De Europese Transportfederatie (ETF) en ook de ACLVB verwelkomen de langverwachte positieve stap om de Europese wetten na te leven en zo de waardigheid van de beroepschauffeurs te herstellen, en hun werk- en leefomstandigheden aanzienlijk te verbeteren.
Begin dit jaar concludeerde de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie dat de wekelijkse rusttijd die professionele bestuurders nemen in hun cabine, in strijd is met de Europese regels inzake rij- en rusttijden. Dit komt ter ondersteuning van de maatregelen die de Belgische autoriteiten reeds in 2014 hebben genomen tegen verschillende bedrijven die hun chauffeurs dwongen hun 45 uur rust in de voertuigcabine door te brengen.
Verschillende acties en demonstraties in Brussel die gericht waren op de Europese instellingen en vakbondscampagnes hebben hun vruchten afgeworpen. Wekelijkse rust mag dus niet in de voertuigcabine worden doorgebracht en wegvervoerders zijn verantwoordelijk voor het organiseren van de rust van de chauffeur op een menswaardige wijze.
De Europese Commissie heeft het voornemen om de wekelijkse rusttijdregels te verduidelijken. ETF en ACLVB accepteren slechts één manier om dat te doen: de toekomstige regels moeten de voorwaarden aangeven die de ondernemingen moeten bieden voor hun wekelijkse rusttijd van 45 uur.
Elke chauffeur heeft recht op een hotel- of motelkamer die is voorzien van individueel sanitair en toegang tot warme maaltijden.
Alles wat minder is dan deze vereiste, zal een manier zijn om sociale dumping in het wegvervoer te legaliseren!
De ACLVB zal dan ook strikt de toepassing van deze regels beoordelen en actie ondernemen indien bedrijven hier geen rekening mee (willen) houden!