PC 317: loon- en arbeidsvoorwaarden
Op deze pagina:
De Jambon-wet is de regelgeving die sinds 2017 van kracht is voor particuliere en bijzondere beveiliging in de sector en vervangt de Tobback-wet.
Om toegang te krijgen tot het beroep, maar ook als u dienst hebt, moet u in het bezit zijn van een door de minister van Binnenlandse Zaken afgegeven identificatiekaart.
Wees voorzichtig, u moet controleren of het nog geldig is, het heeft een geldigheidsduur van 5 jaar en moet op tijd door de werkgever worden vernieuwd, anders riskeert u een administratieve boete.
Wat is de regelementering wat betreft mijn werktijd en mijn flexibiliteit?
Waardentransport
Werktijd:
- Maximum 11 uur per dag aan daadwerkelijke prestaties
- Een ½ uur bezoldigde rust per 4 uur daadwerkelijke prestaties
Overloon:
- Na 9 uur daadwerkelijke prestaties per dag
- Na 42 uur daadwerkelijke prestaties per week
Statische bewaking
Werktijd:
Per dag:
- maximum 12 uur aanwezigheid
- Tussen twee volledige diensten moet een rustperiode van 12 uur worden toegekend
Per week:
• De maximale ononderbroken prestatieduur mag niet meer dan 6 opeenvolgende dagen of 48 uur omvatten.
• Na een ononderbroken werkperiode van 48 uur of 6 dagen moet een minimale rustperiode van 36 uur worden gerespecteerd
• Na een werkshift van 48 uur, verdeeld over 6 aaneengesloten dagen, moet een rustperiode van minimaal 48 uur worden gerespecteerd.
Per maand:
• Een maandelijks minimumloon gelijk aan het aantal contractuele dagen en uren per maand wordt gegarandeerd
(Zie tabellen van contractuele uren).
• Het individuele werkschema kan variëren tussen enerzijds het aantal contractuele uren minus 15 en anderzijds 175 uur aanwezigheid (als het aantal contractuele uren meer dan 160 bedraagt, kan het minimum teruggebracht tot 145).
• Werkdiensten van meer dan 175 uur zijn alleen mogelijk op vrijwillige basis en beperkt tot 180 uur (jaarlijks gemiddelde per maand).
• De bovenop de 180 uren gewerkte uren worden als overuren beschouwd.
• Het maximum per jaar is 1.924 uur.
Overloon en recuperatie:
• Meer dan 12 uur per dag: 50% overwerkvergoeding
• Meer dan 48 uur per week: 50% overwerkvergoeding
• Meer dan 180 uur per maand: 100% recuperatie + 50% overwerkvergoeding
• Meer dan 1.924 uur per jaar: 50% overwerk + 100 recuperatie, voor de uren die aan het einde van de referentieperiode (1 januari tot en met 31 december) nog niet zijn betaald in het kwartaal dat volgt op de periode referentie. Als u en uw werkgever akkoord gaan, mag de helft van deze uren aan het einde van het kwartaal worden betaald.
Overwerkloon kan in principe niet worden gecumuleerd. Er is echter een uitzondering voor arbeiders die de cumulatie van overuren op dagelijkse en wekelijkse basis mogelijk maakt. Deze regel is niet van toepassing op de cumulatie van wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse limieten.
Tijdens de referentieperiode mag het maximale positieve saldo (dat wil zeggen de uren van meer dan 180 uur per maand) voor werknemers nooit meer dan 65 uur bedragen. In het geval van overname van een werf, moeten positieve uren en overuren worden betaald wanneer de werf wordt overgedragen.
Voor operationele bedienden mag het aantal overuren tijdens contractuele uren nooit hoger zijn dan 78.
Wanneer een werkgever het minimum aantal contractuele uren niet kan toekennen, verschijnt er een negatief saldo dat niet meer dan 30 uur kan zijn. Voor operationele bedienden mag het negatieve saldo niet meer zijn dan 78 uur, met een maximale maandelijkse limiet van 48 uur.
Aan het einde van de referentieperiode moet een eventueel negatief saldo worden verrekend of bij de arbeider verworven blijven.
Militaire basis
Werktijd :
Per dag:
- maximum 12 uur
- Tussen twee volledige werkuren wordt een rustperiode van 12 uur toegekend.
Per week:
- maximaal 48 uur
- De maximale ononderbroken dienstperiode mag niet meer dan 6 opeenvolgende dagen of 48 uur omvatten.
- Na een ononderbroken werkperiode van 48 uur of 6 dagen moet een minimale rustperiode van 36 uur worden gerespecteerd; deze rustperiode is 48 uur na een werkperiode van 48 uur, verdeeld over 6 ononderbroken dagen.
Per maand :
- maximaal 180 uur
- een negatief saldo kan in geen geval niet worden overgedragen naar de volgende maand.
Overloon – Recuperatie:
• Meer dan 12 uur per dag: 50% overwerkvergoeding
• Meer dan 48 uur per week: 50% overwerkvergoeding
• Meer dan 180 uur per maand: 100% herstel + 50% overwerkvergoeding
• Het overwerkloon is cumulatief op dagelijkse en wekelijkse basis.
Rustperiode op het terrein en recuperatie van saldi:
• De rust op het terrein bedraagt 12,5% van de aanwezigheidsuren.
• 6,25% van de maandelijkse aanwezigheidsuren wordt omgezet in compenserende bezoldigde rust, te nemen vanaf de volgende maand.
• De werkgever moet de terug te vorderen urenstaat gelijktijdig met de loonstrook overleggen.
• Mits de werkgever deze verklaring meedeelt
• uiterlijk op de 15e van de maand moet de werknemer zijn aanvraag indienen
• in verband met de recuperatie van zijn uren uiterlijk op 20 van dezelfde maand voor de volgende maand.
• Bij een saldo van “compenserende rust” langer dan 65 uur, kan de werkgever eenzijdig compenserende rust opleggen voor het gedeelte bovenop de 65 uur.
Wat is de functieclassificatie?
Sinds enkele jaren werkt de sector met een functieclassificatie die up-to-date is. We hopen dat we die tegen 2023 kunnen publiceren.
Classificatie van de arbeiders
De sector is bezig met het opstellen van een nieuwe functieclassificatie die daarna zal worden toegepast om de functies van de personeelsleden te upgraden, alsook om een heroriëntatie van functies en een toegevoegde waarde voor de hele sector door te voeren.
Maar in afwachting hiervan zijn de lonen gebaseerd op de verschillende onderstaande functies:
De arbeiders zijn ingedeeld in 8 klassen:
S = statische agent
M = mobiele agent
TFA = waardenvervoer
BI = brigadier/ instructeur
MBB = brigadier - militaire basis
TM = vervoerder van munitie
8A = begeleiding uitzonderlijk vervoer
G = bewakingsagent - vakman
Met "militaire basis" wordt bedoeld elke bestaande of toekomstige, Belgische of buitenlandse militaire basis gestationeerd in België.
Klasse S is onderverdeeld in 7 categorieën bewakingsagenten
- SB = statische agent (basiscategorie)
de aanwezigheid met uitvoering van taken van bewaking van personen, gebouwen, handelspanden of andere gebouwen, goederen. Deze taken zullen eventueel uitgevoerd worden met behulp van technische en/of elektronische middelen.
Zijn functie omvat onder meer een of meer van de volgende taken:
1. Preventieve ronden / opdrachten;
2. Het uitoefenen van controle op in- en uitgangen;
3. Het openen van barelen en poorten;
4. Het uitoefenen van controle en het in uniform voorkomen van diefstal in verkoopoppervlakten;
5. Het beantwoorden en het registreren van telefoonoproepen;
6. Het overbrengen van boodschappen;
7. Het uitvoeren van gestandaardiseerde en repetitieve administratieve taken, eventueel met PC (invullen van bestaande documenten);
8. Het uitvoeren van handenarbeid die samengaat met de bewakingsopdracht;
9. Gebruik van één taal die een actieve kennis veronderstelt en tevens geëist wordt door de klant (cumulatieve voorwaarden)
- SQ = statische agent (gekwalificeerd)
- Prestaties van categorie SB die effectief worden uitgevoerd met paard of met Xray;
- Prestaties van categorie SB, maar waar het noodzakelijk is, voor de uitvoering ervan, op vraag van de werkgever, of voor andere redenen van interne of externe aard (bijv. het lastenboek, het wettelijk kader, ....) in het bezit te zijn van een getuigschrift van hulpbrandweerman (basisopleiding Anpi, theorie en lokaal —en openluchtpraktijk, 20 uit de modules met codes Cl, C2, D11, D12, D2, D21, D22);
- Activiteiten van 'portier' die nodige de opleiding "hebben gevolgd.
- Uitvoeren van specifieke activiteiten van luchtvaartveiligheid zoals opgelegd door Europese en internationale wetgeving: veiligheids- en toegangscontrole op en van personeel, voertuigen, passagiers, bagage en vliegtuigen. Deze taken worden uitgevoerd op manuele wijze en/of door middel van detectieapparatuur, met uitzondering van X-ray apparaten.
- Gebruik van twee talen die een actieve kennis veronderstellen en tevens geëist worden door de klant (cumulatieve voorwaarden).
- SE = statische agent (expert)
Die voor de uitoefening van zijn hoofdtaak de volgende specifieke bekwaamheden moet bezitten en/of opleidingen moet hebben gevolgd, en die één of meerdere van de volgende opdrachten uitvoert :
- Het actief werken met PC (andere taken dan eenvoudige en/of weerkerende administratieve taken), raadpleging, registratie en/of codering;
- Bovenop de hoofdtaak van bewaking, het uitvoeren van eenvoudige coördinatie- en instructietaken, op vraag van de werkgever, voor kleine groepen en onder leiding van een brigadier of instructeur ;
- Het hebben van een specifieke verantwoordelijkheid op het vlak van het beheren, het toezicht houden op en het tussenkomen in geval van evacuatie bij brand, bij een ongeval en/of bij een incident of technisch risico, waarvoor het noodzakelijk is in het bezit te zijn van een opleiding/getuigschrift brandweerman (gespecialiseerde opleiding Anpi, modules en codes El, Eh, E12, Fi, hetzij in totaal 3 dagen) ;
- Gebruik van drie talen die een actieve kennis veronderstellen en tevens geëist worden door de klant (cumulatieve voorwaarden)
- SEL = statische agent (expert talen - luchthavens)
De agent die voor de uitoefening van zijn hoofdtaak vier of meer talen moet gebruiken die een actieve kennis veronderstellen en tevens geëist worden door de klant (cumulatieve voorwaarden)
Uitvoeren van specifieke activiteiten van luchtvaartveiligheid zoals opgelegd door Europese en internationale wetgeveving:
• screening met behulp van X-ray apparaten
• "profiling" zoals opgelegd door bepaalde luchtvaartmaatschappijen
- SBG = statische agent (lijfwacht)
Hij is belast met de fysieke bescherming van personen. Het besturen van een voertuig, het hanteren van wapens en het beheersen van verdedigings- en E.H.B.0.-technieken maken deel uit van deze functie.
