PC 140.03: Loon- en arbeidsvoorwaarden
Op deze pagina:
- Bevoegdheidsgebied
- Arbeidsduur
- Lonen en specifieke afspraken rijdend personeel
- Lonen en specifieke afspraken niet-rijdend personeel
- Lonen en specifieke afspraken garagepersoneel
- Premies
- Vervoerskosten
- Verlofstelsels
- Tijdskrediet en landingsbaan
- Thematisch verlof
- Systeem Werkloosheid met bedrijfsToeslag (SWT)
- Opleiding
- Syndicale rechten
- Sociaal overleg
Bevoegdheidsgebied
Het Paritair Comité voor het wegvervoer en de logistiek voor rekening van derden (PC 140.03) is bevoegd voor ondernemingen die:
- wegvervoer en elk ander vervoer van zaken over land voor rekening van derden uitvoeren, ongeacht het soort aandrijving van de gebruikte vervoermiddelen
- voor rekening van derden uitsluitend logistieke activiteiten uitoefenen
- diensten leveren voor de begeleiding van uitzonderlijke voertuigen aan derden, met het oog op de verkeersveiligheid.
Wat zijn logistieke activiteiten?
- Ontvangst
- Opslag
- Weging
- Verpakking
- Etikettering
- Voorbereiding van bestellingen
- Beheer van voorraden of verzending van grondstoffen, goederen of producten in de verschillende stadia van hun economische cyclus, zonder dat er nieuwe half afgewerkte of afgewerkte grondstoffen, goederen of producten worden voortgebracht.
Wat wordt bedoeld met rekening van derden?
Logistieke activiteiten uitvoeren voor andere personen of bedrijven, zonder dat het bedrijf op enig moment eigenaar wordt van de grondstoffen, goederen of producten waarmee gewerkt wordt.
Welke ondernemingen worden gelijkgesteld?
Bedrijven die binnen hun groep grondstoffen, goederen of producten kopen en verkopen tussen verbonden vennootschappen, en waarbij deze producten ook deel uitmaken van logistieke activiteiten, worden gelijkgesteld met ondernemingen die voor rekening van derden werken.
Wat is “een groep van verbonden vennootschappen”?
Onder "een groep van verbonden vennootschappen" wordt verstaan: de verbonden vennootschappen die voldoen aan de voorwaarden, gesteld in artikel 1:20 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Onder « met een vennootschap verbonden vennootschappen » wordt verstaan:
a) de vennootschappen waarover zij een controlebevoegdheid uitoefenen;
b) de vennootschappen die een controlebevoegdheid over haar uitoefenen;
c) de vennootschappen waarmee zij een consortium vormen;
d) de andere vennootschappen die, bij weten van haar bestuursorgaan, onder de controle staan van de vennootschappen bedoeld in a), b) en c).
Het Paritair Comité voor het wegvervoer en de logistiek voor rekening van derden (PC 140.03) is niet bevoegd voor:
- de vervoerondernemingen voor rekening van derden die vallen onder de bevoegdheid van de Paritaire Comités voor de grondafhandeling op luchthavens, verhuizing, petroleumnijverheid en -handel, het bouwbedrijf, de handel in brandstoffen en bewakings- en/of toezichtsdiensten.
- de ondernemingen die voor rekening van derden uitsluitend logistieke activiteiten uitoefenen en (of voor) de daarmee gelijkgestelde ondernemingen wanneer deze logistieke activiteiten een onlosmakelijk onderdeel vormen van een productie- of handelsactiviteit waarbij deze logistieke activiteiten opgenomen zijn in de bevoegdheid van een specifiek paritair comité. Het betreft hier de Paritaire Comités voor de scheikundige nijverheid, petroleumnijverheid en -handel, handel in brandstoffen of het havenbedrijf.
Op deze pagina vind je een samenvatting van de loon- en arbeidsvoorwaarden van:
- het rijdend personeel;
- het niet-rijdend personeel;
- het garagepersoneel.
Voor deze personeelsgroepen werd een apart hoofdstuk gemaakt waarin specifieke afspraken staan beschreven. De andere hoofdstukken zijn gemeenschappelijk (tenzij anders vermeld).
Arbeidsduur
De gemiddelde wekelijkse arbeidsduur is verschillend voor chauffeurs van het rijdend personeel (39u/week), niet-rijdend personeel (39u/week) en mailhousing (38u/week). Hoe de arbeidsduur juist berekend wordt, is afhankelijk van het stelsel dat binnen je bedrijf van toepassing is.
Klassieke vaste stelsels zijn zeldzaam geworden. Vandaag wordt er meer gekozen voor flexibele stelsels om beter te kunnen inspelen op de behoeftes van de klanten.
Het garagepersoneel kan dan weer ingeschakeld worden in een stand-by-systeem. Je bent dan buiten je normale uren niet aanwezig op de werkplek maar je moet beschikbaar blijven voor eventuele oproepen met dringende interventies.
Verder worden niet alle ‘tijden’ beschouwd als arbeidstijd.
Tot slot zijn chauffeurs van bv. vrachtwagens onderworpen aan strikte voorschriften inzake rij- en rusttijden. De Europese verordening nr. 561/2006 legt een bepaald aantal rijuren vast dat per dag en per week niet mogen worden overschreden. Ook een aantal verplichte rusturen zijn vastgelegd. Deze voorschriften zijn vooral vastgelegd om chauffeurs te beschermen tegen de gevaren van langdurig- en nachtelijk rijden.
Hieronder vind je een schematisch overzicht van de rij- en rusttijden:
-
Dagelijkse en wekelijkse rijtijden
- Dagelijks rijden: Maximaal 9 uur (twee keer per week mag dit 10 uur zijn).
- Wekelijks rijden: Maximaal 56 uur.
- Per twee weken: Maximaal 90 uur.
-
Verplichte pauzes
- Na 4,5 uur rijden: Minimaal 45 minuten pauze.
- Pauze opsplitsen: 15 minuten + 30 minuten.
-
Rusttijden
- Dagelijks: Minimaal 11 uur (mag opgesplitst worden: 3 uur + 9 uur).
- Verkorte dagelijkse rust: 9 uur (max. drie keer per week).
- Wekelijks: Minimaal 45 uur.
- Verkorte wekelijkse rust: Minimaal 24 uur (inhaalverplichting binnen 3 weken).
