Tax shift
Op deze pagina:
Taxshift – maatregelen om koopkracht te verhogen
De regering Michel wou met de zogenaamde taxshift-wet (Wet van 26 december 2015 houdende maatregelen inzake versterking van jobcreatie en de koopkracht, BS 30 december 2015) een aantal maatregelen invoeren om o.a. de koopkracht te verhogen. Men wou vooral een verschuiving van belasting naar andere inkomsten dan uit arbeid en dit op een gefaseerde wijze. Ondertussen zien we dat de taxshift inderdaad een beperkte verlaging van de belastingdruk voorziet maar ook dat het positieve effect op de koopkracht deels teniet wordt gedaan door de verschillende verhogingen van consumptiebelastingen en allerhande besparingsmaatregelen. Bovendien moet een groot deel van de besparingen nog doorgevoerd worden wegens het grote tekort in de financiering van de taxshift. Hierna volgt een kort overzicht over de jaren heen van de voornaamste maatregelen die de koopkracht moeten verhogen.
Verhoging van de forfaitaire beroepskosten
Als je geen beroepsmatige onkosten aangeeft, zal de fiscus automatisch een vrij hoog bedrag aftrekken van je belastbaar inkomen. Je hoeft als belastingplichtige niets te bewijzen of in te vullen in je belastingaangifte.
De forfaitaire beroepskosten voor werknemers werden reeds verhoogd in 2015 en 2016 Vanaf 1 januari 2018 (aj. 2019) bestaat er voor de berekening van de forfaitaire beroepskosten nog slechts één tarief van 30 %. Het maximumbedrag is ondertussen reeds opgelopen tot € 4.720. In onderstaande tabellen kan je de evolutie terugvinden.
Inkomstenjaar |
2015 (aj. 2016) |
2016 (aj. 2017) |
||
---|---|---|---|---|
Inkomensschijven en % |
< 5.760 |
29,35 % |
< 8.450 |
30 % |
5.760 – 11.380 |
10,50 % |
8.450 – 19.960 |
11 % |
|
11.380 – 19.390 |
8 % |
|||
› 19.390 |
3 % |
› 19.960 |
3 % |
|
Maximumbedrag |
4.090 |
4.240 |
Inkomstenjaar |
2017 (aj. 2018) |
2018 (aj. 2019) |
||
---|---|---|---|---|
Inkomstenschijven en % |
< 8.620 |
30 % |
|
30 % |
8.620 – 20.360 |
11 % |
|
||
› 20.360 |
3 % |
|
||
Maximumbedrag |
4.320 |
|
4.720 |
|
Aanpassing belastingtarieven in de personenbelasting
Een progressieve inkomstenbelasting is een vorm van belasting waarbij het gemiddelde belastingtarief hoger wordt naarmate het inkomen stijgt. Aan de progressieve belastingtarieven is de laatste tijd al heel wat gesleuteld. Ook hier gebeurt de aanpassing gefaseerd en loopt over een periode van 4 jaar, te beginnen vanaf inkomstenjaar 2016.
De taxshift heeft de schijf van 25 % verruimd en die van 30 % gevoelig doen inkrimpen (vergelijking van aj. 2016 met aj. 2017 en 2018). Vanaf aj. 2019 wordt de schijf van 30 % zelfs afgeschaft (wordt opgeslorpt in de 25 %-schijf). De schijf van 40 % wordt dan weer verruimd (de ondergrens van de schijf van 45 % wordt verhoogd).
