MVO
Op deze pagina:
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een continu verbeteringsproces waarbij ondernemingen vrijwillig op systematische wijze economische, milieu- en sociale overwegingen op een geïntegreerde manier in de gehele bedrijfsvoering opnemen, waarbij overleg met de stakeholders van de onderneming, zoals de vakbonden, een belangrijk deel uitmaakt van dit proces. MVO is geen concept, maar een visie op ondernemerschap. MVO is geen vorm van liefdadigheid waar men zich als onderneming voor kan inschrijven, het gaat om het implementeren van de agenda van duurzame ontwikkeling in de volledige bedrijfsstructuur. Dit zowel in functie van de rendabiliteit en duurzaamheid van de onderneming, het welbehagen van de werknemers en andere stakeholders als in functie van de brede samenleving en het milieu.
Het is van essentieel belang dat ondernemingen de MVO-principes toepassen op drie niveaus:
- Het niveau van het bedrijf
- Het niveau van de producten en diensten
- Het niveau van het personeel
Deze triade is noodzakelijk om te kunnen spreken van een duurzame onderneming. Elk element is belangrijk. Een bedrijf kan immers perfect duurzaam werken, maar ondertussen wel schadelijke producten produceren. Omgekeerd kan een bedrijf 100 % duurzame producten aan de man brengen, maar daarvoor haar personeel in erbarmelijke omstandigheden laten werken. Indien een onderneming zich wil kunnen aanpassen aan de sterk gewijzigde economische, sociale en ecologische realiteit in deze geglobaliseerde wereld, is het noodzakelijk om inspanningen te leveren binnen elk van de zeven kernthema’s waar MVO rond draait. Binnen elk van deze kernthema’s moeten ondernemingen, in samenwerking met de belangrijkste stakeholders zoals de vakbonden, inspanningen leveren om het bedrijfsbeleid duurzamer te maken. Een bedrijf dat steunt op duurzaamheid, innovatie, overleg, transparantie, klantvriendelijkheid en dergelijke meer, zal automatisch competitiever en productiever zijn dan een bedrijf die dat niet doet. De positieve impact van het implementeren van MVO in de bedrijfsstructuur –en cultuur is er dus in de eerste plaats voor de onderneming zelf. Maar ook de werknemers en het milieu worden er beter van.
MVO draait rond zeven kernthema’s:
- Goed bestuurlijk beleid
- Financieel beleid
- Sociaal beleid
- Milieubeleid
- Marktbeleid
- Consumentenbeleid
- Goed burgerschap
Gezien het belang van MVO voor de economie, de werknemers en het milieu, trachten wij als ACLVB MVO zoveel mogelijk te promoten in onze werking. Het is een onderwerp dat aan bod komt in de vormingen, en waarvoor wij ondersteuning bieden aan de afgevaardigden in de bedrijven die iets willen ondernemen op vlak van duurzaamheid.