-
Speciale situaties
- Internationaal vervoer: Twee verkorte wekelijkse rusttijden toegestaan binnen vier weken, mits minimaal twee normale rusttijden.
- Noodgevallen: Verleng rijtijd met max. 1-2 uur om een veilige rustplaats te bereiken. Achteraf verklaren en compenseren.
-
Dubbele bemanning
- Maximaal 9 uur rijtijd per chauffeur per dag.
- Binnen 30 uur: Minimaal 9 uur rust per chauffeur.
- Beschikbaarheidstijd telt niet als rusttijd.
- Aandachtspunt: Gebruik de juiste tachograafknoppen en zorg dat je altijd je bestuurderskaart invoegt.
Meer informatie omtrent de Europese verordening inzake rij- en rusttijden vind je op https://mobilit.belgium.be/nl/weg/transport/rij-en-rusttijden.
Wil je meer informatie omtrent de arbeidstijd, diensttijd, beschikbaarheidstijd, wachttijd, werktijdonderbrekingen of rusttijden en nieuwe arbeidsregelingen / flexibiliteitsregimes met o.a. meer- en minuren, overuren,…?
Contacteer dan je ACLVB-secretariaat.
Lonen en specifieke afspraken rijdend personeel
Functieclassificatie
De functieclassificatie bepaalt op basis van 10 criteria of een chauffeur tot looncategorie 1,2,3 of 4 thuishoort. Om na te gaan tot welke categorie je behoort, kan je via www.funct14003.be zelf de oefening maken.
Meer informatie vind je hier: https://www.sftl.be/werkgevers/praktische-ondersteuning-personeelszaken/functieclassificaties-rijdend-en-niet-rijdend-personeel/.
Lonen
Ieder jaar, op 1 januari, worden de lonen geïndexeerd.
Op 01/01/2025 zijn de lonen geïndexeerd:
• Je vindt de sectorlonen van het PC 140.03 Rijdend personeel hier. Je vindt er een overzicht van de schaallonen en vergoedingen (beschikbaarheidsvergoeding, anciënniteitstoeslag, kledijvergoeding, ARAB-vergoeding, nachtvergoeding, verblijfsvergoedingen, vergoeding opleidingsdagen en toeslag overschrijding gemiddelde diensttijd).
Weekendploeg
Er werd een sectorale CAO opgemaakt die de ondernemingen een kader geeft om weekendploegen in te voeren. Het systeem van weekendploegen zou een positief gevolg moeten hebben voor de werkgelegenheid in je bedrijf.
De sociale partners hebben onderstaande aanbevelingen voor een CAO op bedrijfsniveau. De volgende afspraken dienen zeker te worden voorzien:
- De concrete betaling van het loon, de premies en de andere voordelen en rechten die aan de werknemers in het normale arbeidsstelsel worden toegekend.
- De regeling van opname verlof of klein verlet.
- De toekenning van gewaarborgd loon bij ziekte of ongeval.
- De eventuele terugkeer uit de weekendploegen naar je oorspronkelijk arbeidsstelsel of mits onderlinge overeenkomst naar een ander arbeidsstelsel.
Prestatieblad
Je werkgever is verplicht om je maandelijks een prestatieblad af te leveren.
Het blad moet voorzien zijn van alle gegevens die belangrijk zijn voor je loon:
- je persoonlijke gegevens (naam, functie, arbeidsregime,...);
- het aantal uren arbeidstijd en beschikbaarheidstijd dat je die maand gepresteerd hebt, moet op een duidelijke manier gepresenteerd staan;
- ook de vergoedingen waarop je recht hebt, indien je nachtarbeid hebt verricht, in het buitenland verbleven hebt,... moeten geregistreerd staan.
Belangrijk! Zorg ervoor dat je de tachograaf correct hanteert zodat de geregistreerde rij- en rusttijden niet in tegenspraak zijn met wat op je prestatieblad wordt vermeld.
Premies
ARAB-vergoeding
De ARAB-vergoeding is een compensatie voor gemaakte kosten (sanitair bezoek, drank, eten,…) door het personeel buiten de zetel van de onderneming. De vergoeding wordt toegekend op alle aanwezigheidsuren (zowel arbeidstijd als beschikbaarheidstijd).
De geïndexeerde vergoeding vind je in het overzicht van de sectorlonen.
Toeslag t.g.v. het overschrijden van de gemiddelde diensttijd
Onder diensttijd wordt verstaan de som van de arbeidstijden en beschikbaarheidstijden. Inbegrepen zijn:
- de trein- en booturen voor trajecten van minder dan 4 uur (de trein- en booturen boven de 4 uur worden niet meegerekend) en
- het vast verblijf.
De diensttijd bedraagt gemiddeld 260 u per maand (ongeveer 60u/week).
In geval van overschrijding van deze gemiddelde diensttijd moet een toeslag van 50% toegekend worden op basis van het uurloon arbeidstijd. Voor deeltijdse arbeidsstelsels wordt de diensttijd uiteraard pro rata berekend.
Verblijfsvergoeding
Per begonnen schijf van 24 uren wordt een forfaitaire verblijfsvergoeding toegekend wanneer je als chauffeur - uit noodzaak van de dienst - verplicht bent om je dagelijkse en/of wekelijkse rust te nemen buiten je woonplaats of buiten de in je arbeidsovereenkomst voorziene arbeidsplaats.
De geïndexeerde vergoeding vind je in het overzicht van de sectorlonen.
De vergoeding wordt beperkt in de volgende gevallen:
- voor de eerste dagelijkse rust wanneer de samengetelde diensttijd (arbeids- en beschikbaarheidsuren), voorafgaand aan de bedoelde rust, minder bedraagt dan 8 uren en voor zover ze geen deel uitmaakt van een meerdaagse reis
- wanneer de uithuizigheid minder bedraagt dan 24 uren en het slechts 1 dagelijkse rust betreft.
Verder is er ook een vergoeding voorzien bij vast verblijf in het buitenland.