- SMB = statische agent (militaire bases)
Een dienstdoende bewaker die bewakingsdiensten verleent, hetzij permanent, hetzij in de vorm van een escorte, op een militaire basis in België of die diensten en speciale missies verleent die zijn opgedragen door een op Belgisch grondgebied gestationeerde krijgsmacht.
- SMBP = statische agent (portier - militaire bases)
De bewakingsagent die bewakingsprestaties, ter plaatse of als escorte, uitvoert op een militaire basis gevestigd op Belgisch grondgebied of die prestaties levert en speciale zendingen uitvoert bevolen door welke legermacht ook die gestationeerd is op Belgisch grondgebied. Onder "militaire basis" wordt verstaan elke bestaande of toekomstige Belgische of buitenlandse militaire basis in België.
Klasse M is onderverdeeld in 2 categorieën:
- M1 = mobiele agent (patrouilleur):
Zijn hoofdtaak bestaat uit één of meerdere van de volgende taken: interne en/of externe bewakingsopdrachten, controle en tussenkomsten op diverse plaatsen en voor diverse klanten; het overbrengen van allerlei vertrouwelijke en dringende documenten of informatiedragers die door de klant aan de agent worden toevertrouwd.
- M2 = mobiele agent (interventie na alarm – vervoer VIP)
Zijn hoofdtaak bestaat uit: Specifieke tussenkomsten aansluitend op oproepen van een alarmcentrale en het vervoer van VIP's (VIP chauffeur)
De bewakingsagenten van de klasse TFA (waardenvervoerders) worden onderverdeeld in 2 categorieën:
- bewakingsagenten TFA-TR : belast met volgende taken : het vervoer en/of het begeleiden, en/of het innen en/of het afleveren van waarden en/of waardevolle voorwerpen voor de rekening van derden, en/of het verlenen van bijstand aan dergelijk vervoer in de vorm van escorte of patrouille.
- bewakingsagenten TFA-PRVA : belast met de volgende taken : 1. Verwerken van fondsen, het bedienen van verschillende machines, het incartoucheren en het coderen van gegevens die hierop betrekking hebben: 2. Het verantwoordelijk zijn voor de supervisie van kasverrichtingen en het geheel van fondsenverwerking.
Elke verworven situatie blijft van toepassing in zoverre zij niet werd gewijzigd door een specifieke overeenkomst. Een gunstiger statuut kan worden toegepast indien dat statuut minstens de bepaling van deze functieclassificatie respecteert
Klasse BI (brigadier / instructeur):
Brigadier : de agent die bovenop de bewakingstaken die hij uitoefent, is aangesteld door de werkgever om de activiteiten van een ploeg te coördineren en/of verantwoordelijk te zijn voor de planning van deze ploeg. Hij is de woordvoerder ten overstaan van de klant, zonder echter de werkgever te kunnen binden.
Instructeur : de werkman die zich hoofdzakelijk bezig houdt met het opleiden van bewakingsagenten.
Hondeninstructeur : de werkman die zich hoofdzakelijk bezig houdt met de opleiding van de hond en/of agent met hond.
De MBB-klasse (brigadier - militaire basis):
De bewakingsagent die bewakingsprestaties uitvoert op een militaire basis, gevestigd op Belgisch grondgebied of die prestaties levert en speciale zendingen uitvoert bevolen door welke legermacht ook die gestationeerd is op Belgisch grondgebied.
Onder "militaire basis" wordt verstaan elke bestaande of toekomstige Belgische of buitenlandse militaire basis in België.
Hij heeft ais hoofdtaak bovenop de bewakingstaken die hij uitoefent, en hiervoor aangesteld door de werkgever, om de activiteiten van een ploeg te coördineren en/of verantwoordelijk te zijn voor de planning van deze ploeg. Hij is de woordvoerder ten overstaan van de klant zonder echter de werkgever te kunnen binden.
Klasse TM (vervoerders van munitie):
De bewakingsagenten die, voor rekening van privé-ondernemingen, belast zijn met het begeleiden van en/of het toezicht houden op explosief materiaal bestemd voor de productie van oorlogsmunitie, jachtmunitie of munitie voor de burgerlijke bouwkunde, alsook van afgewerkte producten van dezelfde aard.
Klasse 8A
agent belast met het begeleiden van uitzonderlijk vervoer met het oog op de verkeersveiligheid.
Klasse G (vakmannen):
- De agenten die belast zijn met het installeren, het onderhouden en het herstellen van alarminstallaties. Elke verworven situatie blijft van toepassing in zoverre zij niet werd gewijzigd door een specifieke overeenkomst. Een gunstiger statuut kan worden toegepast indien dat statuut minstens de bepaling van deze functieclassificatie respecteert.
- De bewakingsagenten die taken vervullen die niet in de classificatie van de functies kunnen worden opgenomen en die kennis van het vak vereisen. Voor deze categorie kan het minimumuurloon paritair worden onderzocht op het niveau van de onderneming. Alle bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst zijn op de bewakingsagenten-"vaklui" van toepassing en het minimumuurloon bepaald voor functie SB wordt hun gewaarborgd
Andere algemene bepalingen:
- de klasse of de hoofdtaak belet niet het uitvoeren van andere taken;
- binnen de klasse S en de klasse M bepaalt de aard van de prestatie de categorie alsmede het specifieke barema dat aan deze categorie is gekoppeld;
- binnen de klasse S is de categorie SB de basiscategorie;
- binnen de klasse S wordt het aantal types van prestaties en dus het aantal categorieën per shift beperkt tot maximaal 3 bij één en dezelfde klant;
- de prestaties van brandweerman en hondengeleider bij één en dezelfde klant blijven één en ondeelbaar;
- alvorens de klasse M, BI, TM of G te bekomen, dient de werknemer/agent deze functie gedurende minimum 3 maanden uitsluitend als hoofdtaak aan 100 % in contractuele uren te hebben uitgeoefend (de periodes van wettelijke schorsing van de arbeidsovereenkomst en de syndicale uren worden hierbij geneutraliseerd)
- indien omwille van omstandigheden een werknemer/agent (met uitzondering van een werknemer/agent van klasse S) van klasse verandert, en indien deze 'herklassering' een verlaging van het barema tot gevolg zou hebben, dient de werkgever een 'functievooropzeg' te respecteren die overeenkomt met wat de conventionele vooropzeg zou zijn, behoudens andersluidende contractuele verbintenissen op het niveau van de onderneming, die resulteren uit het verleden;
- de ondertekenende partijen wensen te preciseren dat de bijzondere situatie van het werken op X-ray georganiseerd en gezien wordt ais 'ploegenarbeid'; De prestaties van screening met behulp van Xray apparaten en de prestaties van "profiling" bij één en dezelfde klant blijven één en ondeelbaar;
- de vakorganisaties krijgen de nodige middelen en faciliteiten om lastenboeken te controleren met inbegrip van de mogelijkheid tot inzage;
- met 'actieve talenkennis' wordt bedoeld: elke kennis die de sectorstandaard overschrijdt
In geval van een geschil is de industriestandaard de referentie, ongeacht de bepalingen van de specificaties;
- de implementatie van de classificatie van functies kan geen impact hebben op de bestaande werkorganisatie;
- de implementatie van de classificatie van functies doet geen afbreuk aan bestaande, gunstigere situaties.
Classificatie van de bedienden
De functies van de administratieve bedienden worden in vier categorieën ingedeeld die door de hieronder volgende algemene maatstaven worden bepaald:
Eerste categorie
De functie wordt gekenmerkt door de juiste uitvoering van een eenvoudig bijkomstig werk.
Tweede categorie
De functie wordt gekenmerkt door het uitvoeren van eenvoudig en weinig afwisselend werk dat, wegens een rechtstreeks en bestendig toezicht, slechts beperkte verantwoordelijkheid meebrengt;. een korte leertijd, voldoende om de vereiste vaardigheid in een bepaald werk te verwerven
Derde categorie
De functie wordt gekenmerkt door het zelfstandig uitvoeren van afwisselend werk, dat gewoonlijk initiatief en redenering vereist en bovendien verantwoordelijkheid voor de uitvoering vergt.
Vierde categorie
De functie wordt gekenmerkt door een korte tijd om zich in te werken en meer afwisselend zelfstandig werk waarvoor een meer dan gemiddelde vakbekwaamheid en bovendien initiatief en verantwoordelijkheidsbesef zijn vereist.
De functies van de operationele bedienden zijn:
Barema OP1b: Agent Receptionist/Telefonist
De agent die, intern of extern, met uitsluiting van elke bewakings- en beveiligingstaak, een of meerdere van de volgende taken uitvoert : - behandeling van de in- en uitgaande telefoongesprekken/semafoonoproepen sortering van interne en externe post verzending van interne post aanvullen van het onthaalbord beheer van de sleutels van de vergaderzalen de persoon die bezoek krijgt waarschuwen boodschappen aannemen voor de afwezigen personen in het gebouw oproepen via de microfoon werken op pc.
Barema OP1a: Retailagent
De bediende die tegelijkertijd volgende functies waarneemt: - diensten in burger - toezicht en detectie van vergrijpen begaan in handelsondernemingen - aanhouding van overtreders, gepaard gaand met ondervragingen en het opstellen van een proces-verbaal van verhoor / verslag van verhoor
Barema 0P2 : Adjunct-inspecteur
Deze titularis assisteert de planningsinspecteur en/of de inspecteur supervisor bij een deel van zijn (hun) taken
Barema 0P3
Planningsinspecteur
Taakomschrijving: zorgt voor de voorbereiding, de uitwerking en de verzending van de planning van de agenten naar de klanten organiseert de vervanging van de agenten ingeval van ziekte, arbeidsongeval, klein verlet, verlof of andere oefent een eerste controle uit op de planning dagelijkse controle op de gewerkte uren van de agenten en vergelijking met de wettelijke voorschriften, in de ruimste zin van het woord, wat de tijd en de duur van de tewerkstelling betreft; de tekortkomingen doorgeven aan het management maandelijks het aantal agenten controleren in functie van het beschikbare werk kan uit hoofde van zijn functie uitzonderlijk moeten inspringen voor het uitvoeren van bewakingstaken
Inspecteur Supervisor
Taakomschrijving: geeft operationele steun aan de agent; controleert of de agent de werkinstructies kent en toepast spoort de individuele opleidingsnoden van de agent op en meldt die aan het management voert werkingsgesprekken met de agent en evalueert diens prestaties behandelt de klachten van de agenten evalueert, met de klant, de kwaliteit van de geleverde diensten logistiek beheer en kledingfonds is tussenpersoon tussen de agent, de klant en het management kan, uit hoofde van zijn functie, uitzonderlijk moeten inspringen voor het uitvoeren van bewakingstaken.
Dispatcher et/of radio-operator
De werknemer wiens voornaamste taak het is te functioneren in de dispatching(s), intern en/of extern (indien meer dan vijf werknemers) aan de ondernemingen. Onder „dispatcher' verstaat men de werknemer die, met uitsluiting van enige taak van bewaking en beveiliging: - permanent contact onderhoudt met de bewakingsagenten via de radio en/of de telefoon; - de problemen die door de klanten gemeld worden ontvangt en er de gepaste oplossingen voor aanbrengt; - voorziet in de vervanging van eventueel afwezige bewakers.
