Ken je rechten wanneer je vlucht werd vertraagd of geannuleerd
Op deze pagina:
Het was een turbulente zomer op vlak van vertraagde en geannuleerde vluchten. Veel luchthavens kampen met een tekort aan personeel en de werknemers van bepaalde vliegtuigmaatschappijen komen op voor hun rechten. Als consument kan je echter hinder ondervinden wanneer een vlucht vertraagd of in het slechtste geval zelfs geannuleerd wordt. Weet echter dat je in alle landen van de Europese Unie bepaalde rechten hebt, die worden bepaald in de Verordering 261/2004. Deze biedt reizigers bescherming in geval van instapweigering, annulatie of aanzienlijke vertraging van een vlucht. Deze wetgeving is van toepassing voor alle vluchten die vertrekken of landen in een land van de Europese Unie, alsook wanneer er een tussenstop is voorzien in de Europese Unie voor een vlucht tussen twee niet-EU landen.
In geval van instapweigering, annulatie of aanzienlijke vertraging heb je als passagier bepaalde rechten. Onderstaande tabel geeft deze rechten duidelijk weer, met in voetnoot enkele nuances:
Instapweigering tegen de wil van de passagier | Annulering | Vertraging > 5 uur | Vertraging > 3 uur | Vertraging < 3 uur | |
---|---|---|---|---|---|
Compensatie | ja | ja [1] [2] | ja [2] | ja [2] | neen |
Andere vlucht of terugbetaling [3] | ja | ja | ja | neen | neen |
Verzorging (maaltijden, verfrissingen, eventuele hotelaccomodaties ...) | ja | ja | ja | ja | ja [4] |
Recht op informatie [5] | ja | ja | ja | ja | ja |
Bij een annulatie van de vlucht heb je als passagier dus niet alleen recht op een terugbetaling of omboeking, maar ook op een aanvullende compensatie. Deze varieert tussen de 250 en 600 euro, afhankelijk van de afstand van de vlucht.
Ten slotte is het nog belangrijk om mee te geven dat deze rechten van toepassing zijn op alle soorten vluchten, zowel lijnvluchten als chartervluchten, zowel vluchten geboekt bij de luchtvaartmaatschappij als bij een tussenpersoon, en zowel “low cost” vluchten als duurdere vluchten.
[1] Tenzij de passagier binnen bepaalde termijnen op de hoogte wordt gebracht van de annulering en/of hij een andere vlucht krijgt aangeboden naar zijn bestemming die qua tijd nauw overeenstemt met de oorspronkelijk voorziene tijd;
[2] Behalve in buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden.
[3] Terugbetaling van het ticket voor het gedeelte of de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt en voor het gedeelte en de gedeelten die reeds zijn gemaakt, indien verder reizen in het licht van het oorspronkelijke reisplan geen zin meer heeft.
[4] Afhankelijk van de duur van de vertraging en van de afstand van de vertraagde vlucht.
[5] De luchtvaartmaatschappij is verplicht ervoor te zorgen dat een bericht dat de passagiers over hun rechten informeert, in de incheckzone wordt uitgehangen.
Gerelateerde informatie & publicaties
Lees ook
- Ken je herroepingsrecht bij online aankopen
- Ken je recht op garantie
- Let op met neppromoties
- Vraag hulp bij een geschil
- Let op voor dropshipping
- Pas op voor nepverkopers bij tweedehandsverkoop
- Ken je rechten na aankoop van een pakketreis
- Je rechten als je reisagentschap failliet gaat
- Weet welke verzekeringen verplicht zijn in België
- Weet welke niet-verplichte verzekeringen aan te raden zijn
- Je recht op een universele bankdienst
- Let op voor phishing
- Maak gebruik van vergelijkingswebsites voor diensten
- Je recht op een sociaal tarief
- Verminder je energieconsumptie met deze tips
- Ken het verschil tussen THT en TGT
- Dankzij deze websites ben je beter geïnformeerd en beschermd
- Ga digitaal in interactie met de overheid
- Schrijf je in op de Bel Me Niet Meer lijst en Robinson Lijst