"Het is hun plicht om werknemers niet als wegwerpartikelen te beschouwen!"
Tijdens de Ondernemingsraad van 28 maart 2024 heeft de directie van Audi een éénzijdige beslissing aangekondigd om de productiesnelheid van de Audi Q8 E-Tron te verlagen van 20 naar 15 wagens per uur, met ingang van 8 april 2024. Hierdoor zullen 371 uitzendkrachten met onmiddellijke ingang getroffen worden.
"Dit is niet wat er met de sociale partners is overeengekomen", benadrukt Stephan De Muelenaere, bestendig secretaris bij ACLVB. "Audi Brussels heeft de plicht haar werknemers met respect te behandelen en niet als wegwerpartikelen te beschouwen. Het abrupt beëindigen van de samenwerking met een groot aantal uitzendkrachten is des te schrijnender, gezien het productieprogramma tot aan het groot verlof ongewijzigd blijft."
De aankondiging heeft niet alleen de werknemers van Audi, maar ook die van de toeleveranciers ongerust gemaakt over hun toekomstige tewerkstelling. "Hoe gaat Audi Brussels het werk reorganiseren met zo'n aanzienlijk aantal minder werknemers?", vraagt De Muelenaere zich af. "Wat gebeurt er met de oudere werknemers? Zijn zij de volgende slachtoffers? En is er nog wel een toekomst in de automobielsector bij Audi Brussels?"
De communicatie van de directie sinds november 2023 is volgens de Liberale Vakbond louter gebaseerd op mooie woorden en loze beloftes. "ACLVB is niet akkoord zo in het ongewisse te blijven!", vervolgt de bestendig secretaris. "Wij streven naar transparant en ongefilterd sociaal overleg. Daarom steunen wij de stakingsaanzegging die op 28 maart 2024 is ingediend."
ACLVB volgt de zaak op de voet en staat alle betrokken werknemers bij.