Verantwoordelijke kluis
De agent die volgende taken uitoefent: - supervisie en organisatie van het werk van de bedienden van de kofferzaal - beheer van inkomende en uitgaande waarden; voorbereiding van de documenten (order- /leverbons) voor de intercity's - voorbereiding van de waarden op regionaal vlak (ronde) - voorbereiding van de routebladen.
Alarmcentrale
De agent die in een onderneming permanent taken uitvoert van controle, toezicht, ontvangst, overzending en behandeling van buiten komende alarmsignalen.
Barema OP4: Hoofdinspecteur
Taakomschrijving: coördinatie en supervisie van de inspectiedienst.
Barema OP1B: Codeerder
De agent die uitsluitend bankdocumenten codeert (o.a. cheques)
Opgelet,
Deze classificatie in categorieën heeft tot doel aan de bedrijven een richtlijn te geven om de toepassing te vergemakkelijken van de in deze collectieve arbeidsovereenkomst bepaalde loonminima.
De functies of werkzaamheden die in elke categorie zijn aangegeven, gelden als voorbeelden. De niet genoemde functies of werkzaamheden worden naar analogie met de aangehaalde voorbeelden ingedeeld.
Mededeling van de classificatie.
a. De werkgevers stellen de bedienden, waarop de loonschalen van toepassing zijn, in kennis van de categorie waarin zij zijn ingedeeld. Deze mededeling wordt gedaan bij indienstneming of op het tijdstip waarop de classificatie een wijziging ondergaat. In leder geval wordt de classificatie op de loonfiche vermeld.
b. Indien een nieuwe functie in de onderneming wordt ingevoerd dient de informatie meegedeeld te worden aan de ondernemingsraad of, bij ontstentenis, aan de vakbondsafvaardiging.
Kennis en gebruik van verschillende talen.
De bij deze collectieve arbeidsovereenkomst bepaalde minima moeten worden beschouwd ais geldende voor het gebruik van één enkele taal.
Wanneer voor het uitoefenen van een functie de kennis of het gebruik van meer dan een taal wordt vereist, dan is dit op zichzelf geen reden om naar een hogere categorie op te schuiven wanneer de aard van de functie er niet door verandert; wel past het er mede rekening te houden bij het vaststellen van het loon.
Wat is het Maandelijks Minimum Gewaarborgd Loon voor arbeiders en operationele bedienden ? Contractuele uren
De contractuele uren gelden voor alle arbeiders en operationele bedienden. Voor werknemers is het minimum maandloon gewaarborgd.
De gemiddelde wekelijkse arbeidsduur bedraagt 37uur op jaarlijkse basis.
De contractuele uren zijn van toepassing op alle arbeiders en operationele bedienden. Het minimum maandloon voor de arbeiders is gegarandeerd.
De berekening is afhankelijk van uw arbeidsstelsel: stelsel van 5 of 6 dagen per week. Zie de tabel hieronder of download het document.
6 dagen / week: aantal werkdagen (maandag tot en met zaterdag) gedurende de maand vermenigvuldigd met 6,17.
5 dagen / week: aantal werkdagen (maandag tot en met zaterdag) gedurende de maand vermenigvuldigd met 7,40.
Zorg ervoor dat u voor beide stelsels ook de feestdagen in mindering brengt, ongeacht de dagen waarop deze feestdag zal vallen.
In een stelsel van 5 dagenweek, wordt het volgende aantal dagen/uren gewaarborgd:
Maand |
5 dagen/week |
|
Dagen |
Uren |
|
januari |
22 |
162u48 |
februari |
21 |
155u24 |
maart |
21 |
155u24 |
april |
21 |
155u24 |
mei |
20 |
148u00 |
juni |
20 |
148u00 |
juli |
22 |
162u48 |
augustus |
21 |
155u24 |
september |
21 |
155u24 |
october |
23 |
170u12 |
november |
19 |
140u36 |
december |
21 |
155u24 |
|
In geval van de feestdagen van de gemeenschappen :
Vlaamse Gemeenschap in juli: 19 dagen, 140u36
Franstalige Gemeenschap in september: 20 dagen, 148u00
Duitstalige Gemeenschap in november: 19 dagen, 140u36
|
In een stelsel van 6 dagenweek, wordt het volgende aantal dagen/uren gewaarborgd:
Maand |
6 dagen/week |
|
Dagen |
Uren |
|
januari |
26 |
160u25 |
februari |
25 |
154u15 |
maart |
26 |
160u25 |
april |
25 |
154u15 |
mei |
24 |
148u05 |
juni |
25 |
154u15 |
juli |
26 |
160u25 |
augustus |
26 |
160u25 |
september |
25 |
154u15 |
october |
27 |
166h36 |
november |
24 |
148u05 |
december |
25 |
154u15 |
|
In geval van de feestdagen van de gemeenschappen :
Vlaamse Gemeenschap in juli: 22 dagen, 148u05
Franstalige Gemeenschap in september: 25 dagen, 154u15
Communauté germanophone en novembre: 23 dagen, 141u55
|
Hoe bereken ik het salaris waar ik recht op heb?
U kan de laatste barema’s (index 01/06/2024) terugvinden.
Wat zijn de planningsregels?
Sinds 01.01.2016 moet een werknemer zijn initiële planning ontvangen tussen de 22ste en de 25ste van de maand voorafgaand aan de maand waarin de diensten zullen worden uitgevoerd. De werknemer kan tot 175 uur worden toegekend.
Er moet altijd rekening mee worden gehouden dat de initiële planning kan worden gewijzigd door het toekennen van werkuren om negatieve uren te voorkomen. Onder negatief uur worden mogelijke negatieve saldi van de afgelopen maand (en) verstaan.
Neem contact op met uw ACLVB vakbondsvertegenwoordiger als u geen minimaal eerste plan heeft ontvangen. De ondernemingsraad of de beperkte vakbondsdelegatie heeft het recht om te controleren of de bovengenoemde regels worden nageleefd en of er correcties moeten worden aangebracht.
Er is een overeenkomst tussen de vakbonden en de werkgevers gesloten, zodat de personeelsleden niet meer worden gepland in een dag-nacht- en nachtteam op rij, behalve in uitzonderlijke en punctuele omstandigheden. Het principe van voorwaartse rotatie wordt toegepast. De vakbondsdelegatie heeft het recht om deze bepalingen in te zien en te corrigeren als ze niet worden nageleefd.
Vrije weekends (voor de operationele arbeiders en bedienden)
Wanneer de werknemer in de periode die op vrijdag om 20.00 uur begint en die op maandag om 8.00 uur eindigt, gedurende ten minste 48 aaneengesloten uren niet ter beschikking van zijn werkgever staat, wordt dit een vrij weekend genoemd. Bovendien zijn deze 48 uur inclusief een zaterdag of een volledige zondag.
Als werknemer heb je recht op 20 vrije weekenden per jaar, buiten de jaarlijkse vakantie.
Een gepland weekend van economische werkloosheid wordt niet als een vrij weekend beschouwd.
Een werknemer kan vanaf het 29e weekend weigeren te werken, dus na 28 weekends te hebben gewerkt.
Werknemers van 55 jaar en ouder hebben recht op 1 extra vrij weekend (21) en werknemers van 60 jaar en ouder hebben recht op 2 extra vrije weekends (22).
Vanaf 55 jaar kunnen ze weigeren te werken vanaf het 28e weekend (d.w.z. na 27 voltooide weekends) en werknemers van 60 jaar en ouder kunnen weigeren te werken vanaf het 27e weekend (d.w.z. na 26 weekends gewerkt te hebben).
Regels voor arbeiders (anders dan waardenvervoerders, militaire basis en de 8e activiteit) en operationele bedienden
Flexibele pool
Een flexibele pool is een permanent team van vrijwillige werknemers die onmiddellijk moeten reageren op een onmiddellijk verzoek van de werkgever om prestaties uit te voeren.
Werknemers in de flexibele pool hebben recht op minimaal 5 vrije dagen (24 uur = 1 dag) per maand. Hun rooster mag geen negatieve uren opleveren en ze kunnen nooit economisch werkloos worden. Ze moeten ook een rooster ontvangen voor de dagen waarvoor ze niet kunnen worden teruggeroepen.
Houd er rekening mee dat andere voorwaarden of overeenkomsten mogelijk zijn vastgelegd via een collectieve arbeidsovereenkomst van het bedrijf.
Terugroeping buiten planning binnen de 48u
Deze terugroepactie gebeurt op vrijwillige basis en kan door de werknemer worden geweigerd, ongeacht of zijn aanvankelijke planning compleet is of niet.
Oproep buiten planning binnen de 48u : 0.4259€/km en 0.5595€/u.
Terugroeping buiten planning voor meer dan 48u
Als de werkgever na publicatie van het oorspronkelijke schema de werknemer meer dan 48 uur aanvullende werkprestaties wil opleggen, zijn er vier terugroepscenario's mogelijk:
1. onvolledig rooster met negatieve uren: de werkgever kan de werknemer inplannen ten belope van 175 uur
2. onvolledige planning zonder negatieve uren: de werkgever kan de werknemer een planning opleggen tot de contractuele uren
3. volledig rooster met negatieve uren: de werkgever kan de werknemer inplannen ten belope van 175 uur
4. volledig schema zonder negatieve uren: vrijwilligerswerk
Terugroeping buiten planning buiten het schema voor diensten na meer dan 48u
De werknemer met een volledig schema en die geen negatieve uren heeft, kan weigeren aanvullende diensten te verlenen. Werknemers met onvolledige schema's moeten deze oproepen beantwoorden.
Wat zijn de regels van economische werkloosheid?
!!! We krijgen vaak opmerkingen over de mogelijkheid van misbruik van economische werkloosheid. Daarom raden we je aan om heel aandachtig te zijn (en op te schrijven) hoe en wanneer je in de economische werkloosheid terecht komt. Op deze manier kunnen we het makkelijker met uw werkgever bespreken. In januari 2020 is een werkgroep rond dit thema gestart om de naleving van de CAO te implementeren. |
De dagen van economische werkloosheid moeten in de oorspronkelijke planning worden opgenomen en moeten daarom tussen de 22ste en de 25ste van de voorgaande maand worden gecommuniceerd. Later deze maand kunnen aanvullende werkopdrachten worden toegevoegd, wat de economische werkloosheid vermindert.
Om de economische werkloosheid zo goed mogelijk te beheren, zijn er specifieke terugroepregels opgesteld.
Wanneer dagen van economische werkloosheid volgens uw schema zijn gepland gelden de volgende regels:
• Je moet bereikbaar zijn tussen 6u en 22u;
• U moet binnen 2 uur reageren;
• Als u deze dienst niet verricht, wordt uw afwezigheid als ongewettigd beschouwd.
Wanneer werkopdrachten in de loop van de maand dagen van economische werkloosheid vervangen en u dus de contractuele uren bereikt, kunt u aanvullende opdrachten weigeren tijdens een dag van geplande economische werkloosheid (behalve in het geval van negatieve uren).
Wanneer werkopdrachten dagen van economische werkloosheid gedurende de maand vervangen, waardoor u het aantal contractuele uren kunt bereiken, kunt u aanvullende geplande opdrachten op dagen van economische werkloosheid weigeren, zelfs als uw saldo negatieve uren heeft.