Nachtarbeid
Als je meer dan 5 arbeidsuren en/of beschikbaarheidsuren gepresteerd hebt tussen 20.00u en 06.00u, ontvang je voor alle uren van de geleverde prestatie een toeslag voor nachtarbeid. Deze toeslag wordt toegepast voor de chauffeurs die:
- hetzij in de loop van een kalendermaand gedurende min. 5 opeenvolgende dagen tewerkgesteld zijn in een arbeidsregeling met nachtprestaties;
- hetzij minstens 50% van de gewerkte dagen op maandbasis tewerkgesteld geweest zijn in een arbeidsregeling met nachtprestaties, en dit met ingang van de eerste volle gewerkte maand;
- hetzij tewerkgesteld zijn in een gestructureerd ploegenstelsel. In dit geval wordt de toeslag enkel toegekend aan de werknemers van wie de arbeid nachtprestaties omvat.
De vergoeding voor nachtarbeid wordt jaarlijks geïndexeerd. De meest recente vergoeding vind je in het overzicht van de sectorlonen. De nachttoeslag is niet te verwarren met de verblijfsvergoeding (ook per nacht). Deze vergoeding wordt toegepast om de kosten van je verblijf buitenshuis te dekken.
Vergoeding verlies medische schifting
Als je je medische schifting verliest, geen gelijkwaardig werk binnen je bedrijf krijgt aangeboden en als gevolg daarvan ontslagen wordt, kan je een éénmalige vergoeding van max. € 5.000 krijgen.
De vergoeding wordt betaald door je werkgever die de vergoeding kan recupereren bij het Sociaal Fonds. Om recht te hebben moet je gedurende de laatste 15 jaar minstens 10 jaar in de sector gewerkt hebben.
Krijg je wel een gelijkwaardige functie?
Dan krijg je de vergoeding niet, maar behoud je wel het recht mocht je alsnog je ontslag krijgen binnen de 5 jaar volgend op het verlies van je medische schifting.
Wil je meer informatie omtrent deze vergoeding? Ga naar https://www.sftl.be/werkgevers/premies-en-financiele-tegemoetkomingen-arbeiders/terugbetaling-schadevergoeding-bij-ontslag-wegens-definitief-verlies-geneeskundige-schifting/.
Loon in cash
Als chauffeur ben je de baan op. Je hebt af en toe cash geld nodig voor kleinere uitgaven zoals een drankje, een toiletbezoek, een douche,...
Om hieraan te voldoen kan je werkgever je een gedeelte van je loon cash uitbetalen. Daar zijn wel de volgende voorwaarden aan verbonden :
1. Je moet er zelf uitdrukkelijk naar vragen.
2. Je werkgever moet schriftelijk akkoord gaan.
3. De kosten, die gemaakt worden, zijn kosten die verbonden zijn aan de ARAB-vergoeding, de verblijfsvergoeding of andere kosten eigen aan de werkgever, die verbonden zijn aan een buitenlandse reis. Het zijn dan ook netto-vergoedingen.
4. Het cash uitbetaalde gedeelte mag niet meer bedragen dan € 200 per maand!
Van zodra je je cash geld hebt ontvangen, wordt een ontvangstbewijs in tweevoud opgemaakt dat je samen met je werkgever ondertekent. Het betrokken nettobedrag wordt ook op je loonstrook vermeld.
Tussenkomst bij verlies of beschadiging persoonlijke bezittingen
Het Fonds voorziet een tussenkomst bij schade aan persoonlijke bezittingen door een verkeers- of arbeidsongeval en bij brand of diefstal met braak tijdens dienstverplaatsingen met een bedrijfsvoertuig.
De waarborg geldt voor het verlies of de schade in Europese landen, maar ook in Algerije, Tunesië, Marokko en Turkije.
Voor meer informatie over deze tegemoetkoming, kan je terecht op de website van het Fonds https://www.sftl.be/arbeiders/premies-financiele-tegemoetkomingen-en-pensioen/verlies-of-beschadiging-persoonlijke-bezittingen/.
Bijstand tijdens professionele verplaatsingen
Europ Assistance biedt bijstand aan chauffeurs en begeleiders van bedrijfsvoertuigen die werkzaam zijn in de sector transport en logistiek.
De chauffeur, de begeleider en het dienstvoertuig zijn 24u/24 beschermd tijdens de dienstverplaatsingen. De bescherming geldt in België zodra het voertuig zich op meer dan 10 kilometer van de onderneming bevindt. Ook Europa valt onder het bijstandscontract, met uitzondering van de landen die in (burger)oorlog zijn en waar het vrij verkeer van personen niet toegelaten is.
Voor meer informatie over deze bijstand, kan je terecht op de website van het Fonds https://www.sftl.be/werkgevers/praktische-ondersteuning-personeelszaken/bijstand-tijdens-professionele-verplaatsingen/. Je vindt er o.a. de polisvoorwaarden en een overzicht van de bijstand waarop chauffeurs en begeleiders kunnen rekenen.
Terugbetaling geneeskundige schifting voor vrachtwagenchauffeurs
Je werkgever betaalt je de kosten terug van het oogonderzoek, het geneeskundig onderzoek en de aanpassing van het rijbewijs. Op het ogenblik van het onderzoek moet je drie maanden in dienst zijn en drie maanden na het onderzoek moet je nog steeds werkzaam zijn bij de onderneming.
Voor meer informatie kan je terecht op de website van het Fonds: https://www.sftl.be/werkgevers/premies-en-financiele-tegemoetkomingen-arbeiders/terugbetaling-geneeskundige-schifting-voor-vrachtwagenchauffeurs/.
Terugbetaling bestuurderskaart voor digitale tachograaf
Het Sociaal Fonds biedt werkgevers een tussenkomst in de aankoop van de bestuurderskaart voor de digitale tachograaf. Deze tussenkomst wordt slechts éénmaal per geldigheidsperiode van 5 jaar betaald.
Opgelet! De tussenkomst verschilt tussen bestuurderskaarten die in België zijn uitgereikt en kaarten die in het buitenland zijn uitgereikt.
Meer informatie omtrent de bestuurderskaart vind je op: https://www.sftl.be/werkgevers/premies-en-financiele-tegemoetkomingen-arbeiders/terugbetaling-bestuurderskaart-voor-digitale-tachograaf/.
Lonen en specifieke afspraken niet-rijdend personeel
Functieclassificatie
Binnen de sector bestaan er vele verschillende soorten bedrijven, magazijnen, functies en titels. Er is ook een grote verscheidenheid in de manier waarop werk wordt georganiseerd. De functiebeschrijvingen zijn een referentiekader waarmee zoveel mogelijk functies in de sector kunnen vergeleken worden voor classificatiedoeleinden.
De tool www.funct14003.be/nl/info heeft als doel om een leidraad te zijn bij het eenvoudig en eenvormig classificeren van uitvoerende functies in de sector van goederenvervoer en/of logistiek.
Meer informatie vind je hier: https://www.sftl.be/werkgevers/praktische-ondersteuning-personeelszaken/functieclassificaties-rijdend-en-niet-rijdend-personeel/.
Lonen
Ieder jaar, op 1 januari, worden de lonen geïndexeerd.
Op 01/01/2025 zijn de lonen geïndexeerd:
• Je vindt de sectorlonen van het PC 140.03 Niet-rijdend personeel (studenten, niet-rijdend personeel en mailhousing) hier.
Je vindt er een overzicht van de schaallonen en vergoedingen (anciënniteitstoeslag, ploegenpremie, nachtvergoeding en vergoeding opleidingsdagen).
Opgelet! Onder "mailhousing" wordt bedoeld het sorteren en het verzendklaar maken van internationale post voor rekening van derden.
Premies
Ploegenpremie
Als er in je bedrijf met meer dan één uurrooster wordt gewerkt, hebben de arbeiders waarvan het uurrooster aanvangt vóór 7 uur of eindigt na 19 uur recht op een ploegenpremie van 7,5 % van het barema-uurloon voor al de gepresteerde uren.
Opgelet! Deze premie is niet cumuleerbaar met de toeslag voor nachtarbeid.
Nachtarbeid
Er wordt een toeslag voor nachtarbeid toegekend aan de werknemers van het niet-rijdend personeel die meer dan 5 uren presteren tussen 20.00u en 06.00u.
De toeslag is vastgesteld op 12,5% van het barema-uurloon en wordt – onder de volgende voorwaarden - toegekend voor alle uren (zowel arbeidsuren als wachturen) van de geleverde prestatie per nacht:
• hetzij in de loop van een kalendermaand gedurende minimum 5 opeenvolgende dagen met meer dan 5u prestatie tussen 20.00u en 06.00u;
• hetzij in de loop van de kalendermaand gedurende minstens 50% van de gewerkte dagen tewerkgesteld zijn in een arbeidsregeling met nachtprestaties;
• hetzij tewerkgesteld zijn in een gestructureerd ploegenstelsel; in dit geval wordt de toeslag enkel toegekend aan de werknemers van wie de arbeid nachtprestaties omvat.
Lonen en specifieke afspraken garagepersoneel
Lonen
Ieder jaar, op 1 januari, worden de lonen geïndexeerd.
Op 01/01/2025 zijn de lonen geïndexeerd:
• Je vindt de sectorlonen van het PC 140.03 Garagepersoneel hier.
Je vindt er een overzicht van de schaallonen en vergoedingen (anciënniteitstoeslag, nachtvergoeding, vergoeding opleidingsdagen en wachtvergoeding).
Premies
Wachtvergoeding of stand-by premie
In je onderneming kunnen uurroosters vastgelegd worden voor stand-by-diensten. Deze roosters moeten opgenomen worden in het arbeidsreglement. Als je stand-by bent, word je ingeschakeld in een systeem waarbij je - buiten je normale uren - niet aanwezig hoeft te zijn op de werkplek maar beschikbaar moet blijven om gevolg te geven aan eventuele oproepen voor dringende interventies.
Opgelet! Het is op vrijwillige basis dat je kan toetreden tot dit systeem. Eenmaal toegetreden, ben je wel verplicht om gehoor te geven aan de oproepen als je volgens je werkrooster een stand-by-dienst moet verrichten.
Als je een oproep krijgt en wordt ingezet, ontvang je uiteraard ook je gebruikelijke uurloon en de normale vergoedingen voor de geleverde prestaties. Als de grenzen van de arbeidsduur worden overschreden, moet er ook overloon worden betaald.
De geïndexeerde premie vind je in het overzicht van de sectorlonen.
Premies
Anciënniteitstoeslag
Een toeslag voor anciënniteit in het bedrijf wordt in schijven betaald op alle gepresteerde uren arbeidstijd/beschikbaarheidstijd/wachttijd vanaf de maand waarin de vereiste anciënniteit werd bereikt. Deze anciënniteitstoeslag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast. Je vindt de geïndexeerde toeslagen in het overzicht van de sectorlonen. Opgelet! De toeslag van het garagepersoneel verschilt met die van het rijdend- en niet-rijdend personeel.
Maaltijdcheques en ecocheques
Enkel het niet-rijdend personeel en garagepersoneel hebben recht op deze cheques. Opgelet! Naar aanleiding van het sectorakkoord 2015-2016, werd de toekenning van deze cheques gewijzigd:
- Indien op 1 januari 2016 in je bedrijf reeds maaltijdcheques werden toegekend, werd de waarde verhoogd met 1 euro;
- Indien vóór 1 januari 2016 geen maaltijdcheques maar wel ecocheques werden uitbetaald, werden de ecocheques vervangen door maaltijdcheques t.w.v. € 3,22. Zelf betaal je € 1,09, je werkgever betaalt de rest;
- Indien in je bedrijf nog geen cheques werden toegekend, werden ecocheques ingevoerd ter waarde van € 200 per jaar.
Opgelet! Sinds 1 januari 2022 kunnen bedrijven de ecocheques vervangen door maaltijdcheques. Dit gebeurt via een bedrijfscao voor bedrijven met een syndicale delegatie of via een individuele overeenkomst met de werknemers voor bedrijven zonder syndicale delegatie.
Werkkledij
Sinds de jaren ‘70 bestaat er een CAO voor deze sector die je werkgever verplicht om werkkledij ter beschikking te stellen én deze voor jou te onderhouden. Jij dient de kledij met de nodige zorg te behandelen. Je mag deze kledij, zonder toestemming, ook niet mee naar huis nemen. Ondernemingen met minder dan 20 werknemers kan van deze verplichting afwijken door je een vergoeding te betalen die al sinds jaar en dag is vastgesteld op € 4,96 netto per maand.
Loon voor een niet-gewerkte feestdag
Feestdagloon = het gemiddeld uurloon x het aantal verloren arbeidsuren zoals vermeld In het uurrooster opgenomen in het arbeidsreglement.
Hoe kom je aan het gemiddeld uurloon?
Eerst moet je het gemiddeld dagloon berekenen.
Om het gemiddeld dagloon te bepalen, worden alle aan RSZ gebonden loonbestanddelen van de laatste 6 maanden, uitgezonderd het gelijkgestelde loon, gedeeld door het aantal bruto bezoldigde dagen (gepresteerd tijdens de laatste 6 maanden).
Daarna moet je het gemiddeld weekloon berekenen.
Om het gemiddeld weekloon te bepalen, vermenigvuldig je het gemiddeld dagloon met het aantal gewerkte dagen in een trimester, dus 65 (vijfdagenweek) of 78 (zesdagenweek) en vervolgens gedeeld door 13 weken. Zo bekom je het gemiddelde weekloon.
Tot slot bereken je het gemiddeld uurloon. Dat doe je als volgt:
Het gemiddeld weekloon wordt gedeeld door 38u (voltijdse tewerkstelling) of door de arbeidsduur van de werknemer vermeld in zijn/haar arbeidscontract (deeltijdse tewerkstelling). Zo bekom je het gemiddelde uurloon.
Eindejaarspremie
In december krijg je een eindejaarspremie.
De eindejaarspremie wordt vanaf 20 december betaald door het Sociaal Fonds (SFTL).
Om recht te hebben, moet je tijdens de referteperiode van 1 juli vorig jaar t.e.m. 30 juni van dit jaar gewerkt hebben in de sector transport en logistiek (PC 140.03 - RSZ-categorie 083).
Bovendien moet je tijdens de referteperiode een minimum aan prestaties geleverd hebben. Minimaal moet er voor jou 2.500 euro brutoloon aangegeven zijn bij de RSZ.
De bruto eindejaarspremie bedraagt 5% van het volledige brutoloon dat door de werkgever(s) in de referteperiode aan de RSZ werd aangegeven.
Het SFTL betaalt de eindejaarspremie rechtstreeks op jouw rekening. Het Fonds stuurt elke rechthebbende in de loop van november van het premiejaar een brief met het nettobedrag van de eindejaarspremie voor dat jaar.
In deze brief vraagt het SFTL om je zichtrekeningnummer door te geven. Dit kan via de website van het SFTL of per post.
Wil je meer informatie omtrent de eindejaarspremie? Ga naar https://www.sftl.be/arbeiders/premies-financiele-tegemoetkomingen-en-pensioen/eindejaarspremie/#loonfiche. Je vindt er o.a. een handig overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden.
Pensioenpremie
Het Fonds voorziet een terugbetaling aan de werkgever die een afscheidspremie heeft toegekend aan een arbeider die met pensioen of in SWT gaat.
Voorwaarde:
Je moet de voorbije 10 jaar minstens 5 jaar als arbeider tewerkgesteld geweest zijn bij één of meerdere ondernemingen uit de sector.
De vergoeding bedraagt op dit moment € 150 euro bruto.
Voor meer informatie kan je terecht op: https://www.sftl.be/werkgevers/premies-en-financiele-tegemoetkomingen-arbeiders/terugbetaling-afscheidspremie/.
Aanvullend pensioen
Het pensioenfonds Pensio TL garandeert alle arbeiders uit de sector van het PC 140.03 een aanvullend pensioen bovenop het wettelijk pensioen. Dit pensioenplan wordt volledig gefinancierd door de werkgever. De bijdragen worden gestort op een individuele pensioenrekening van de arbeider en wordt opgerent tegen een bij wet bepaald minimum rendement. Dit gebeurt tot zolang men als arbeider in de sector tewerkgesteld is. Het aanvullend pensioen wordt uitbetaald bij het wettelijk pensioen of bij het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd, hetzij in een éénmalig kapitaal, hetzij onder de vorm van een rente.
Bij vroegtijdig overlijden van de arbeider voor de brug(pensionering), wordt een overlijdenskapitaal uitgekeerd aan de begunstigden. Indien er geen begunstigden zijn, blijven de verworven reserves in Pensio TL. Ook het overlijdenskapitaal kan uitgekeerd worden in een éénmalig kapitaal of onder de vorm van een rente.
Werkgevers die op 1 juli 2011 op het niveau van hun onderneming reeds een eigen pensioenplan organiseerden dat minstens evenwaardig is aan het sectoraal aanvullend pensioenstelsel, kunnen het eigen pensioenstelsel verderzetten en hoeven niet aan te sluiten bij het sectoraal plan.
Wil je meer informatie omtrent het sectoraal aanvullend pensioen? Ga naar https://www.sftl.be/arbeiders/premies-financiele-tegemoetkomingen-en-pensioen/sectoraal-aanvullend-pensioen/. Je vindt er o.a. een handig overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden.
Aanvullende uitkering wegens ziekte
Bij langdurige ziekte of ongeval heb je recht op een extra uitkering.
Opgelet! Beroepsziekten en arbeidsongevallen vallen niet onder deze regeling.
Indien je in aanmerking komt voor een aanvullende uitkering, doet het SFTL de betaling rechtstreeks op jouw zichtrekening. Het SFTL ontvangt de aanvraag tot terugbetaling binnen de 3 jaar na het tijdstip waarop het recht op de uitkering ontstaat.
Om recht te hebben op deze uitkering moet je aan 3 voorwaarden voldoen:
- minstens 60 dagen ononderbroken arbeidsongeschikt zijn.
- erkend worden als gerechtigde op een uitkering van de primaire ziekte- en invaliditeitsverzekering.
- op het ogenblik van de arbeidsongeschiktheid moet je minstens 1 jaar ononderbroken in dienst zijn in de sector.
De aanvullende uitkering wegens ziekte wordt toegekend in 6 schijven. Het bedrag varieert naargelang de periode waarin de arbeidsongeschiktheid zich voordeed.
Ongeacht hoe lang een ziekte duurt, kan slechts één enkele reeks toelagen toegekend worden. Herval je binnen de eerste 14 kalenderdagen volgend op het einde van de vorige periode van arbeidsongeschiktheid, dan wordt deze nieuwe periode van arbeidsongeschiktheid bij de vorige toegevoegd.
Voor meer informatie over de aanvullende uitkering wegens ziekte, kan je terecht op de website van het Fonds https://www.sftl.be/arbeiders/premies-financiele-tegemoetkomingen-en-pensioen/aanvullende-uitkering-wegens-ziekte/. Je vindt er ook een aanvraagformulier om de uitkering aan te vragen.
Vergoeding dodelijk arbeidsongeval of overlijden op het werk
Het Fonds kent een vergoeding toe i.g.v. een dodelijk arbeidsongeval of overlijden op het werk van een arbeider in dienst van een bedrijf uit de sector transport en logistiek. De persoon die de begrafeniskosten draagt, heeft recht op de vergoeding.
De vergoeding bedraagt sinds 1 januari 2024 5.000 euro (overlijden voor 01/01/2024: 4.000 euro). De aanvraag voor een financiële tussenkomst moet bij het Fonds toekomen binnen een periode van 3 jaar na het dodelijk ongeval of het overlijden op het werk.
Voor meer informatie over deze overlijdenspremie, kan je terecht op de website van het Fonds https://www.sftl.be/arbeiders/premies-financiele-tegemoetkomingen-en-pensioen/dodelijk-arbeidsongeval-of-overlijden-op-het-werk/. Je vindt er ook een aanvraagformulier om de vergoeding aan te vragen.
Hospitalisatieverzekering
Arbeiders uit de sector transport en logistiek kunnen een beroep doen op de sectorale hospitalisatieverzekering. Je moet minstens 6 maanden ononderbroken in dienst zijn bij één of meerdere werkgevers van de sector transport en logistiek
Voor meer informatie omtrent de hospitalisatieverzekering kan je terecht op https://www.sftl.be/werkgevers/praktische-ondersteuning-personeelszaken/hospitalisatieverzekering-ag-insurance/. Je vindt er o.a. een overzicht van welke medische kosten in aanmerking komen. Je kan er de volledige polis bekijken en alle voorwaarden doornemen.
Vervoerskosten
-
Trein:
- 100% indien derdebetalersregeling.
- 90% van de prijs van een treinkaart 2de klasse indien geen derdebetalersregeling.
- Privé-vervoer: Forfaitair bedrag (klik hier voor de sectorale tabel)
- Ander openbaar vervoer: 90% van de reële kosten.
-
Gecombineerd openbaar vervoer:
- 90% van de reële kosten.
- 100% indien derdebetalersregeling.
- Fiets: € 0,27/km (heen en terug).
Verlofstelsels
Het aantal wettelijke vakantiedagen, waarop je recht hebt, staat vermeld op de strook van de vakantiecheque.
Extralegale vakantiedagen kunnen soms – op bedrijfsniveau – worden toegekend:
- Feest van de Vlaamse Gemeenschap: 11 juli;
- Feest van de Franstalige Gemeenschap: 27 september;
- Feest van de Duitstalige Gemeenschap: 15 november.
Klein verlet
De sector voorziet een gunstigere regeling voor onderstaande gelegenheden:
- Huwelijk van de werknemer: 3 werkdagen;
- Verschijning voor de vrederechter om een arbeidsongeval te doen consolideren: 1 werkdag.
Tijdskrediet en landingsbaan
Tijdskrediet geeft de werknemer het recht om de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst volledig te onderbreken, of zijn arbeidsprestaties te verminderen tot 4/5-tijds of tot halftijds.
Een landingsbaan, ook wel eindeloopbaantijdskrediet genoemd, is een bijzondere vorm van tijdskrediet. Dankzij een landingsbaan kan je bijvoorbeeld tot aan je pensioen halftijds of slechts vier dagen per week werken.
Voor meer algemene informatie over dit thema, kan je hier klikken.
Op het niveau van de sector bestaan verschillende aanvullingen die de algemene regelgeving versoepelen.
Voor meer inlichtingen hieromtrent kan je terecht in je ACLVB-secretariaat.
Thematisch verlof
Elke werknemer heeft recht op een thematisch verlof:
- palliatief verlof
- verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek gezins- of familielid
- ouderschapsverlof
- verlof voor mantelzorg
Voor meer inlichtingen kan je terecht in je ACLVB-secretariaat.
Systeem Werkloosheid met bedrijfsToeslag (SWT)
Het systeem van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT | vroeger brugpensioen) is de laatste jaren grondig gewijzigd.
Voor specifieke vragen kan je steeds terecht in één van onze ACLVB-kantoren.
Hieronder geven wij een overzicht van de stelsels die vandaag van toepassing zijn voor alle werknemers van het PC 140.03.
REGIME SWT PC 140.03 |
LEEFTIJD | LOOPBAAN |
GELDIGHEIDSDUUR VOORWAARDEN |
ALGEMEEN STELSEL | 62 | 40 | 01/07/2023-30/06/2025 |
SWT ZWARE BEROEPEN (**) |
60 (*) | 35, waarvan 5/7 jaar in de loop van de laatste 10/15 jaar in zwaar beroep | 01/07/2023-30/06/2025 |
SWT NACHTARBEID, BOUW EN ZWARE BEROEPEN (**) |
60 (*) |
33, waarvan 20 jaar nachtarbeid OF 5/7 jaar in de loop van de laatste 10/15 jaar in zwaar beroep |
01/07/2023-30/06/2025 |
SWT LANGE LOOPBAAN |
60 (*) | 40 | 01/07/2023-30/06/2025 |
MEDISCHE SWT | 58 | 35 | 01/07/2023-30/06/2025 |
(*) De toegangsleeftijd voor de bijzondere stelsels SWT bedraagt sinds 1 juli 2021 60 jaar.
(**) De werknemers die in de bijzondere stelsels SWT stappen, zijn vrijgesteld van beschikbaarheid op de arbeidsmarkt.
Opleiding
Opleidingsrechten
In ondernemingen met meer dan 10 werknemers en minder dan 20, geldt een individueel opleidingsrecht van 1 opleidingsdag per jaar.
In ondernemingen met 20 of meer werknemers wordt het individueel opleidingsrecht geleidelijk uitgebreid over de komende jaren:
- 2023: 2 dagen voor een voltijdse werknemer
- 2025: 3 dagen voor een voltijdse werknemer
- 2027: 4 dagen voor een voltijdse werknemer
- 2030: 5 dagen voor een voltijdse werknemer
De opleidingsdagen kunnen - wat het rijdend personeel betreft - ook aangewend worden voor de permanente vorming van 35u die 5-jaarlijks in het kader van de Europese Richtlijn Vakbekwaamheid moet gevolgd worden.
Aangezien de werkgever ervoor dient te zorgen dat elke chauffeur met rijbewijs C / CE deze vorming gevolgd heeft vóór de vervaldag van de code 95, geldt de minimumverplichting van 1 vormingsdag per jaar (rijdend personeel) ook voor werkgevers die minder dan 10 werknemers tewerkstellen.
Je werkgever is verplicht je de tijd en de middelen te geven om je 35 uren vakbekwaamheid te volgen vóór deze datum. Dit zorgt ervoor dat je zelf niet nog eens moet opdraaien voor de kosten voor het behalen van het vakbekwaamheidsattest. Het voorkomt ook dat je plots voor het voldongen feit staat dat je rijbewijs vervallen is en je niet meer als beroepschauffeur kunt werken.
De uren van deze permanente vorming worden door de werkgever steeds betaald als arbeidsuren aan 100% van het reële uurloon (ook buiten de werkuren, bv. op zaterdag of andere rustdagen). De uren opleiding buiten de werkuren tellen enkel niet mee voor de berekening van de arbeidsduur (overuren).
Belangrijk om te weten:
- De originele attesten van de gevolgde opleidingen dienen aan de werknemer te worden overgemaakt en mogen niet op het bedrijf blijven liggen.
- Indien de opleiding een bijkomende verplaatsing vereist zal deze vergoed worden volgens de vergoedingen woon-werkverkeer.
Opleidingsbudget
Je werkgever dient de opleidingen niet zelf te betalen. Jaarlijks kent het Sociaal Fonds aan elk bedrijf uit de sector een opleidingsbudget toe dat berekend wordt op basis van het aantal arbeiders dat in de firma tewerkgesteld is.
Om het opleidingsbudget te kunnen aanspreken, dient de onderneming vooraf het hierboven genoemde bedrijfsopleidingsplan ter goedkeuring naar het Fonds op te sturen. Indien overlegorganen aanwezig zijn, dienen zij het opleidingsplan mee te ondertekenen.
Voor meer informatie omtrent het opleidingsbudget, kan je terecht op de website van het Sociaal Fonds: https://www.sftl.be/werkgevers/premies-en-financiele-tegemoetkomingen-bedrijf/opleidingsbudget/.
Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL)
Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) is het Fonds voor Bestaanszekerheid voor de ondernemingen die behoren tot de sector wegvervoer en logistiek voor rekening van derden. Het SFTL is bevoegd voor de arbeiders.
Het SFTL wordt gefinancierd via een werkgeversbijdrage die geïnd wordt door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ). Deze bijdrage wordt berekend op de lonen van de arbeiders waarvan de prestaties doorgegeven worden aan de RSZ, categorie 083.
Het SFTL heeft 3 grote opdrachten te vervullen:
- De arbeiders uit de sector hebben recht op aanvullende sociale voordelen. Deze voordelen werden door de sociale partners via diverse CAO’s vastgelegd. Het SFTL zorgt voor de uitbetaling aan de arbeiders of terugbetaling aan de werkgevers.
- Het SFTL stimuleert op 3 manieren de permanente vorming van arbeiders uit de sector. Vooreerst voorziet het een financiële tussenkomst in de kosten van de werkgevers voor een aantal beroepsopleidingen en bijscholingen van hun arbeiders. Vervolgens ondersteunt het SFTL de basisopleidingen tot het beroep van vrachtwagenchauffeur en logistieke arbeider die door externe opleidingspartners georganiseerd worden. Verder ondersteunt het de opleidingspartners om een kwaliteitsvol aanbod uit te werken dat beantwoordt aan de behoeften van de sector.
- Tot slot spant Het SFTL zich in om de knelpunten in de sector - op het vlak van werkgelegenheid en bestaanszekerheid - weg te werken.
Voor meer informatie over de opleidingen en sociale voordelen kan je terecht op de website van het Sociaal fonds: https://www.sftl.be/arbeiders/.
Psychologische begeleiding bij traumatische gebeurtenissen
Arbeiders uit de sector transport en logistiek, die met schokkende gebeurtenissen geconfronteerd worden tijdens het werk, kunnen voor psychologische begeleiding een beroep doen op de diensten van POBOS.
De psychologen en psychotherapeuten van dit centrum kan je, dankzij een samenwerkingsovereenkomst met het Sociaal Fonds, kosteloos raadplegen.
Alle info over POBOS, de procedure en de voorwaarden kan je nalezen op https://www.pobos.be/nl/hulp-nodig/sociaal-fonds-transport-en-logistiek-sftl/.
Tools voor vrachtwagenchauffeurs
Als vrachtwagenchauffeur heb je niet enkel een grote concentratie achter het stuur nodig, ook lichamelijk word je op de proef gesteld. De ritten zijn niet altijd even comfortabel en bij het laden en lossen wordt je lichaam extra belast. Lichamelijke klachten als rugpijn, spierpijn in de ledematen, en nek- of schouderpijn zijn dan ook vaak gehoorde klachten.
Om deze problemen te voorkomen of te verminderen, heeft het Sociaal Fonds enkele nuttige tips uitgewerkt. Lees er alles over op https://www.sftl.be/arbeiders/opleidingen-en-bijscholingen/tools-voor-vrachtwagenchauffeurs/#ergonomische_tips.
Een vrachtwagenchauffeur moet talen kennen. Andere talen aanleren is echter niet altijd vanzelfsprekend. Het Fonds werkt aan een digitaal zakwoordenboek met een vertaling van veelgebruikte zinnen en vakspecifieke woordenschat.
Een handige tool is online te bekijken via de applicatie 'Quizlet'. Lees er alles over op https://www.sftl.be/arbeiders/opleidingen-en-bijscholingen/tools-voor-vrachtwagenchauffeurs/#Zakwoordenboek.
