Wijziging in de aanvragen voor tijdskrediet, thematische verloven en loopbaanonderbreking

04/06/2024 - 14u

Aanvragen weldra verplicht elektronisch

Vanaf 1 juli 2024 moeten alle aanvragen tijdskrediet, thematische verloven en loopbaanonderbreking verplicht elektronisch ingediend worden bij de RVA.

Een aanvraag bestaat uit een gedeelte dat de werkgever moet invullen en een gedeelte dat de werknemer moet invullen. Gemengde aanvragen, waarbij het gedeelte van de werkgever digitaal is ingediend en het gedeelte van de werknemer op papier, zijn reeds vanaf 1 juni 2024 afgeschaft. Vanaf 1 juli 2024 worden ook de volledig papieren aanvragen afgeschaft, hoewel in januari 2024 nog 48% van alle aanvragen volledig op papier werden ingediend.

De mogelijkheid om aanvragen elektronisch in te dienen bestaat al sinds 2021 maar niet voor alle sectoren en alle types aanvragen. Nu is er de algemene verplichting, behalve voor het onderwijs, waar de verplichting ingaat vanaf 1 oktober 2024.
 

Overgangsperiode

De digitale aanvraag maakt gebruik van een aantal online tools: de portaalsite van de sociale zekerheid, Break@Work en de e-box. Om iedereen de mogelijkheid te geven die toepassingen te leren kennen en gebruiken, voorziet de RVA in een algemene overgangsperiode van 3 maanden. Voor de werknemers die problemen hebben met het gebruik van de toepassingen, aanvaardt de RVA nog tot 1 oktober 2024 aanvragen op papier.
 

Break@Work en My e-box

De aanvraag gebeurt via www.Break@Work. Via de simulator in Break@Work kan men trouwens ook nagaan hoeveel tijdskrediet en thematische verlof men nog kan opnemen en men kan hiervan een attest opmaken voor de werkgever. Om zich aan te melden bij Break@Work moet men de identiteit bevestigen. Hiervoor kan men verschillende digitale sleutels gebruiken zoals de eID, itsme of een persoonlijke code via een mobiele app. Break@Work kan worden geraadpleegd via pc, tablet of smartphone.

My e-Box is een elektronische brievenbus waarin men op een veilige manier berichten van overheidsdiensten kan ontvangen. Met My e-Box kan men beslissingen en attesten digitaal ontvangen. Om zich aan te melden, kan men ook hier gebruik maken van verschillende digitale sleutels.

Bekijk de instructiefilmpjes op de site van de RVA


Wat moet je concreet doen als werknemer als je een aanvraag wil indienen?

Breng je werkgever op de hoogte.

Als je tijdskrediet of thematisch verlof wil aanvragen, moet je je werkgever schriftelijk informeren. De dag waarop je je werkgever informeert, noemen we de datum van de schriftelijke kennisgeving. Je kan jouw werkgever ook online informeren via Break@Work. Heeft je werkgever de mogelijkheid niet geactiveerd? Doe dat dan op papier.
 

Vul jouw deel aan via Break@Work.

Nadat jouw werkgever zijn deel van de aanvraag via de portaalsite van de sociale zekerheid ingevuld heeft, word jij als werknemer hiervan op de hoogte gesteld per mail en via je e-Box. Via die link kan je je aanvraag verder aanvullen.
De e-mail is niet noodzakelijk voor het aanvullen van je aanvraag. Op Break@Work kan je alle aanvragen terugvinden en vervolledigen.

Nadat jij jouw deel hebt aangevuld, krijg je de beslissing van de RVA in de e-box.
 

Meer hulp nodig?

Heb je een vraag of een probleem bij het invullen van je aanvraag, spring dan zeker binnen in een ACLVB-secretariaat. We helpen je graag verder.

Kies een ACLVB-secretariaat bij u in de buurt voor de beste service ::
Of zoek uw secretariaat via de kaart