In het programma Factcheckers op VRT bleek gisteren dat 28 van de 48 gecontacteerde dienstenchequebedrijven ingaan op discriminerende vragen van klanten. De presentatoren voerden ‘mystery calls’[1] uit naar dienstenchequebedrijven en waren verbaasd hoever ze soms konden gaan in hun vragen als klant. Sommige bedrijven lieten de klant toe om te vragen naar een poetshulp met een bepaalde etniciteit, seksuele geaardheid, leeftijd, geslacht, geloof of uiterlijk. Wettelijk is het uiteraard niet toegestaan dat bedrijven discriminatie toelaten van klanten ten aanzien van hun huishoudhulpen.
De vakbonden uit de dienstenchequesector reageren op de reportage met evenveel afkeer als de reporters, maar met veel minder verbazing dan Ann Cattelain van werkgeversorganisatie Federgon. Zij bleek “totaal geen weet te hebben van deze praktijken” en hier “nog nooit van gehoord te hebben”. Nochtans, in 2018 werd in samenwerking met het minderhedenforum al gevraagd om onafhankelijke onderzoeken uit te laten voeren om discriminatie te kunnen meten. In 2020 kreeg de sector een eerste rapport over discriminatie in de sector, uitgevoerd door Mycadis, een vzw van de werkgevers zelf. Hieruit bleek dat in 38% van de mystery calls bedrijven ingingen op discriminerende vragen. Daarbovenop was er een bijkomende 24% van de calls waarbij geen uitsluitsel gegeven kon worden omdat er slechts een vermoeden van discriminatie was.
Sindsdien is Federgon niet meer bereid geweest om een objectief en transparant wetenschappelijk vervolgonderzoek te bestellen, laat staan om de eigenlijke discriminaties aan te pakken. De vakbonden dringen hierop aan om de situatie voor huishoudhulpen te kunnen verbeteren. Het zijn immers zij die het eerste slachtoffer zijn van discriminerende klanten omdat ze op die manier minder kunnen gaan werken en zo ook in aanraking komen met ongewenste opmerkingen of gedragingen.
Voor de vakbonden is het duidelijk dat er vervolgonderzoek moet komen en dat bedrijven, waarvan blijkt dat zij discrimineren, automatisch moeten onderzocht en gesanctioneerd worden door de inspectiediensten van de overheid. Ondernemingen die structureel discrimineren moeten vervolgens ook voor de erkenningscommissie verschijnen en indien nodig hun erkenning verliezen. Het is bij wet verboden om te discrimineren en wie de wet naast zich neerlegt moet gestopt worden. De rotte appels moeten uit het systeem. Alleen zo kunnen we eindelijk een eerlijke dienstenchequesector bekomen waarin alle huishoudhulpen naar waarde geschat worden. We zijn tevreden om te horen dat ook Ann Cattelain een nultolerantie met meer inspecties en sancties van de overheid vraagt! Maar waarom heeft Federgon dat dan al jaren tegengehouden? De hypocrisie mag nu stoppen. Het is tijd voor verandering!
[1] Mystery calls zijn geheime telefoontests waarbij een mystery caller de klantenservice of servicekwaliteit van een bedrijf beoordeelt door zich voor te doen als een gewone klant.