ADR-opleiding
Een ADR-opleiding is een cursus gebaseerd op de regelgeving voor het wegvervoer van gevaarlijke stoffen in Europa. De werkgever betaalt één keer per geldigheidsperiode voor hun werknemers de kosten voor ADR-opleiding(en) en/of -(her)examens, indien het ADR-getuigschrift noodzakelijk is voor de uitoefening van hun functie en de geldigheidsduur ervan aanvangt tijdens of maximum 6 maanden vóór hun tewerkstellingsperiode. Dit telt dus voor werknemers die een basisopleiding of de 5-jaarlijkse bijscholing moeten volgen.
Voor deze kosten kan de werkgever via een speciaal aanvraagformulier een tussenkomst bekomen van het sociaal fonds. Ook indien je als werknemer tussendoor een andere bijscholing volgt, is er voor je werkgever een tussenkomst voorzien volgens het systeem van permanente vorming.
Ook werknemers voor wie het ADR-getuigschrift niet noodzakelijk is voor de uitoefening van hun functie, kan het een meerwaarde zijn om op de hoogte te zijn van de ADR-regelgeving. Indien je werkgever de opleiding betaalt, kan die ook hiervoor een tussenkomst vragen van het sociaal fonds. Je werkgever kan deze tussenkomsten krijgen op voorwaarde dat je minimaal één dag in de sector wordt tewerkgesteld.
Voor meer informatie omtrent de ADR-opleiding, kan je terecht op de website van het Fonds: https://www.sftl.be/werkgevers/opleidingen-en-bijscholingen-voor-personeel/adr-opleidingen/.
Campagne over toxische gassen in containers
De sociale partners van de sector lanceerden in 2011 de preventiecampagne “Toxische gassen, laat je niet verrassen!”. De campagne heeft tot doel dat werkgevers en werknemers in de sector meer aandacht gaan besteden aan de preventie van de risico’s van toxische gassen in containers.
Voor meer informatie kan je terecht op http://www.toxischegassen.be/.
Opleiding rijbewijs C en/of CE en/of basiskwalificatie vakbekwaamheid groep C
De sector is op zoek naar goed opgeleide en gekwalificeerde bestuurders.
Werk je als niet-rijdend personeel en wil je graag je rijbewijs halen om met een vrachtwagen te rijden of ken je iemand die graag als chauffeur in de sector aan de slag wil gaan?
De werkgevers kunnen een tussenkomst aanvragen bij het Sociaal Fonds.
Het Fonds komt dan tussen in de kosten voor een aantal professionele opleidingen tot vrachtwagenchauffeur. Dit geldt niet alleen voor werknemers die al in dienst zijn, maar ook voor werknemers die pas in dienst zullen komen na het behalen van hun rijbewijs.
Voor meer informatie kan je terecht op de website van het Sociaal Fonds: https://www.sftl.be/werkgevers/opleidingen-en-bijscholingen-voor-personeel/tussenkomst-rijbewijzen/. Je vindt er o.a. een overzicht van de opleidingen die in aanmerking komen voor een tussenkomst.
Syndicale rechten
Syndicale premie
Een syndicale premie is een premie die gedeeltelijk je ledenbijdragen dekt bij ons.
Als je er recht op hebt, krijg je jaarlijks, in november, een aanvraagformulier thuisbezorgd. De syndicale premie bedraagt 145 euro.
Om recht te hebben, moet je voldoen aan 2 voorwaarden:
- Lid zijn bij een vakbond tijdens de referteperiode (1 juli vorig jaar tot 30 juni huidig jaar).
-
Voldoen aan één van de anciënniteitsvoorwaarden:
- ofwel in ieder kwartaal van de referteperiode op de DMFA-aangifte voorkomen van één of meerdere werkgevers van de sector wegvervoer en logistiek voor rekening van derden, behorende tot de RSZ-categorie 083, voor een periode van minstens 42 arbeids- en/of gelijkgestelde dagen in het vijfdagenstelsel of 50 arbeids- en/of gelijkgestelde dagen in het zesdagenstelsel;
- ofwel in de referteperiode aan de RSZ aangegeven zijn met een brutoloon van minstens 3 718,40 euro door één of meerdere werkgevers van de sector.
Arbeiders die tijdens de referteperiode in SWT gaan én erfgenamen van arbeiders die in de referteperiode overleden zijn, behouden het recht op de betaling van de syndicale premie voor het betrokken dienstjaar.
Voldoe je aan de voorwaarden?
Dan vul je het origineel aanvraagdocument volledig in, met vermelding van je rekeningnummer, en stuur je het formulier naar je ACLVB-secretariaat.
Voor meer informatie over de syndicale premie kan je terecht op de website van het Sociaal fonds: https://www.sftl.be/arbeiders/premies-financiele-tegemoetkomingen-en-pensioen/syndicale-premie/.
Syndicale vorming
Het Sociaal Fonds voorziet een financiële tussenkomst in de kosten voor de syndicale vorming van arbeiders, tewerkgesteld in de sector transport en logistiek.
Elk effectief of plaatsvervangend lid van de ondernemingsraden, comités voor preventie en bescherming op het werk en syndicale delegatie heeft jaarlijks per mandaat recht op vier dagen betaalde afwezigheid om deel te nemen aan de vormingscursussen die worden ingericht door ons.
Voor meer informatie omtrent syndicale vorming, kan je terecht op de website van het Sociaal Fonds: https://www.sftl.be/werkgevers/opleidingen-en-bijscholingen-voor-personeel/syndicale-vorming/. Je vindt er o.a. meer informatie omtrent de berekening van je loon bij syndicale vorming.
Sociaal overleg
Bedrijven met meer dan 50 werknemers moeten een Comité voor preventie en bescherming op het werk oprichten.
Bedrijven met meer dan 100 werknemers moeten een Ondernemingsraad oprichten.
Door je als ACLVB lid kandidaat te stellen voor de sociale verkiezingen kan je verkozen worden, en op die manier je inbreng doen in het sociaal overleg.
Er kan ook een syndicale delegatie opgericht worden. Deze delegatie wordt dan bevoegd om collectieve arbeidsovereenkomsten voor de werknemers te onderhandelen.
Als afgevaardigde geniet je een bescherming en krijg je de nodige tijd om je syndicaal werk te doen. De ACLVB heeft trouwens een ruime waaier aan vormingen om je bij te scholen. Voelt u zich geroepen om syndicaal afgevaardigde te worden, en voel je je gesteund door je collega’s, aarzel dan niet om contact op te nemen met de ACLVB-secretaris in je regio!