever. Indien je dit niet doet, zal je anciënniteit berekend worden op je jaren dienst bij je huidige werkgever. Hierdoor kun je dus mogelijk enkele jaren anciënniteit verliezen en zal je minder loon krijgen dan waar je recht op hebt.

Om je relevante anciënniteit te bewijzen kun je je vroegere arbeidscontract(en), loonfiches, tewerkstellingsattesten ed. gebruiken. Ook de gegevens die je kunt opvragen via mycareer.be kun je hiervoor gebruiken.

De nieuwe lonen van fase 3, samen met de bedragen van de eindejaarspremie en haard- en standplaatstoelage vind je op onze sectorpagina.

Heb je hulp nodig of heb je nog vragen? Contacteer dan zeker je lokaal secretariaat!

.

Nog vragen ?

Nog vragen?

Neem dan gerust contact op met je ACLVB-secretariaat.

Like onze Facebook-pagina en volg het laatste nieuws over de Non-Profit via https://www.facebook.com/aclvbnonprofit/.

Download

Download

Download de flash

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart