Het vervalsen van facturen om zo geld te stelen van onwetende consumenten, het is een trend die zich meer en meer voordoet. Iedereen kan te maken krijgen met factuurfraude, daarom is het noodzakelijk dat mensen zich bewust worden van dit probleem en steeds alert facturen bekijken vooraleer deze te betalen. Om de consument in dit kader te sensibiliseren, heeft de FOD Economie in samenwerking met verschillende consumenten- en werkgeversorganisaties een campagne met bijhorende website op poten gezet. Ook de ACLVB ondersteunt deze campagne, zodat wij onze leden kunnen beschermen tegen deze frauduleuze praktijken. Wij geven dan ook graag enkele concrete tips mee.
De oplichters kunnen zowel papieren facturen als digitale facturen onderscheppen en vervalsen. Papieren facturen worden vaak uit het postcircuit onderschept, bijvoorbeeld uit de rode brievenbussen van Bpost. Al komt het ook voor dat men deze rechtstreeks uit brievenbussen van mensen onderschept of bij het oud papier gaat kijken. Daarnaast worden facturen ook meer en meer digitaal vervalst. Dit kan gebeuren aan de hand van het hacken van het ICT-systeem van leveranciers of door e-mails te onderscheppen. Bij beide vormen van factuurfraude gaat men dan via speciale software het rekeningnummer op de brief aanpassen. Soms gaat men ook het telefoonnummer vervalsen, zodat wie bij twijfel het vervalste telefoonnummer opbelt opnieuw opgelicht wordt.
Om te vermijden dat u in de val wordt gelokt, zou u steeds het rekeningnummer op de factuur moeten vergelijken met het rekeningnummer dat op de originele bestelbon of de officiële website van de verkoper vermeld staat. Wees extra waakzaam als er op de brief vermeld staat dat het rekeningnummer werd gewijzigd. Bel bij twijfel steeds naar het telefoonnummer dat u reeds kent of op de website van de verkoper kan terugvinden, aangezien telefoonnummers soms ook vervalst worden. Indien u een factuur per e-mail ontvangt, controleer dan steeds of het e-mailadres correct is.
Indien u uiteindelijk toch het slachtoffer bent geworden van factuurfraude, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank. Uw bank zal aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters vragen om het geld terug te storten. Deze bank zal ook de overschrijving trachten te blokkeren of zal de rekening blokkeren zodat geldafhalingen door de oplichters niet meer mogelijk zijn. Daarnaast kan u ook een melding maken via meldpunt.belgie.be (optie ‘vervalste factuur’). Automatisch wordt uw melding doorgestuurd naar de politie en Bpost zodat ze de melding ook kunnen onderzoeken. Overigens krijgt u aan het einde van uw melding meteen advies en informatie over welke stappen u nog kan ondernemen en wie u daarbij kan helpen.
Link
Op de campagnewebsite van de FOD Economie kan nog meer informatie teruggevonden worden.