Ken je recht op garantie
Op deze pagina:
Als consument heb je bij de aankoop van een product recht op een wettelijke garantie van twee jaar. Ook bij tweedehandsgoederen is er een garantie van toepassing, van minimaal één jaar. Het is wel zo dat de wettelijke garantie pas van toepassing is wanneer het product verkocht wordt door een professionele handelaar.
Wanneer een aangekocht product defect is, moet je je als consument richten naar de eindverkoper. Hoewel deze zich op zijn beurt kan richten naar de fabrikant, is het niet jouw taak als consument om de achterliggende verkoper(s) te vinden.
Ook hier geldt dat er geen uitzondering mag voorzien worden voor artikelen die in solden zijn. Zelfs voor producten die je gratis krijgt bij de aankoop van een ander product is de garantie van toepassing, tenzij je een product volledig gratis zonder de aankoop van een ander product hebt gekregen.
Nog een belangrijke tip in dit kader is dat het niet noodzakelijk is om de originele verpakking nog te hebben om aanspraak te kunnen maken op de garantie, hoewel dit een vaak voorkomend trucje van verkopers is om de garantie niet te moeten geven. Anderzijds is het wel noodzakelijk om de aankoop van het product bij de betrokken verkoper te kunnen bewijzen. Je kan dus niet zomaar elke elektrozaak binnen stappen met een defecte smartphone.
Soms kan een verkoper ook een extra commerciële garantie aanbieden, maar daarbij is het belangrijk om na te gaan wat er precies gegarandeerd wordt. In sommige gevallen biedt deze commerciële garantie amper een meerwaarde ten aanzien van de wettelijke garantie, terwijl er wel een kostprijs aan vasthangt. Ga hier dus niet zomaar op in.
Ten slotte moet er nog een onderscheid gemaakt worden tussen aankopen die gebeurd zijn vóór 1 juni 2022 en aankopen die erna gebeurd zijn. Sindsdien zijn de regels immers veranderd. Voorheen was het dat men er enkel gedurende de eerste 6 maanden na de aankoop vanuit ging dat het defect reeds bij de aankoop aanwezig was, na het verlopen van deze periode van 6 maanden moest je als consument zelf bewijzen dat het defect reeds aanwezig was, wat in praktijk heel moeilijk was. Voor aankopen vanaf 1 juni 2022 is dit niet meer het geval en wordt er vanuit gegaan dat het probleem reeds bij de aankoop aanwezig was. Daardoor is het aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen en heb je als consument dus echt recht op twee volledige jaren garantie.
Gerelateerde informatie & publicaties
Lees ook
- Ken je herroepingsrecht bij online aankopen
- Let op met neppromoties
- Vraag hulp bij een geschil
- Let op voor dropshipping
- Pas op voor nepverkopers bij tweedehandsverkoop
- Ken je rechten wanneer je vlucht werd vertraagd of geannuleerd
- Ken je rechten na aankoop van een pakketreis
- Je rechten als je reisagentschap failliet gaat
- Weet welke verzekeringen verplicht zijn in België
- Weet welke niet-verplichte verzekeringen aan te raden zijn
- Je recht op een universele bankdienst
- Let op voor phishing
- Maak gebruik van vergelijkingswebsites voor diensten
- Je recht op een sociaal tarief
- Verminder je energieconsumptie met deze tips
- Ken het verschil tussen THT en TGT
- Dankzij deze websites ben je beter geïnformeerd en beschermd
- Ga digitaal in interactie met de overheid
- Schrijf je in op de Bel Me Niet Meer lijst en Robinson Lijst