U kunt ook worden teruggeroepen op de dagen dat er geen economische werkloosheid is gepland, maar alleen op vrijwillige basis.
Een voorgestelde werkprestatie moet altijd plaatsvinden ten minste 12 uur na het moment van terugroepen. Als u na 20.00 uur wordt teruggeroepen, kan uw opdracht de volgende dag niet eerder dan om 8.00 uur beginnen.
Opgelet, de dag van economische werkloosheid wordt niet meegerekend bij de berekening van het buitengewone vakantiegeld voor de arbeiders.
Ziekte
Ziekte die zich voordoet buiten de geplande dagen van werkloosheid is ten laste van de werkgever.
Uw werkgever kan het aantal uren economische werkloosheid aan het einde van de maand niet verhogen om het aantal contractuele uren te bereiken. Als u door uw ziekte negatieve uren heeft, moet uw werkgever ervoor zorgen dat u uw contractuele aantal uren heeft.
Wat zijn de opleidingen voor bewaking en beveiliging?
Verplichte opleidingen
Om in de sector actief te kunnen zijn, legt de wet inzake de beveiliging van de personen de agenten op een verplichte opleiding te volgen. De bepalingen terzake worden bepaald door een Koninklijk Besluit opleiding Bewaking van 23 mei 2018 betreffende de voorwaarden op het gebied van opleiding, ervaring en vakbekwaamheid, de voorwaarden op het gebied van psychotechnisch onderzoek voor de uitoefening van een functie van manager, uitvoerend of commercieel in een bewakingsbedrijf, een interne bewakingsdienst of een trainingsorgaan en hun organisatie.
Alle bewakingsagenten moeten in het bezit zijn van een "psychotechnische test-certificaat" van SELOR of een intern testcentrum.
De toegangsvoorwaarden zijn duidelijk beschreven in het KB; In het bijzonder moet u echter ook een uittreksel uit het strafregister hebben dat overeenkomt met het model bedoeld in artikel 596, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering of een gelijkwaardig certificaat indien men in het buitenland verblijft.
Hieronder de lijst met soorten verplichte of specifieke opleiding:
N° |
Type opleiding |
Duur van het programma |
Verplichte aanwezigheid/Examen |
1 |
Commercieel vertegenwoordiger |
60 uren cursus |
Ja |
2 |
Strategisch leidinggevend personeel |
116 uren cursus |
Ja |
3 |
Operationele leidinggevende |
80 uren cursus |
Ja |
4 |
Leidinggevend personeel - recyclage |
16 uren cursus |
Neen |
5 |
Bewakingsagent – algemene competenties |
139 uren cursus |
Ja |
6 |
Bewakingsagent – beschermd transport |
127 uren cursus |
Ja |
7 |
Bewakingsagent – geldtelcentrum |
16 uren cursus |
Ja |
8 |
Bewakingsagent – operator alarmcentrale |
68 uren cursus |
Ja |
9 |
Bewakingsagent – operator alarmcentrale eCall privé |
16 uren cursus |
Ja |
10 |
Bewakingsagent – uitgaansmilieu |
139 uren cursus |
Ja |
11 |
Bewakingsagent – besturing van technische middelen |
12 uren cursus |
Ja |
12 |
Bewakingsagent – mobiele bewaking en interventie na alarm |
32 uren cursus |
Ja |
13 |
Bewakingsagent – grensoverschrijdend transport |
73 uren cursus |
Ja |
14 |
Bewakingsagent – bescherming van personen |
52 uren cursus |
Ja |
15 |
Bewakingsagent – inspecteur opslagplaats |
20 uren cursus |
Ja |
16 |
Bewakingsagent – vaststelling materiële feiten |
16 uren cursus |
Ja |
17 |
Bewakingsagent – begeleiding van een groep mensen voor verkeersveiligheid |
12 uren cursus |
Ja |
18 |
Bewakingsagent – nucleaire site |
16 uren cursus |
Ja |
19 |
Bewakingsagent – havenbewaking |
16 uren cursus |
Ja |
20 |
Bewakingsagent – opleiding gewapende missies |
44 uren cursus |
Ja |
21 |
Bewakingsagent – aangepaste opleiding gewapende missies |
8 uren cursus |
Ja |
22 |
Bewakingsagent - telebewaking |
16 uren cursus |
Ja |
23 |
Bewakingsagent - Recyclage |
8 uren cursus |
Neen |
24 |
Grensoverschrijdend transport - Recyclage |
8 uren cursus |
Neen |
Elke werknemer moet een basistraining volgen en afhankelijk van de activiteit volgt de agent ook een of meer specifieke opleidingen van variabele duur.
Waarschuwing!
Fondsenvervoerders moeten niet langer een basisopleiding hebben gevolgd, maar alleen een specifieke opleiding. Als u daarna statisch wordt, moet uw waardentransportwerkgever die u in dienst heeft de kosten van de basisopleiding dekken..
Sectorale opleidingen
In deze sector kun je sectorale opleidingen volgen, zowel collectief als individueel.
- Jaarlijks biedt de werkgever in zijn bedrijf een volume aan collectieve opleiding, overeenkomend met het aantal equivalente voltijdse werknemers op 31 december van het voorgaande jaar, vermenigvuldigd met ten minste:
vanaf 1 januari 2019 |
3 dagen opleiding |
vanaf 1 januari 2021 |
4 dagen opleiding |
vanaf 1 januari 2023 |
5 dagen opleiding |
- Elke voltijdse werknemer heeft een individueel opleidingskrediet van ten minste 10 dagen opleiding per periode van 5 jaar, bij voorkeur moet 40% van het individuele opleidingskrediet in de eerste twee jaar worden gebruikt.
Bij verandering van werkgever recupereert u al uw tegoeden. Behalve als je naar een werkgever van dezelfde groep gaat als de vorige.
Met opleiding bedoelen we alle formele en informele opleiding, zoals voorzien in de wet van 5 maart 2017 die van toepassing is op veiligheids- en bewakingsdiensten:
- formele opleiding: opleiding, training en oefeningen voorzien door of in uitvoering van nationale of internationale regelgeving, evenals beroepsopleiding niet voorzien bij wet, opleiding voor het verwerven van vaardigheden of bepaalde kennis zoals talen, IT, etc.
- informele opleiding: alle vormen van professionele, collectieve of individuele ondersteuning van werknemers, omscholingstrajecten, opleiding, oefeningen en leren op het werk, enz.
Deze opleidingen kunnen in verschillende vormen plaatsvinden: seminars, studiedagen, coaching-traject, praktische oefeningen, omscholing, op een klassieke of digitale manier.
Sectorale opleiding voldoet aan alle plafonds voor betaald educatief verlof (100 en 120 uur).
Het doel is dat de bewakingsmedewerker zijn professionele vaardigheden kan verbeteren en versterken.
Opgelet, betreffende de bepalingen betreffende de opleiding van waardenvervoerders aangenomen door het koninklijk besluit van 25 april 2014 betreffende de voorwaarden in termen van psychotechnisch onderzoek voor de uitoefening van een leidinggevende of uitvoerende functie in een beveiligingsbedrijf of van een interne veiligheidsdienst en met betrekking tot de goedkeuring van opleidingen heeft [de agent] het recht om, indien deze wordt afgewezen, de opleiding te volgen waardoor het mogelijk wordt om het certificaat van algemene bekwaamheid Bewakingsagent te verkrijgen op kosten van het waardenvervoerbedrijf dat hem ontslaat.
Er moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
a. de geldtransporteur wordt niet in aanmerking genomen voor een overdracht aan een concurrerende onderneming na de overdracht van een commercieel contract;
b. hij heeft ten minste één jaar anciënniteit in het bedrijf dat hij verlaat (er wordt rekening gehouden met anciënniteit als gevolg van de overdracht van een commercieel contract);
c. hij neemt zelf contact op met het bedrijf dat hij verlaat om de registratie te betalen.
d. hij vergoedt het inschrijfgeld als hij zonder rechtvaardiging lessen mist of niet deelneemt aan het examen;
e. het bedrijf waarvoor de waardenvervoerder werkzaam was, bepaalt waar en wanneer de training zal plaatsvinden;
f. het betaalt alleen de registratiekosten (geen vergoeding of bezoldiging).
Controles worden uitgevoerd:
Elke werknemer moet vóór 1 februari van elk jaar uiterlijk op 31 december van het afgelopen jaar de staat van zijn individuele leerkrediet ontvangen.
Op dit document vinden we de volgende informatie: aantal gevolgde dagen opleiding, de data waarop ze hebben plaatsgevonden, de titel van de opleiding, het aantal resterende dagen van het leerkrediet en de vervaldatum.
Vóór 01 maart stelt de werkgever een overzicht op van de opleidingen met de lijst van de opleidingen die het afgelopen kalenderjaar zijn georganiseerd en stuurt deze naar de ondernemingsraad (of bij gebrek daaraan naar de vakbondsafvaardiging) en naar de voorzitter van de Commissie.
Opleiding risicogroepen
Sinds januari 2014, wanneer een werknemer een computer- of taalopleiding volgt (FR., ENGL. EN NLDS), geniet hij een tussenkomst.
Deze tussenkomst bedraagt 50% van het voor opleiding betaalde bedrag, met een maximum van € 200, - per opleiding.
Om deze tussenkomst te ontvangen, moet u een verzoek indienen bij het Fonds Bestaanszekerheid van de Bewaking. Uw ACLVB-afgevaardigde of lokaal secretariaat helpt u graag met deze stappen. U kunt het vergoedingsformulier online downloaden op: http://www.fseg.be/Formations
Werknemers statische bewaking hebben om de 5 jaar recht op 40 uur opleidingskrediet.
Waardenvervoerders hebben elke 2 jaar recht op 40 uur omscholing.
BEHOUD VAN WERKPLEK IN GEVAL VAN OVERDRACHT VAN WERF
De volgende regels zijn van toepassing op alle segmenten behalve contant transport:
- Alle werknemers met een anciënniteit van 3 maanden worden gecontracteerd wanneer ze ten minste 50% van hun contractuele uren werken en wanneer ze geen herplaatsing in hun oude bedrijf aanvaarden.
- Het aantal uren en tewerkstelling wordt behouden onder dezelfde commerciële overeenkomst en op dezelfde locatie.
- Ook werknemers met tijdskrediet en langdurige ziekte krijgen een contract.
- Er moet een duidelijke procedure worden gevolgd en er moet tijdig een lijst met informatie worden verstrekt.
- De nieuwe werkgever moet de verplichtingen en de evenredigheid van weekends en overuren op jaarbasis naleven.
- De rechten verbonden aan de 7e gewerkte feestdag blijven behouden (zorg ervoor dat u het kunt bewijzen!)
- Groepsvoordelen (met uitzondering van groepsverzekering, hospitalisatieverzekering en andere) worden overgedragen als ze voldoen aan de geldende wettelijke bepalingen.
Wat zijn de verloven in de sector?
Klein verlet
"Klein verlet" (of omstandigheidsverlof) vertegenwoordigt uw recht om afwezig te zijn op het werk met behoud van uw normale salaris tijdens bepaalde familie-evenementen of om te voldoen aan bepaalde burgerlijke verplichtingen.
