Vanaf 1 januari 2025 wordt het verplicht om de elektronische controlekaart (eC3.2) te gebruiken voor werknemers die tijdelijk werkloos zijn. De papieren kaart C3.2A verdwijnt[*] en maakt plaats voor een snelle, digitale oplossing. Je kunt nu al de overstap maken van papier naar digitaal! Zorg ervoor dat je dit vooraf even met je werkgever bespreekt.
Om iedereen de kans te geven om zich aan te passen, is er een overgangsperiode voorzien. Werkgevers en werknemers kunnen van 1 januari tot en met 30 juni 2025 nog een uitzondering aanvragen op de verplichting om de elektronische controlekaart voor tijdelijke werkloosheid te gebruiken, als ze problemen ondervinden bij de overstap naar de digitale procedure.
Hoe ga je te werk?
- Ga naar de portaalsite van de sociale zekerheid (www.socialsecurity.be), of download de app ‘eC32’ op je smartphone. Je vindt de app in de google Play Store of de Apple App Store. Inloggen kan eenvoudig met Itsme of je eID.
Ben je een grensarbeider of een werknemer die (nog) geen Belgische eID heeft? Dan kan je toegang krijgen tot de applicatie via eIDAS of een andere digitale sleutel. Zorg ervoor dat je je eerst registreert door persoonlijk langs te gaan bij een registratiekantoor (de FOD Beleid en Ondersteuning (BOSA), de gemeente of een RVA-kantoor).
- Kies de maand vanaf wanneer je de elektronische controlekaart eC3.2 wil gebruiken en duid aan dat je de voorwaarden hebt gelezen en aanvaard. Je registratie blijft geldig voor onbepaalde tijd en voor alle maanden waarin je een uitkering voor tijdelijke werkloosheid aanvraagt.
Merk op dat het gebruik van de elektronische controlekaart voor tijdelijke werkloosheid (eC3.2) volledig losstaat van de elektronische controlekaart voor volledige werkloosheid (eC3).
- Selecteer je werkgever. Kies altijd de werkgever waarbij je tijdelijk werkloos bent om je controlekaart in te vullen. Als je daarnaast ander werk hebt (bijvoorbeeld bij een andere werkgever of als zelfstandige), geef dit dan aan op de controlekaart van de werkgever waarbij je tijdelijk werkloos bent. Meld een bijberoep of tweede tewerkstelling ook altijd aan je ACLVB-kantoor!
Werk je in de bouwsector (PC 124)? Vul dan elke maand je controlekaart in voor die werkgever, ongeacht of je tijdelijk werkloos bent of niet. Vermeld eventueel ander werk op diezelfde controlekaart.
Ben je in dezelfde maand tijdelijk werkloos bij meerdere werkgevers? Vul dan voor elke werkgever waarbij je tijdelijk werkloos bent een aparte controlekaart in.
- Vul de eC3.2 in volgens de instructies. Begin met het invullen van de kaart vanaf je eerste dag van tijdelijke werkloosheid (of vanaf het begin van de maand als je in de bouwsector werkt) tot het einde van de maand. Duid aan op welke dagen je werkt, vakantie opneemt, ziek bent of om een andere reden geen recht hebt op een uitkering. Er is ook de mogelijkheid om extra commentaar toe te voegen, indien nodig.
Vergeet niet om je “arbeid” aan te duiden voordat je begint te werken; dit is essentieel om in orde te zijn tijdens een RVA-controle op de werkvloer. Mocht je door technische problemen de elektronische kaart niet kunnen invullen voordat je begint te werken, neem dan onmiddellijk contact op met de RVA via e-mail (via het contactformulier op hun website), telefonisch via 02 515.44.44, of door persoonlijk langs te gaan bij een RVA-kantoor.
Heb je je vergist bij het invullen van de kaart? Geen zorgen! Je kan de vergissing op de eC3.2 eenvoudig corrigeren zolang de kaart nog niet is ingediend.
-
Verstuur de gegevens naar de ACLVB en je bent klaar!
Aan het einde van de maand verzend je de controlekaart elektronisch naar de ACLVB vanaf de vroegst toegestane bevestigingsdatum die op de kalender staat aangegeven. Je ontvangt onmiddellijk een bevestiging, zodat je zeker weet dat de kaart succesvol is ingediend.
Meer info?
Met vragen over het invullen van je kaart kan je altijd terecht bij je ACLVB-secretariaat. Een handleiding voor het gebruik van de eC3.2 is ook beschikbaar op de portaalsite van de sociale zekerheid (www.socialsecurity.be).
[*] Werk je in de sector van de beschutte werkplaatsen, de sociale werkplaatsen of de maatwerkbedrijven? Dan ben je bij tijdelijke werkloosheid niet verplicht de elektronische controlekaart te gebruiken. Vanaf 1 januari 2025 zal je nog steeds voor de papieren controlekaart kunnen kiezen.