Vraag hulp bij een geschil
Op deze pagina:
Wanneer je als consument een geschil hebt met een onderneming die niet wil helpen om een probleem op te lossen, is het meestal niet eenvoudig om tot een vergelijk te komen. Daarom is het aangewezen om in dat geval aan te kloppen bij een ombudsman die jou kan helpen bij de zoektocht naar een oplossing voor het geschil.
In eerste instantie kan je aankloppen bij de consumentenombudsdienst: https://consumentenombudsdienst.be/nl. De consumentenombudsdienst zal elke vraag voor bemiddeling gratis behandelen, op voorwaarde dat de onderneming waarmee er een geschil is in België gevestigd is. Bovendien ben je steeds verplicht om zelf eerst het geschil te proberen oplossen met de betrokken onderneming vooraleer je bij de consumentenombudsdienst kan aankoppen. Het is wel mogelijk dat de consumentenombudsdienst jou zal doorverwijzen naar een andere ombudsdienst, indien het om een specifieke sector gaat. Dit gaat om de volgende sectoren:
- de Ombudsdienst voor Energie
- de Ombudsdienst voor Telecommunicatie
- de Ombudsman voor financiële geschillen: Ombudsfin
- de Ombudsman van de Verzekeringen
- de Ombudsman voor de Handel
- de Geschillencommissie Reizen
De consumentenombudsdienst zal jou informeren over de mogelijkheden om het geschil buitengerechtelijk te regelen. Indien dat nodig blijkt, zal er een klacht worden ingediend bij de betrokken onderneming en zal de consumentenombudsdienst instaan voor de bemiddeling met oog op het verkrijgen van een minnelijke oplossing.
Indien je een geschil hebt met een onderneming die niet in België gevestigd is, maar wel in een ander land van de Europese Unie (alsook IJsland of Noorwegen), kan je aankloppen bij het Europees Centrum voor de Consument. Ook zij zullen jou als consument informeren over jouw rechten en plichten en indien nodig optreden als bemiddelaar om een minnelijke schikking tussen de partijen te vinden. Via deze website kunnen zij gecontacteerd worden: https://www.eccbelgie.be/.
Daarnaast is er nog een ander platform waarbij via bemiddeling een oplossing kan gezocht worden wanneer er een probleem is naar aanleiding van een aankoop via internet binnen de Europese Unie. De Europese Commissie heeft namelijk een specifiek platform voor online geschillenregeling, al gebeurt de volledige procedure hier online en in het Engels: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show.
Belangrijk om mee te geven bij bovenstaande mogelijkheden tot geschillenregeling is dat dit hier steeds gebeurt door middel van bemiddeling. De onderneming is in principe nooit verplicht om hierop in te gaan, ook al heeft de onderneming bepaalde wetgeving niet gerespecteerd. Je hebt als consument echter ook steeds de mogelijkheid om naar de rechtbank te stappen om je rechten als consument af te dwingen.
Gerelateerde informatie & publicaties
Lees ook
- Ken je herroepingsrecht bij online aankopen
- Ken je recht op garantie
- Let op met neppromoties
- Let op voor dropshipping
- Pas op voor nepverkopers bij tweedehandsverkoop
- Ken je rechten wanneer je vlucht werd vertraagd of geannuleerd
- Ken je rechten na aankoop van een pakketreis
- Je rechten als je reisagentschap failliet gaat
- Weet welke verzekeringen verplicht zijn in België
- Weet welke niet-verplichte verzekeringen aan te raden zijn
- Je recht op een universele bankdienst
- Let op voor phishing
- Maak gebruik van vergelijkingswebsites voor diensten
- Je recht op een sociaal tarief
- Verminder je energieconsumptie met deze tips
- Ken het verschil tussen THT en TGT
- Dankzij deze websites ben je beter geïnformeerd en beschermd
- Ga digitaal in interactie met de overheid
- Schrijf je in op de Bel Me Niet Meer lijst en Robinson Lijst