De dag van klein verlet voor een voltijdse arbeider wordt betaald aan 6,17 uur van een gemiddeld loon. Voor deeltijdse arbeiders wordt het betaald in verhouding tot hun arbeidsstelsel.
Voor voltijdse bedienden wordt klein verlet betaald tegen een gemiddeld loon van 7,4 uur bij een 5-daagse / week-regeling en 6,17 uur bij een 6-daagse / week-regeling. Voor deeltijdse bedienden wordt het betaald in verhouding tot hun werkschema.
U moet uw werkgever binnen een redelijke termijn (in principe vooraf; indien dit niet mogelijk is, zo snel mogelijk) op de hoogte stellen.
De gebeurtenis die tot klein verlet leidt, moet worden bewezen door middel van een officieel document.
Hieronder omvat de term echtgenoot/echtgenote ook de wettelijk samenwonenden
Redenen voor de afwezigheid |
Duur van de afwezigheid |
Huwelijk van de werknemer. |
Twee dagen, te kiezen door de werknemer in de week waarin het evenement plaatsvindt of in de volgende week. |
Huwelijk van een kind van de werknemer of een kind van zijn echtgenote, een broer, een zus, een schoonbroer, een schoonzus, de vader, de moeder, de stief- vader, de tweede echtgenoot van de moeder, de tweede vrouw van de vader, het kleinkind van de werknemer. |
Trouwdag. De werknemer kan de dag van het burgerlijk huwelijk of de dag van het religieus huwelijk kiezen. |
Geboorte van een kind van de werknemer |
10 dagen te kiezen door de werknemer binnen 4 maanden na bevalling. De eerste 3 dagen worden betaald door de werkgever, de overige 7 door het ziekenfonds. |
Overlijden van de echtgenoot van een kind van de werknemer, de echtgenoot van de vader, de moeder, de stiefvader, de tweede echtgenoot van de moeder, de stiefmoeder of de tweede vrouw van de vader van de werknemer. |
3 dagen, te kiezen door de werknemer in de periode die begint op de dag van overlijden en eindigt op de dag van begrafenis. |
Overlijden van een broer, zus, schoonbroer, schoonzus, opa, oma, overgrootvader, overgrootvader grootmoeder, kleinkind, achterkleinkind, schoonzoon of schoondochter die bij de werknemer of zijn echtgenote wonen. |
2 dagen te kiezen door de werknemer in de periode die begint op de dag van overlijden en eindigt op de dag van de begrafenis. |
Overlijden broer, zus, schoonbroer, schoonzus, opa, oma, overgrootvader, overgrootvader oma, kleinkind, achterkleinkind, schoonzoon of schoondochter die niet bij de werknemer of zijn echtgenote wonen. |
De dag van de begrafenis |
Plechtige communie van een kind van de werknemer of een echtgenoot, of deelname van een kind van de werknemer of zijn echtgeno (o) t (e) aan de viering van 'seculiere jeugd', waar het wordt georganiseerd. |
De dag van het evenement of de gebruikelijke dag van activiteiten voorafgaand aan of onmiddellijk volgend op het evenement, indien deze samenvalt met een zondag, een feestdag of een gebruikelijke inactiviteitsdag. |
Bijwonen van een vergadering van de familieraad, bijeengeroepen door de vrederechter. |
De benodigde tijd met een maximum van 1 dag. |
Deelname aan een jury of dagvaarding als getuige voor de rechtbank of persoonlijk optreden opgedragen door de arbeidsrechtbank. |
Maximale tijd vereist 5 dagen. |
Uitoefening van de taken van bijzitter van een hoofdtelbureau, tijdens wetgevende, provinciale of gemeentelijke verkiezingen. |
De benodigde tijd met een maximum van 5 dagen |
Uitoefening van de functie van bijzitter van een hoofdkantoor of een enkel stembureau tijdens wetgevende, provinciale en gemeentelijke verkiezingen. |
De nodige tijd |
Uitoefening van de functie van bijzitter in een van de hoofdkantoren tijdens de verkiezingen voor het Europees Parlement. |
De benodigde tijd met een maximum van 5 dagen. |
De opvang van een kind in het gezin van de werknemer in het kader van een adoptie "Adoptief verlof". |
- maximaal 6 weken voor adoptie van een kind jonger dan 3 jaar; - Maximaal 4 weken voor adoptie van een kind ouder dan 3 jaar. Dit recht moet worden uitgeoefend voordat het kind 8 jaar oud is. De eerste 3 dagen worden betaald door de werkgever; de andere dagen door het ziekenfonds. |
Andere omstandigheden van klein verlet kunnen soms op bedrijfsniveau aan deze lijst worden toegevoegd, of, voor bepaalde evenementen, kunnen meer dagen afwezigheid worden toegekend.
Nog enkele opmerkingen :
- Wettelijk samenwonen, geregistreerd bij de gemeente, wordt met het huwelijk gelijkgesteld voor de toepassing van de bepalingen inzake klein verlet. Om klein verlet te krijgen, moet u het gemeentelijk certificaat overleggen.
- (“Feitelijk”) samenwonende huishoudens worden niet gelijkgesteld met het huwelijk, met als gevolg dat de feitelijk samenwonende geen recht heeft op klein verlet als zijn partner of zijn feitelijke 'schoonfamilie', betrokken zijn.
- Het geadopteerde kind of het erkende natuurlijke kind wordt gelijkgesteld met het wettige kind.
De deeltijdse werknemers:
Deeltijdwerkers hebben ook het recht om afwezig te zijn op het werk terwijl zij hun normale loon behouden op dagen of periodes die samenvallen met de dagen of periodes waarop ze normaal gesproken zouden hebben gewerkt.
De dagen van klein verlet worden niet aangepast in verhouding tot de werkopdrachten van de deeltijdwerker.
Bijvoorbeeld, ter gelegenheid van het huwelijk van de deeltijdarbeider, kan deze laatste de 2 dagen van volledig klein verlet opgebruiken (ervan uitgaande dat hij normaal gesproken op deze dagen zou hebben gewerkt)).
Wat zijn de sectorale premies voor de arbeiders?
Premie flexibele pool
Als u deel uitmaakt van een flexibele pool, dat wil zeggen een permanent team van vrijwillige werknemers, moet u reageren op onmiddellijke verzoeken van uw werkgever. Bij een effectieve dienstverlening wordt uw uurloon verhoogd met € 0,5377 bruto per uur en worden uw reiskosten vergoed tot € 0,30 per kilometer. Om er zeker van te zijn dat u geen enkele oproep mist, moet uw werkgever u een communicatiemiddel ter beschikking stellen. Mogelijk is binnen uw bedrijf over een andere schikking onderhandeld.
Premie van 0,5707 € voor de gewijzigde/nieuwe prestatie, voor planningswijzigingen vanaf de vierde wijziging in dezelfde maand. Alleen werknemers die werken met een maandplanning.
Premies voor prestaties met hond
Agenten die regelmatig met hun persoonlijke hond werken, ontvangen een vaste maandelijkse onderhoudsvergoeding van € 99,16.
Let op: als de werkgever een werknemer van de lijst wil verwijderen vanwege gebrek aan diensten met de hond (onvoldoende verzoek van de klant), moeten er drie voorafgaande kennisgeving[dag]en zijn vanaf de 1e dag van de maand na de maand waarin de kennisgeving is gedaan. Tijdens de opzegging wordt de premie uitbetaald, of er nu wel of geen diensten met een hond zijn gedurende deze periode.
Agenten die af en toe met hun persoonlijke hond werken, ontvangen een onderhoudsvergoeding van € 99,16 in de maand dat ze minimaal één keer met hun hond hebben gewerkt.
Daarnaast wordt een premie van € 0,2987 per uur betaald voor elke dienst die daadwerkelijk met een hond wordt verricht. Deze bonus wordt gelijktijdig met het salaris geïndexeerd.
Premie voor de onregelmatige prestaties :
- Premie feestdagen
Wanneer een werknemer werkt op een van de 11 feestdagen (10 officiële dagen + 1 dag gemeenschappelijke feestdag), ontvangt hij een premie gelijk aan 30% van het werkelijk betaalde uurloon (exclusief premies).
Vanaf de 7e gewerkte feestdag bedraagt de premie 60% van het werkelijk betaalde uurloon (exclusief premies).
Het uurloon wordt verkregen door het feitelijk betaalde maandloon (zonder de premies) te vermenigvuldigen met 3 en het resultaat te delen door 481.
De feestdag wordt betaald ten belope van 7,4 uur tegen een gemiddeld salaris voor de voltijdse arbeider, zo niet pro rata.
- Nachtpremie
Tussen 22:00 en 06:00 uur gewerkte uren geven recht op een premie voor nachtarbeid. Deze premie bedraagt 22,5% van het salaris van de SB-categorie of € 3,884 per uur.
Nachtpremie : 20u00 tot 22u00
12% van het effectief uurloon met een minimum van 2,0717€.
- Premies voor zaterdag en zondag
Zaterdag - Diensten die op zaterdag tussen 00:00 en 24:00 uur worden uitgevoerd, geven recht op een premie van 18% werkelijk betaald uurloon (exclusief premies).
Zondag - Diensten die op zondag tussen 00:00 en 24:00 uur worden uitgevoerd, geven recht op een premie van 23% van het werkelijk betaalde uurloon (exclusief premies).
Voor fondsvervoerders en kluismedewerkers is de zondagspremie 100% van het effectieve uurloon.
Het uurloon wordt verkregen door het feitelijk betaalde maandloon (zonder de premies) te vermenigvuldigen met 3 en het resultaat te delen door 481.
Alle premies voor nachtarbeid, zaterdagarbeid, zondagsarbeid en feestdagen zijn cumuleerbaar.
Voor bedienden van geldtransporten en kluizen bedraagt de toeslag op zaterdag 50% van het effectieve uurloon en de toeslag op zondag 100% van het effectieve uurloon.
Voor liquide middelen in doorvoer gelden specifieke regels:
Weekendwerk wordt op vrijwillige basis gedaan. Indien het aantal vrijwilligers onvoldoende is, zal op lokaal niveau (per afdeling/depot) in overleg met de vakbondsafvaardiging een oplossing moeten worden gevonden. Werknemers van 55 jaar en ouder zijn vrijgesteld van weekendwerk. Vergoeding voor het weekend geldtransport werk.
Voor sporadisch weekendwerk: de overgang van het huidige wekelijkse werk naar weekendwerk wordt meegedeeld en besproken in de ondernemingsraad en de plaatselijke overlegorganen van de vakbonden.
- Voor rijdend personeel:
- Voor een prestatie uitgevoerd op zaterdag: Elk gewerkt uur (met een minimum van 3 uur) wordt betaald tegen 100% van het werkelijke uurloon. - Elk gewerkt uur geeft de werknemer recht op een bonus van 50% van het feitelijke uurloon. - Vervoerskosten in geval van een dienst op zaterdag: terugbetaling van het sociaal abonnement (zie hieronder), behalve als de zaterdag de 6e dag van de dienst is, dan worden de reiskosten vergoed tegen een tarief van 0,25 euro per kilometer.
