De OESO heeft de tweejaarlijkse Economic Survey over België gepubliceerd, een belangrijk rapport met analyses en aanbevelingen. Bij de ontwerpversie van dit rapport kreeg ACLVB met de andere sociale partners in de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven de kans om input te geven. Uit de definitieve versie blijkt dat de OESO heeft geluisterd naar een aantal belangrijke syndicale opmerkingen en aanbevelingen!
Twee van de belangrijkste hervormingen die noodzakelijk zijn om de Belgische economie en arbeidsmarkt te versterken en de koopkracht van de Belgische werknemers te vrijwaren, zijn de uitvoering van een toereikende fiscale hervorming en een hervorming van het loonvormingssysteem. Voor beide hervormingen deelt de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) in belangrijke mate de analyses en aanbevelingen van de Belgische vakbonden en beveelt ze die aan in het kader van de nieuwe Economic Survey.
Loonnormmechanisme herzien
Op vlak van loonvorming erkent de OESO dat de sterke loonindexeringen in 2022-2023 niet hebben geleid tot een loon-prijsspiraal en dat de Belgische ondernemingen voldoende hoge winstmarges hadden opgebouwd om deze loonstijgingen op te vangen. De OESO gaat dus niet mee in de doemberichtgeving over exploderende loonkosten die elke marge voor loonstijgingen bovenop de index onmogelijk maken. Integendeel, men pleit voor een herziening van het loonnormmechanisme. Volgens de OESO zorgt de loonnormwet voor meer rigiditeit op de arbeidsmarkt, aangezien het de mogelijkheden voor sociale partners om te onderhandelen sterk beperkt en het werkgevers ervan weerhoudt om reële loonstijgingen toe te kennen die verschillen van sector tot sector en onderneming tot onderneming. Een nieuwe hervorming van de loonnormwet die deze rigiditeit wegneemt en meer onderhandelingsruimte geeft aan vakbonden en werkgevers om toereikende reële loonstijgingen te onderhandelen, is voor de OESO noodzakelijk. Dit is dan ook een belangrijke boodschap naar de volgende federale regering die wordt ondersteund door de vakbonden en de ACLVB in het bijzonder: hervorm de loonnormwet en voorzie ruimte om te onderhandelen over reële loonstijgingen tijdens de volgende IPA-periode 2025-2026.
Progressieve dual income tax
Daarnaast pleit de OESO in het kader van de noodzakelijke fiscale hervorming opnieuw voor de invoering van een progressieve dual income tax, naar het voorstel van de ACLVB. De OESO had in het rapport van 2022 al expliciet gepleit voor de invoering van een progressieve dual income tax, heel dicht aansluitend bij het voorstel dat de ACLVB reeds in 2017 had gelanceerd. In het rapport van dit jaar kaart de OESO opnieuw aan dat de belastingdruk op arbeid te hoog is en inkomsten uit vermogenswinsten vlak en laag zijn ten gevolge van het ontbreken van een meerwaardebelasting. Hierdoor is de kloof tussen belastingen op inkomsten uit arbeid en inkomsten uit vermogen veel te groot. Om deze problematiek aan te pakken stelt de OESO voor een progressieve dual income tax in te voeren, waarbij inkomsten uit vermogen worden belast aan milde progressieve tarieven. Men verwijst hierbij naar het voorbeeld van Denemarken en Finland, waar ondertussen ook al een progressieve dual income tax zou ingevoerd zijn. Ook dit is een essentiële aanbeveling aan de volgende federale regering die volop wordt gedeeld door de ACLVB: maak werk van een echte fiscale hervorming en zorg ervoor dat ook de inkomsten uit kapitaal progressief worden belast, naar het voorbeeld van de ACLVB en de OESO!
Disclaimer: niet alle aanbevelingen uit het rapport van de OESO worden door de ACLVB gedeeld. Onder meer op vlak van sociale zekerheid en arbeidsmarkt worden eveneens aanbevelingen geformuleerd waar de ACLVB niet achter staat. We willen ons hier echter beperken tot de twee belangrijkste boodschappen aan de volgende federale regering.