Aanslagjaar |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
25 % |
0 – 8.710 |
0 – 10.860 |
0 -11.070 |
0 – 12.990 |
0 – 12.990 |
30 % |
8.710 – 12.400 |
10.860 – 12.470 |
11.070 – 12.770 |
/ |
/ |
40 % |
12.400 – 20.660 |
12.470 – 20.780 |
12.720 – 21.190 |
12.990 – 22.290 |
12.990 – 22.920 |
45 % |
20.660 – 37.780 |
20.780 – 38.080 |
21.190 – 38.830 |
22.290 – 39.660 |
22.920 – 39.660 |
50 % |
37.780 – |
38.080 – |
38.830 – |
39.660 – |
39.660 – |
De bedragen van aj. 2016 t.e.m. 2018 zijn op basis van de respectievelijke indexcoëfficiënten. De bedragen van aj. 2019 en 2020 zijn op basis van de indexcoëfficiënt van aj. 2019
Verhoging belastingvrije som
Evolutie belastingvrije som
Elke belastingplichtige heeft recht op een belastingvrije som. Hoe gaat dit concreet in zijn werk? Eerst wordt de bruto-belasting berekend op het netto-belastbaar inkomen (zie bovenstaande schijven) en vervolgens wordt een 1ste schijf van het netto-belastbaar inkomen opnieuw vrijgesteld van belasting , d.i. de belastingvrije som. De vrijgestelde som bedraagt voor aj. 2018 en aj. 2019 respectievelijk € 7.270 en € 7.430. Bedraagt je netto-belastbaar inkomen minder dan € 27.030 (aj. 2018) dan wordt de belastingvrije som nog verhoogd tot € 7.730. Voor aj. 2019 wordt deze grens serieus verhoogd tot € 45.750 waardoor meer belastingplichtigen hiervoor in aanmerking komen. Voor aj. 2019 bedraagt de verhoogde belastingvrije som € 7.570 (er bestaat wel een afbouwregeling). Vanaf aj. 2020 zal er slechts één uniforme belastingvrije som van toepassing zijn, ongeacht de hoogte van het inkomen m.n. € 8.680. Opgelet! Deze verhoging is enkel bestemd voor belastingplichtigen met een activiteitinkomen dus niet voor gepensioneerden of personen met een vervangingsinkomen.
Taxshift en ongewenste neveneffecten
De belastingvrije som kan soms nog verhoogd worden met toeslagen voor bijvoorbeeld kinderen ten laste. Hoe meer kinderen ten laste, hoe hoger de toeslagen waardoor je dus minder belastingen zal betalen. Maar de taxshift heeft wel gezorgd voor een vervelend neveneffect. Wat was nu precies het probleem? De belastingvrije sommen worden eveneens onderworpen aan de progressieve belastingschijven te beginnen met 25 % maar dit kan – door de progressiviteit – voor een deel ook onderworpen worden aan de 30 %-schijf. Nadien komt de belasting in mindering op de basisbelasting. Met de taxshift kregen belastingplichtigen met kinderen ten laste in de praktijk minder belastingvermindering omdat ze met de ‘toeslagen’ langer in de 25 %-schijf bleven (de belastingvermindering is ook onderworpen aan 25 %). De regering Michel heeft daarom beslist om de belastingvermindering op de belastingvrije som te berekenen op basis van de “oude” tarieven van de belastingschijven om zo toch ten volle te kunnen genieten van de belastingverlaging. Sinds aanslagjaar 2017 wordt gewerkt met 2 berekeningen zodat helaas de belastingberekening alweer een stuk complexer wordt.
Belastingvrije som |
Belastingvermindering |
---|---|
0 – 8.930 |
25 % |
8.930 – 12.720 |
30 % |
12.720 – 21.190 |
40 % |
21.190 – 38.830 |
45 % |
Boven 38.830 |
50 % |
Versterking werkbonus
De fiscale werkbonus is gekoppeld aan de sociale werkbonus die sinds de taxshift werd verhoogd. De fiscale werkbonus, eigenlijk een federaal belastingkrediet voor lage inkomens, is een bepaald percentage op de sociale werkbonus. In augustus 2015 t.e.m. eind 2015 bedroeg de fiscale werkbonus 17,81 % (met een maximum van € 360). De 2 volgende jaren (tot eind 2018) bedroeg het percentage 28,03 % met een maximum van € 660. Vanaf 1 januari 2019 wordt het percentage van de werkbonus opnieuw verhoogd naar 33,14 % met een maximumbedrag van € 800. Het voordeel wordt onmiddellijk doorgerekend in de bedrijfsvoorheffing.