Elk gewerkt uur (met een minimum van 3 uur) wordt betaald tegen 100% van het werkelijke uurloon. - Elk gewerkt uur geeft recht op een toeslag van 100% van het effectieve uurloon. 12 - Vervoerskosten in geval van een voorstelling op een zon- of feestdag: terugbetaling van het sociaal abonnement (zie hieronder) behalve indien de zon- of feestdag de 6e dag van de voorstelling is, dan worden de reiskosten terugbetaald à rato van 0,25 € per kilometer.
- Voor "kluis"-personeel zijn de verhoogde premies (50% op zaterdagen en 100% op zon- en feestdagen van het effectieve uurloon) alleen van toepassing indien : - De dienst vindt plaats tussen zaterdag 6.00 uur en zondag 22.00 uur of op een feestdag tussen 6.00 uur en 22.00 uur. - Zij zijn gepland voor diensten na geplande rondes op zaterdag, zondag en/of feestdagen.
- Voor werknemers die belast zijn met het openen/sluiten van de bases, gelden de bovengenoemde bonussen alleen voor degenen die volgens de schaal worden betaald.
Premie voor terugroeping buiten planning binnen de 48 uur
Uw werkgever moet uw oorspronkelijke planning tussen de 22ste en de 25ste van de vorige maand aan u meedelen. Hij kan ook een beroep doen op een werknemer om diensten uit te voeren buiten het oorspronkelijke schema. Deze keuze moet echter op vrijwillige basis worden gemaakt. U kunt deze dienst dus weigeren, of uw planning nu compleet is of niet. Bij een effectieve dienstverlening wordt u een premie van € 0,5377 per uur toegekend. Dit bedrag wordt op dezelfde manier geïndexeerd als de bezoldiging. Je reiskosten worden vergoed tot € 0,30 per kilometer.
Stand-by premie
Wanneer personeel dat niet in dienst is, na voorafgaand akkoord met de werkgever, onmiddellijk moet reageren op oproepen om na alarm een interventiedienst uit te voeren.
Arbeiders die minimaal 12 uur paraat staan voor interventies na alarm hebben recht op een vergoeding van € 6,81 per 24 uur. Een stand-by van minder dan 12 uur geeft recht op een vergoeding van minimaal € 3,41.
Let op, deze premie is niet van toepassing op militaire bases. De stand-by premie wordt gelijktijdig geïndexeerd met het salaris.
Elke maand wordt de lijst van medewerkers die stand-by zijn naar de vakbondsdelegatie gestuurd.
Buitengewone vakantietoelagen
De hoogte van de premie bedraagt 8,33% van het loon ontvangen tussen 1 oktober van het voorgaande jaar en 30 september van het lopende jaar.
Als ACLVB-lid hoef je niet te wachten tot je je titel thuis ontvangt eind november. In plaats daarvan moet je je rekeningnummer invoeren op het platform van het Sociaal Fonds. Het Fonds stuurt de informatie dan door, zodat je je toeslag kunt innen zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.
De betaling wordt uiterlijk eind december gemaakt. De betaling wordt via de Liberale Vakbond naar u verzonden als u eraan verbonden bent. Anders kunt u uw premie aanvragen bij het Sociaal Fonds.
Zie de bijgevoegde PDF voor meer informatie.
Premie waardentransport
Aan de waardenvervoerders wordt een premie van € 0,1195 per gewerkt uur toegekend. Dit wordt gelijktijdig geïndexeerd op het loon.
Er is ook voorzien in de betaling van ½ uur rust per 4 werkelijk gewerkte uren.
Sinds 1 juli 2003 is een algemeen vijfdaags systeem op basis van RSZ-voorschriften ingevoerd.
Wapenpremie
Een agent die diensten verricht met een wapen heeft recht op een geïndexeerde wapenpremie, die is opgetrokken naar € 0,2243 per uur.
Deze premie is niet van toepassing op militaire bases en voor waardenvervoerders.
Vergoeding werkkledij en schoeisel
Uw werkgever moet u voorzien van werkkleding en beschermende uitrusting aangepast aan het seizoen.
Werkkleding = pet / muts, jas, 2 broeken, 3 overhemden, stropdas.
De werkgever moet je elk jaar een nieuwe broek geven en elke 9 maanden een nieuw shirt.
Beschermende uitrusting: jas (of gelijkwaardig), sjaal in de winter, waterdicht in de zomer (of gelijkwaardig) en een paar laarzen op de werf.
Bij vuile werkzaamheden mag de werkgever de voorziene uitrusting vervangen door een overall. Deze moet om de twee jaar worden vervangen of bij abnormale slijtage.
Als er speciale schoenen nodig zijn, moet uw werkgever u een vergoeding geven of sturen die overeenkomt met het bedrag van de schoenen.
Een paar schoenen aangepast aan de locatie zal worden aangeboden aan de betrokken operationele bedienden na besluit van het Comité voor preventie en bescherming op het werk.
Werk je op een militaire basis, dan heb je recht op een vergoeding van € 27,27 voor je schoenen.
Indien uw werkgever zijn verplichtingen niet nakomt, moet hij u gedurende de gehele periode dat hij in overtreding is geweest een vergoeding van € 0,62 per dag betalen (dit bedrag wordt niet geïndexeerd).
Voor het onderhoud van uw werkkleding betaalt uw werkgever u een maandelijkse vergoeding van € 16,59 als u voltijds werkt en € 8,30 als u deeltijds maar minder dan 18.30 uur per week werkt. Deze bedragen worden net als je salaris geïndexeerd.
Wanneer de diensten plaatsvinden in een vuile omgeving, bedraagt de premie 16,59 EUR per maand, zelfs in het geval van diensten van minder dan 18u30.
Vergoeding in geval van economische werkloosheid - Bestaanszekerheidsvergoeding
De vergoeding bij economische werkloosheid bedraagt € 11,25 per dag gedurende maximaal 60 dagen gedurende de referentieperiode, van 1 oktober tot 30 september.
ARAB-vergoeding – Waardentransport rijdend personeel
Maakt u deel uit van het rijdend waardenvervoerspersoneel, dan heeft u recht op een ARAB-vergoeding van € 0,30 netto per gewerkt uur. Het rijdend personeel van de 8e activiteit (begeleiding van uitzonderlijke voertuigen) heeft recht op een ARAB-vergoeding van € 1,3319 per gewerkt uur. De ARAB-vergoeding is voor alle andere categorieën sinds 01.01.2016 afgeschaft.
Maaltijdcheques
Maaltijdcheques worden toegekend per gewerkte dag. Maaltijdcheques worden alleen toegekend voor de werkelijk gewerkte uren (interne en externe vakbondsuren, inclusief educatief verlof zijn inbegrepen) en hebben betrekking op 4 categorieën werknemers.
Als waardenvervoerder rijdend personeel heb je recht op maaltijdcheques met een individuele waarde van € 8 per dag (tussenkomst werkgever € 6,91 en tussenkomst werknemer € 1,09).
Waardenvervoerder niet-rijdend personeel hebben recht op een maaltijdcheque van € 3,70 (tussenkomst van de werkgever van 2,61 EUR en tussenkomst van de werknemer van 1,09 EUR) voor elke periode van 7,40 uur.
Operationele arbeiders, met uitzondering waardenvervoerders en vervoerders van de 8e activiteit, hebben ook recht op een maaltijdcheque van € 4,19 (tussenkomst van de werkgever van € 3,10 en een minimale tussenkomst van de werknemer van € 1,09) per schijf van 6,92 uur.
Eenmalige ecocheque – waardetransport
Eenmalige toekenning van ecocheques ter waarde van 150,00€ aan voltijdse arbeiders en bedienden die als waarde transporteur (rijdend personeel) werken. Referentieperiode van 01.01.2023 tot 31.12.2023. Deeltijds op pro rata.
Wat zijn de sectorale premies voor bedienden?
Forfaitaire premie
Bij uitbetaling van het salaris voor de maand december ontvangt elke administratieve en operationele medewerker een vaste premie van € 187,66. Deze premie wordt pro rata toegekend aan deeltijdpersoneel. Deze premie is onderworpen aan de index. Bedienden hebben ook de mogelijkheid om deze premie om te zetten in een gelijkwaardig voordeel.
Zie de bijgevoegde PDF voor meer informatie.
Eindejaarspremie
In de maand december ontvangen de bedienden een bedrag dat overeenkomt met een volledig 13e maand, inclusief de waarde van het voordeel in natura waarop RSZ-bijdragen worden berekend. De premie wordt berekend pro rata op basis van het aantal gewerkte en gelijkgestelde maanden. De waarde van het privégebruik van een bedrijfswagen wordt niet in aanmerking genomen.
De bediende kan deze premie omzetten in een gelijkwaardig voordeel indien hij dit aanvraagt na overleg met de syndicale afgevaardigden van de bedienden op bedrijfsniveau (vanaf de premie van 2021). Bij gebrek aan consensus kan het onderwerp worden besproken met de regionale afgevaardigden (en vervolgens eventueel met de nationale afgevaardigden).
Zie de bijgevoegde PDF voor meer informatie.
Maaltijdcheques
Het aantal maaltijdcheques voor uitzendkrachten wordt berekend door het aantal uren op weekbasis te delen door het normale dagelijkse aantal arbeidsuren in het bedrijf. Het getal wordt naar boven afgerond.
Administratief personeel heeft recht op een maaltijdcheque van 4,46 EUR (3,37 EUR voor tussenkomst van de werkgever en 1,09 EUR voor de tussenkomst van de werknemer) per periode van 7,40 uur (regime van 6 dagen / week) .
Operationeel personeel heeft recht op een maaltijdcheque van € 4,46 EUR (€ 3,37 voor tussenkomst van de werkgever en € 1,09 voor tussenkomst van de werknemer) voor elke schijf van 6,92 uur (regime van 5 dagen / week) .
Het operationele personeel heeft recht op een maaltijdcheque van 4,19 EUR (3,10 EUR werkgeversbijdrage en 1,09 EUR werknemersbijdrage) voor elke 6,92 uur (5 dagen/week).
Vakbondspremies, stand-by, terugroeping buiten planning binnen 48 uur, flexibele pool, onregelmatige diensten, enkele ecocheque, waardentransport, ARAB-premie, rechtsbescherming
Deze premies zijn gelijk aan de arbeiderspremies (zie hierboven).
Wat zijn de terugbetaalde verplaatsingsonkosten op sectoraal niveau?
• Openbaar vervoer: het sociale abonnement wordt voor 100% vergoed
- Overige vervoermiddelen: Per dienst vergoeding van 1 / 5e van de waarde van de wekelijkse treinkaart tegen 120%, afhankelijk van het aantal kilometers, met een maximum van 7 / 5e.
- De wekelijkse treinkaart werd door de NMBS verwijderd. De bedragen van toepassingen staan vermeld in de bijlage bij de overeenkomst van de vervoerskosten. Vanaf februari 2022 zullen deze bedragen geïndexeerd worden vanaf 1 februari van elk jaar met het percentage van de gemiddelde stijging die de NMBS toepast op haar tarieven voor woon-werk verkeer. In 2022 betekent dit een stijging met +2,14% ten opzichte van de tarieven van februari 2022.
