Zoals u weet, onderhandelen vakbonden en werkgevers om de twee jaar om de loon- en arbeidsomstandigheden in de sector te verbeteren.
Dankzij uw antwoorden op het sectoronderzoek en het overleg met de afgevaardigden hebben we een eisenbundel kunnen opstellen met de belangrijkste punten voor werknemers in de sector 140.04.
Door de loonnorm is de onderhandelingsmarge beperkt.
Ondanks dat onze sector te lijden had onder de crisis bij de luchtvaartmaatschappijen voor passagiersvervoer, bleef het vrachtvervoer draaien.
Veel werknemers zijn tijdens de crisis blijven werken en verdienen ook erkenning.
We hebben inderdaad veel elementen voor verbetering behouden, zodat werkgevers zich bewust zijn van de verschillende verwachtingen van werknemers.
De marge is klein, maar we eisen dat de lonen met 0,4% stijgen en dat de sector erkenning krijgt voor werknemers via een coronapremie of andere.
De sector heeft een grote stap voorwaarts nodig voor een betere vergoeding op het vlak van mobiliteit.
Bij de berekening van de anciënniteit worden uitzendkrachten van minder dan 1 jaar en contracten voor bepaalde tijd met onderbreking niet meegerekend, ook niet voor anciënniteitsverlof.
Momenteel hebben werknemers recht op 1 dag per 5 jaar, met een maximum van 7 dagen. De definitie van anciënniteit impliceert echter dat de duur van het dienstverband in de sector ononderbroken zou zijn. Dat is niet eerlijk.
Daarnaast hebben we voor 55-plussers gevraagd om een extra verlofdag.
Ook vragen we om afstemming in bedrijven tussen de premies van bedienden (in PC 226) en arbeiders van hetzelfde bedrijf, bijvoorbeeld de premie flex, standy, vervanging.
Qua werk-privébalans vroegen we om een extra vrije dag bij verhuizing en om de rouwdagen voor wettelijk niet-samenwonenden te verlengen.
Het is belangrijk voor ons dat effectieve vakbondsvertegenwoordigers recht kunnen hebben op een plaatsvervanger, met dezelfde bescherming, in het geval van enige vorm van belemmering. De werkgeversbank was echter categorisch op dit punt en wil er niet op ingaan.
Gisteren zijn de eisen doorgegeven en uitgelegd aan de werkgevers en hebben we een eerste feedback gekregen over onze eisen waar we niet blij mee zijn. De volgende geplande vergadering is 28 oktober, zodat we hopelijk tot overeenstemming kunnen komen.
Het wordt tijd dat de vluchten worden hervat, zodat alle werknemers in goede omstandigheden naar hun werkplek kunnen terugkeren.
Hieronder vindt u de gemeenschappelijke eisenbundel.
Nog vragen?
Neem dan gerust contact op met je ACLVB-secretariaat.