Let op voor phishing
Op deze pagina:
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij je valse berichten ontvangt waarbij geprobeerd wordt om inloggegevens, bankgegevens, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen, met als doel om daarmee geld te stelen van jouw bankrekening. De oplichters gebruiken hierbij doorgaans de naam van een bank, bedrijf of overheidsorganisatie om vertrouwen te creëren. Een veel gebruikte techniek is sms’en versturen die zogezegd van itsme afkomstig zijn, waarbij wordt aangegeven dat je account op itsme zal worden geblokkeerd als je je niet registreert op een website. Ook Card Stop en de FOD Financiën worden veel gebruikt als dekmantel om aan phishing te doen. De e-mails en sms’en zien er ook steeds professioneler uit, en men slaagt er zelfs in om bestaande e-mailadressen van bijvoorbeeld overheidsinstellingen na te bootsen.
Om te vermijden dat je slachtoffer wordt van phishing, is het belangrijk om deze tips in je achterhoofd te houden:
- Win informatie in over de identiteit van de persoon en aarzel daarbij niet om contact op te nemen met het bedrijf of de instelling van wie de e-mail of sms zogezegd afkomstig is.
- Je bank of een andere instelling zal nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om je bankgegevens, persoonlijke codes of wachtwoorden te betalen.
- Klik nooit op een link naar een betaalsite die je via e-mail of sms hebt gekregen, dat zal een instelling of bank nooit vragen.
- Let op voor onverwachte of vreemde boodschappen via e-mail of sms. Let ook op het uur: een e-mail of sms die ’s nachts wordt verstuurd is niet normaal.
- Analyseer het e-mailadres van de afzender, als het een Hotmail- of Gmailaccount is zal die niet echt zijn, al slaagt men er tegenwoordig ook in om echte e-mailadressen na te maken.
- Analyseer het GSM-nummer van de afzender van een sms. Als dit een gewoon nummer is dat begint met +324 zal het wellicht om phishing gaan, al geldt ook hier dat men ook kan sturen met nummers die echt van een bepaalde instelling lijken te komen.
- Klikt nooit op een link die je niet vertrouwt.
Indien je toch het slachtoffer bent geworden van phishing, weet dan dat je in veel gevallen recht hebt op een terugbetaling van je bank. Hier zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden. Er mag geen sprake zijn van grove nalatigheid (zoals het geven van je pincode) en je moet zo snel mogelijk je kaart blokkeren via Card Stop. Wanneer de bank alsnog beslist om je niet te vergoeden, moeten zij dit schriftelijk meedelen en motiveren bij de Economische Inspectie. Als je in dat geval niet akkoord gaat men hun beslissing, kan je contact opnemen met Ombudsfin (https://www.ombudsfin.be/), de ombudsman voor financiële geschillen.
Naast bellen naar Card Stop (078 170 170), moet je desgevallend ook direct je bankrekening, bankapp en je bankaccount (laten) blokkeren. Het is ook aangewezen om melding te doen bij het officieel meldpunt (https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/) en bij de lokale politie.
Gerelateerde informatie & publicaties
Lees ook
- Ken je herroepingsrecht bij online aankopen
- Ken je recht op garantie
- Let op met neppromoties
- Vraag hulp bij een geschil
- Let op voor dropshipping
- Pas op voor nepverkopers bij tweedehandsverkoop
- Ken je rechten wanneer je vlucht werd vertraagd of geannuleerd
- Ken je rechten na aankoop van een pakketreis
- Je rechten als je reisagentschap failliet gaat
- Weet welke verzekeringen verplicht zijn in België
- Weet welke niet-verplichte verzekeringen aan te raden zijn
- Je recht op een universele bankdienst
- Maak gebruik van vergelijkingswebsites voor diensten
- Je recht op een sociaal tarief
- Verminder je energieconsumptie met deze tips
- Ken het verschil tussen THT en TGT
- Dankzij deze websites ben je beter geïnformeerd en beschermd
- Ga digitaal in interactie met de overheid
- Schrijf je in op de Bel Me Niet Meer lijst en Robinson Lijst