• Onderbroken diensten: 1/5de van de waarde van de treinkaart tegen 120%, in functie van het aantal kilometers enkele reis.
• Havenzone Antwerpen: € 0,25/km (heen/terug) voor gebruik van privévoertuig.
• Dringende oproepen, speciale oproepen, opeenvolgende opdrachten: € 0,25
per km. De verplaatsingstijd tussen opeenvolgende arbeidsprestaties bij verschillende klanten of op verschillende locaties wordt beschouwd als arbeidstijd en als dusdanig vergoed bewaking.
• Werknemers van de flexibele pool worden bij effectieve prestaties voor hun vervoerskosten vergoed met € 0,25 per kilometer. Dit geldt eveneens voor wie als vrijwilliger op een oproep buiten planning binnen de 48 uren ingaat.
• Fietsvergoeding: 0,27 EUR per km
Wat zijn de voordelen van lange carrières en einde van de carrière?
De anciënniteitsdagen en de eindeloopbaan dag worden toegekend op basis van de werkelijk verworven anciënniteit (contractueel, conventioneel of voortvloeiend uit de overdracht van een commercieel contract). De anciënniteit moet ononderbroken zijn, behalve in het geval van collectief ontslag. In dat geval geldt een neutralisatieperiode van ten hoogste één jaar.
Premies en anciënniteitsdagen voor de arbeiders
De anciënniteitspremie is één enkel bedrag met een waarde van:
Anciënniteit: |
Premie |
5 jaar |
€ 109,08 |
10 jaar |
€ 218,14 |
15 jaar |
€ 272,68 |
20 jaar |
€ 409,02 |
25 jaar |
€ 545,37 |
30 jaar |
€ 681,70 |
De premies worden toegekend op basis van uw werkelijk verworven anciënniteit, contractueel, conventioneel of na overdracht van een commercieel contract, binnen de sector. Uw anciënniteit moet ononderbroken zijn, behalve in geval van collectief ontslag. Indien van toepassing wordt een periode van maximaal een jaar geneutraliseerd.
Naast de anciënniteitspremie hebben werknemers ook recht op anciënniteitsdagen, toegekend in de vorm van verlofdagen:
5 jaar in de sector: 1 dag per jaar |
10 jaar in de sector: 2 dagen per jaar |
15 jaar in de sector: 3 dagen per jaar |
20 jaar in de sector: 4 dagen per jaar |
25 jaar in de sector: 5 dagen per jaar |
30 jaar in de sector: 6 dagen per jaar |
Het anciënniteitsverlof wordt ten belope van 6,17 uur betaald tegen een gemiddeld salaris voor voltijdse werknemers, zo niet naar rato. Dit geldt niet voor waardenvervoerders.
Klein verlet wordt betaald ten belope van 6,17 uur tegen een gemiddeld loon voor voltijdse werknemers, zo niet pro rata. Dit geldt niet voor waardenvervoerders.
Premie en anciënniteitsdagen voor de bedienden
Werknemers hebben recht op een enkele anciënniteitsbonus, betaald tijdens de maand van de verjaardag van indiensttreding.
Anciënniteit |
Premie |
5 jaar |
€ 109,08 |
10 jaar |
€ 218,14 |
15 jaar |
€ 272,68 |
20 jaar |
€ 409,02 |
25 jaar |
€ 545,37 |
30 jaar |
€ 681,70 |
De premies worden toegekend op basis van uw feitelijk verworven anciënniteit, contractueel, conventioneel of na overdracht van een commercieel contract, op sectorniveau. Uw anciënniteit moet ononderbroken zijn, behalve in geval van collectief ontslag. Indien van toepassing wordt een periode van maximaal een jaar geneutraliseerd.
Naast de anciënniteitspremies hebben werknemers ook recht op anciënniteitsdagen, toegekend in de vorm van vrije dagen:
Bezoldigde anciënniteitsverlofdagen:
5 jaar in de sector: 1 dag per jaar |
10 jaar in de sector: 2 dagen per jaar |
15 jaar in de sector: 3 dagen per jaar |
20 jaar in de sector: 4 dagen per jaar |
25 jaar in de sector: 5 dagen per jaar |
30 jaar in de sector: 6 dagen per jaar |
Voor operationele bedienden wordt anciënniteitsverlof betaald ten belope van 7,4 uur bij een gemiddeld salaris.
Voor werknemers wordt anciënniteitsverlof ten belope van 7,4 uur gecompenseerd bij een gemiddeld salaris in een 5 dagen / weekplan en 6,17 uur in een 6 dagen / weekplan.
Voor klein verlet wordt die ten belope van 7,4 uur betaald met een gemiddeld salaris in een 5 dagen / weekplan en 6,17 uur in een 6 dagen / weekplan.
Betaalde dagen voor het einde van de loopbaan
Deze "eindeloopbaan-dag" wordt betaald op basis van een 6-daagse werkweek van 6,17 uur, en op basis van een 5-daagse werkweek van 7,40 uur; op basis van het gemiddelde salaris van de betrokkene over de laatste drie maanden (pro rata voor deeltijdwerkers).
Werknemers die 55 jaar of ouder zijn en ten minste 10 jaar ononderbroken in de sector werkzaam zijn geweest, hebben recht op 1 periodieke eindeloopbaandag per kalenderjaar.
Werknemers die 60 jaar of ouder zijn en ten minste 10 jaar ononderbroken anciënniteit in de sector hebben, hebben recht op een tweede periodieke eindeloopbaandag per kalenderjaar.
Deze dagen worden toegekend vanaf de datum waarop de werknemer 55 of 60 jaar wordt. Voor werknemers die in het laatste kwartaal van het jaar jarig zijn, kan deze dag in het volgende jaar worden opgenomen.
Werkgelegenheid aan het einde van de loopbaan
Vanaf de leeftijd van 55 jaar bestaat voor bewakingsagenten de mogelijkheid van vermindering van de effectieve arbeidstijd (1/5 of ¾ tijd) onder de volgende voorwaarden
o 35 jaar beroepsloopbaan; of
o 20 jaar nachtarbeid (volgens Cct 46); of
o gedurende 5 jaar in de laatste 10 jaar of gedurende 7 jaar in de laatste 15 jaar in een zwaar beroep te hebben gewerkt.
SWT (Werkloosheidsstelsel met Bedrijfstoelage)
In de sector bewaking zijn er momenteel vier systemen van kracht:
o CCR 60 jaar lange loopbaan: na een loopbaan van ten minste 40 jaar als werknemer.
o CCR 60 jaar en zwaar werk (nachtarbeid): 35 jaar loopbaan als werknemer met 20 jaar nachtarbeid en 20 jaar voltijdse anciënniteit in de sector.
o CCR 60 jaar en zwaar werk (nachtarbeid): 33 jaar loopbaan als werknemer met 20 jaar nachtarbeid en 20 jaar voltijdse anciënniteit in de sector.
o CCR 58 en medische redenen: 35 jaar loopbaan als werknemer en 20 jaar voltijdse anciënniteit in de sector.
Het is mogelijk om SWT te genieten volgens een van de onderstaande systemen:
SWT in het PC 317 |
|||||||||
|
Leeftijd |
Beroepsloopbaan |
Anciënniteit |
Waarvan werk |
Geldig |
||||
|
|
Mannen |
Vrouwen |
in de |
nacht |
tot |
|||
|
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
sector |
|
|
Algemeen stelsel |
62 |
62 |
40 |
40 |
36 |
36 |
10 |
|
- |
SWT lange loopbaan
|
60 |
60 |
40 |
40 |
40 |
40 |
/ |
|
31.12.24 |
SWT zwaar beroep (nachtwerk) |
60 |
60 |
33 |
33 |
33 |
33 |
20 |
20 |
31.12.24 |
SWT zwaar beroep (nachtwerk) |
60 |
60 |
35 |
35 |
35 |
35 |
20 |
20 |
31.12.24 |
SWT Gehandicapten en fysieke problemen |
58 |
58 |
35 |
35 |
35 |
35 |
20 |
|
31.12.24 |
De werknemer wordt als nachtarbeider beschouwd als ten minste 26,4% van de werkelijk gewerkte tijd wordt gedekt door een nachtpremie.
Wat zijn andere sociale en syndicale voordelen?
(update van de bedragen vanaf 01/01/2022)
Aanvullend pensioen
Sinds 2010 is er een sectoraal pensioenplan opgesteld voor de werknemers van het Paritair Comité 317. De rechthebbende werknemers ontvangen ieder jaar een attestatie van het pensioenfonds dat de situatie van hun pensioenspaarrekening aangeeft.
In de loop der jaren heeft het ACLVB zich ingespannen om de bedragen van het aanvullend pensioen te verbeteren en de subsectoren die er recht op hebben, uit te breiden.
Naast uw wettelijke pensioen ontvangt u een aanvullend pensioen van AG (pensioen van de tweede pijler). Dit systeem wordt gefinancierd door uw werkgever en is vastgesteld op 0,60% (sinds 01.01.2016) van uw salaris.
Zowel werknemers als werkneemsters die een arbeidsovereenkomst hebben met een beveiligingsbedrijf dat onder het paritair comité 317 valt, zijn onmiddellijk aangesloten.
Het kapitaal waarop u recht hebt, wordt u uitbetaald op de pensioengerechtigde leeftijd (65 jaar) of wanneer u uw vervroegd wettelijk pensioen ontvangt.
Indien u meer informatie wenst over uw aanvullend pensioen, kunt u contact opnemen met uw CGSLB-secretariaat.
Syndicale premie
Wanneer u aangesloten bent bij de ACLVB, betaalt u een sociale bijdrage. Deze sociale bijdrage helpt vakbondswerk om de rechten van werknemers te verdedigen. Met deze bijdrage vergoedt de bewakingssector jaarlijks een bepaald bedrag.
Momenteel bedraagt de vakbondspremie € 145, - per jaar. De arbeiders ontvangen deze premie samen met het buitengewone vakantiegeld. De referentieperiode loopt van oktober tot september.
Rechtsbijstandverzekering
Sinds 1 oktober 2018 is er een wettelijke beschermingsverzekering die door het fonds wordt betaald voor alle actieve werknemers in de sector in geval van agressie. Het dekt alle kosten van de verdediging (advocaat, gerechtskosten, deurwaarderskosten, enz.) van de gedupeerde werknemer.
Er zijn geen specifieke toegangsvoorwaarden op basis van anciënniteit of het aantal gewerkte uren.
Dit beleid is van toepassing indien cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan
- De arbeider is een slachtoffer.
- Er is lichamelijke en/of materiële schade.
- De compensatie is aanzienlijk.
De vordering moet binnen een jaar bij DAS worden ingediend. De gewonde werknemer moet de aanvraag bij het Fonds indienen met behulp van het document op deze link.
U moet ook zo snel mogelijk een kopie van uw hoorzitting verslag opsturen.
De verzekeringsmaatschappij moet eerst haar akkoord geven voordat met de tussenkomst kan worden begonnen. Bewaar alle documenten die betrekking hebben op uw verzoek.
De verzekering dekt materiële en lichamelijke schade / alleen lichamelijke schade / alleen materiële schade, maar in dit geval wordt een minimumbedrag van 500€ vastgesteld, niet voor de vergoeding van de schade maar voor de kosten van de acties om schadevergoeding te verkrijgen.
