Wat kan ACLVB voor jou doen?
Het ontslag is een ingrijpende gebeurtenis. Je komt in een onzekere periode terecht waarbij vaak (nog) onduidelijk is hoe de beëindiging van de tewerkstelling geregeld zal worden en of je recht hebt op een werkloosheidsuitkering. Neem dan eerst contact op met een ACLVB-kantoor of een vakbondsafgevaardigde om je situatie te bespreken. Je kan dit doen per mail, per telefoon, of door een afspraak te maken met een ACLVB-secretariaat in je buurt.
In geval van een (dreigend) ontslag, bieden we je de nodige administratieve en juridische ondersteuning. We informeren je over je rechten tegenover je (ex-) werkgever en gaan na of de formaliteiten van het ontslag zijn nageleefd. We bieden je hulp bij complicaties of als je denkt dat er fouten werden gemaakt. We helpen je ook om je rechten voor de toekomst veilig te stellen.
Is het ontslag een feit of ben je al langere tijd werkloos, maak dan je werkloosheidsdossier zo snel mogelijk in orde en vraag je werkloosheidsuitkering bij ons aan. Voldoe je aan alle voorwaarden om een uitkering te ontvangen, dan krijg je een uitkering ten vroegste vanaf de datum van je aanvraag en van zodra je dossier volledig is.
Neem hiervoor dus tijdig contact op met je ACLVB-secretariaat, ook al ben je nog niet in het bezit van alle nodige documenten. Mits jouw toestemming kunnen we ontbrekende
documenten opvragen bij je (ex-) werkgever of derde instanties (bv. je mutualiteit). De status van je dossier is steeds te volgen via onze online toepassing: “Mijn werkloosheidsdossier”. Neem ook tijdig contact op met de bevoegde dienst voor arbeidsbemiddeling. Dit is de VDAB, Forem, Actiris of ADG naargelang je woonplaats,
en schrijf je in als werkzoekende. Als je uitkeringen wenst te genieten, is deze inschrijving bijna altijd verplicht!
Zodra je dossier volledig is, versturen we je aanvraag naar de RVA. De RVA zal een beslissing nemen over je recht op uitkeringen. Je ontvangt van ons een papieren controlekaart, of als je hiervoor kiest, alle uitleg over de elektronische controlekaart. Als je deze handige toepassing gebruikt zoals het hoort, of de papieren kaart zorgvuldig en correct invult en ze ons voor het einde van elke maand bezorgt, kan je op ons rekenen voor de stipte betaling van je uitkering.
Heb je geen zicht op wat je écht wil of overweeg je een carrièreswitch of opleiding, dan kan een gesprek met onze ACLVB-loopbaanconsulenten je helderheid bieden. Ze kunnen je professioneel loopbaanadvies geven. Sommige collega’s zijn ook gespecialiseerd in het maken van simulaties en berekeningen. Zo kan bijvoorbeeld de financiële impact van bepaalde keuzes op het loon of op je pensioen worden nagegaan. Ga je terug aan het werk, eventueel deeltijds of in een speciaal statuut, overweeg je zelfstandige te worden, heb je een bijberoep of werk je in de kunstsector enzovoort, denk dan ook niet al te snel dat jouw situatie dezelfde is als die van een kennis of collega, maar spreek erover met onze ACLVB-medewerkers.