Ambulante verzekering
Als u in de afgelopen 2 kwartalen meer dan 320 uur in de sector hebt gewerkt, hebt u recht op een ambulante ziektekostenverzekering!
Concreet kunt u uw uitgaven vergoed krijgen tot 170 euro* per jaar en per persoon. Er geldt een eigen risico van € 25 per verzekeringsjaar.
*60% van de ziektekosten die niet door het ziekenfonds worden vergoed.
Voor meer informatie omtrent uw AXA gezondheidsverzekering, klik hier.
Wat dekt het?
o Optische prothese dekking: brillenglazen, contactlenzen mits verandering van dioptrie en brilmonturen, eens in de 5 jaar.
o Tandprothese dekking: uitneembare of vaste prothesen, implantaten, pennen, kronen, bruggen eenmaal per 5 jaar voor dezelfde tand.
o Ambulante zorg omvat: medische en paramedische honoraria, medische analyses en medische beeldvorming, orthopedische apparaten en medische prothesen, geneesmiddelen, parafarmaceutische producten, orthodontische behandelingen.
o Extra voordelen: Bijstand in geval van repatriëring na ziekenhuisopname; Doctors Online by AXA, de gratis online medische raadplegingsdienst.
Hoe dien ik mijn claim in?
o Ofwel via het platform www.myaxahealthcare.be: u schrijft zich in via de itsme-toepassing ofwel vraagt u het Sociaal Fonds om uw individueel polisnummer om u in te schrijven.
o Of per e-mail naar surveillance.health@axa.be, met in de onderwerpregel uw polisnummer en de maand en het jaar waarop uw uitgaven betrekking hebben (in de vorm: polisnummer + mm/jjj)
o Of per post: U verzamelt alle medische kosten en de terugbetalingsbewijzen van het ziekenfonds, gerangschikt per maand en jaar, en voegt er een samenvattingsblad met uw polisnummer, uw naam en voornaam, uw rekeningnummer voor terugbetaling en de maand waarop de kosten betrekking hebben, aan toe. U dient deze kosten, samen met de samenvattende fiche, per post op te sturen naar het team van AXA Healthcare, Louizalaan 166, bus 1, 1050 Brussel.
o Voor alle farmaceutische kosten kunt u in de Belgische apotheken de barcode van AssurPharma gebruiken om de attesten rechtstreeks naar AXA te sturen. De barcode is te vinden op het MyAXA Healthcare platform.
Hulp nodig? AXA Healthcare kan gecontacteerd worden op het nummer 02/642.45.70 of via e-mail: surveillance.health@axa.be
Syndicale delegatie, Comité voor Preventie en Bescherming op het werk, Ondernemingsraad
De vakbondsafvaardiging van uw bedrijf
- Werkrelaties
- Onderhandelen van overeenkomsten of bedrijfsovereenkomsten met management
- Respect voor collectieve arbeidsovereenkomsten, sociale wetgeving, arbeidsreglementen, individuele arbeidsovereenkomsten.
De vakbondsdelegaties controleren met name de naleving van de cao inzake terugroepacties buiten de planning- en planningsregels.
Sinds de overeenkomst in 1995-1996 heeft de vakbondsdelegatie toezicht uitgeoefend op de naleving van de maatregelen voor werktijden als er geen ondernemingsraad is.
Als uw bedrijf gemiddeld minimaal 5 werknemers in dienst heeft, is het mogelijk om binnen het bedrijf een vakbondsafvaardiging te in te richten. Voor de onderstaande limieten en cijfers kan op ondernemingsniveau een gunstiger akkoord gelden.
Vakbondsdelegaties bestaan uit effectieve leden en plaatsvervangende leden.
De keuze voor vervangers wordt gemaakt door de betrokken vakbondsorganisatie, die eerst hun vervangers kiest uit de reeds beschermde arbeiders. Elke vakbondsorganisatie heeft echter het recht om het equivalent van drie nog niet beschermde kandidaten voor te stellen. Het plaatsvervangende lid komt alleen tussen wanneer het effectieve lid afwezig is of om welke reden dan ook verhinderd is.
Er is een vakbondsafvaardiging voor arbeiders die los staat van die voor bedienden in de bewakingssector.
Voor het stellen van effectieve mandaten zijn de cijfers hetzelfde voor werknemers en voor werknemers:
Schijven van bedienden OF arbeiders |
Aantal afgevaardigden |
5 à 50 |
2 afgevaardigden |
51 à 125 |
4 afgevaardigden |
126 à 250 |
6 afgevaardigden |
251 à 375 |
8 afgevaardigden |
376 à 500 |
10 afgevaardigden |
501 à 625 |
12 afgevaardigden |
626 à 750 |
14 afgevaardigden |
751 à 875 |
16 afgevaardigden |
876 à 1.000 |
18 afgevaardigden |
Ter informatie: voor meer dan 1000 arbeiders per technische eenheid zijn er 2 aanvullende effectieve mandaten per 500 werknemers voorzien.
Er zijn twee situaties mogelijk:
1. Het bedrijf van minimaal 40 arbeiders heeft geen OR of CPBW: dan kan elke vakbond een afgevaardigde aanwijzen (mits de helft van de arbeiders daarmee instemt)
2. Het bedrijf met ten minste 40 werknemers heeft een OR en / of een CPBW: dan kan elke vakbondsorganisatie die in de OR en / of de CPBW is gemachtigd, een afgevaardigde aanwijzen onder degenen die kandidaten waren voor sociale verkiezingen.
Vakbondsafgevaardigden, die eerder door de vakbond zijn aangewezen, hebben recht op ontslagbescherming.
Als het bedrijf een ACLVB-afgevaardigde wil ontslaan, moet het eerst de vakbondsdelegatie, inclusief de vakbondsorganisatie, de ACLVB in dit geval, informeren.
Namelijk dat hij niet kan worden ontslagen om redenen die inherent zijn aan zijn mandaat als vakbondsvertegenwoordiger.
Een vergoeding gelijk aan het normale loon van één jaar moet worden betaald in het geval dat:
- deze procedure niet wordt gevolgd
- de geldigheid van de reden voor ontslag niet wordt gerespecteerd
- de ernstige reden voor het ontslag niet wordt erkend door de arbeidsrechtbank en is ongegrond.
- de werkgever zich schuldig maakt aan ernstig wangedrag en het contract eindigt dan.
Indien de arbeidsrechtbank de ernstige fout van de gedelegeerde erkent of indien de kandidaat als kandidaat of lid van de ondernemingsraad of comité een vergoeding ontvangt, ontvangt hij de bovengenoemde vergoeding niet.
Als u als vakbondsvertegenwoordiger wilt werken, moet u aan drie voorwaarden voldoen:
- ten minste 18 jaar oud zijn op het moment van aanwijzing;
- ten minste drie maanden na de proefperiode in dienst zijn geweest bij de onderneming. Bij bedrijven opgericht voor minder dan twee jaar is deze periode van drie maanden niet van toepassing;
- worden benoemd of voorgesteld op initiatief van een van de beroepscentrales die zijn aangesloten bij een van de vakbondsorganisaties vertegenwoordigd in de Nationale Arbeidsraad.
Wat betreft de OR en het CPBW, dit zijn gezamenlijke organen, wat betekent dat de vergaderingen plaatsvinden
met rond de tafel evenveel werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers.
Het CPBW is verplicht vanaf 50 werknemers in het bedrijf. De bevoegdheid van het CPBW vloeit voort uit de wet op welzijn op het werk:
- ervoor te zorgen dat de veiligheidswetgeving wordt nageleefd
- ervoor te zorgen dat het werk wordt uitgevoerd onder de beste omstandigheden wat betreft veiligheid, hygiëne en gezondheid.
De dienstprestaties van de afgevaardigden tijdens deze comités worden gelijkgesteld met de arbeidstijd ook al vinden ze plaats buiten de aanvankelijke werkuren.
Als de onderneming geen comité heeft ingesteld, neemt de vakbondsdelegatie deze vaardigheden hierboven ook over.
De OR is verplicht vanaf 100 werknemers in het bedrijf. Als er bij de laatste verkiezingen een OR was en
dat sindsdien het aantal werknemers tussen de 50 en 99 is gedaald, blijft de ondernemingsraad van kracht.
De bevoegdheden van de ondernemingsraad zijn in het bijzonder sociaal (opstellen en aanpassen van arbeidsreglement, bepaling van jaarlijkse vakantieperiodes en recuperatiedagen voor feestdagen,…;
De OR ontvangt informatie over beroepsopleiding maar vooral op ondernemingsniveau inzake
werkgelegenheid, financiële en economische situatie.
Als het bedrijf minstens 50 werknemers heeft en een OR en / of een CPBW heeft, kan elke vakbondsorganisatie
gemandateerd in de OR en / of het CPBW een afgevaardigde aanwijzen uit de kandidaten die kandidaat waren voor de sociale verkiezingen.
Als u deel wilt uitmaken van de OR of het CPBW, moet u tijdens de sociale verkiezingen door de werknemers worden gekozen. De volgende zijn in 2020 en deze vinden elke vier jaar plaats.
De vakbondsafgevaardigden gemandateerd aan de OR en het CPBW zijn wettelijk beschermd.
Deze bescherming begint 30 dagen voor de sociale verkiezingen en eindigt wanneer een comité of raad van de volgende verkiezingen wordt geïnstalleerd.
Voor niet-verkozen kandidaten die al bij eerdere verkiezingen hebben gelopen, is de bescherming beperkt tot 2 jaar nadat de resultaten zijn gepubliceerd.
Als u geïnteresseerd bent in vakbondswerk en uw rechten en die van uw collega's wilt doen respecteren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We willen u ondersteunen en helpen bij het collectief organiseren!
Syndicale opleiding
Je moet weten dat vakbonden een gemeenschappelijke pot hebben om opleidingen aan de afgevaardigden te kunnen aanbieden. Het gaat om 8 dagen van 8 uur per jaar en per effectief mandaat voor alle instanties samen (OR, CPBW, SD). Deze opleidingen mogen niet reeds door andere instanties worden vergoed.
In het geval dat het aantal effectieve of plaatsvervangende ambtstermijnen afneemt, kan de vakbondsorganisatie kandidaten voor sociale verkiezingen oproepen om deel te nemen aan opleidingen.
Wat is mijn opzegtermijn na ontslag of opzegging?
In een poging om de status van arbeiders/bedienden nader tot elkaar te brengen, zijn de oude ontslagregelingen geharmoniseerd. Het resultaat is een betrekkelijk complexe reeks nieuwe regels met enkele uitzonderingen. Daarom raden wij u aan om in geval van ontslag of opzegging altijd eerst contact op te nemen met uw ACLVB-afgevaardigde of met een van onze secretariaten.
Wanneer u wordt ontslagen, hebt u het recht om vóór het ontslag door uw directie te worden gehoord. U kunt zich ook laten bijstaan door een bevoegd persoon, d.w.z. een gedelegeerde van het ACLVB.
U hebt ook het recht om de redenen voor uw ontslag te kennen.
Als je twijfels hebt, aarzel dan niet om je te melden!